Tom Clancy's H.A.W.X. 2 - The Sky Is The Limit?

Vorig artikel Volgend artikel

Met H.A.W.X. wist Ubisoft arcade air combat en nagelbijtende spanning op aantrekkelijke wijze te combineren. De besturing had echter meer gestroomlijnd gekund en echt afwisselend was het spel niet. Hebben de makers bij het vervolg de foutjes kunnen gladstrijken en tegelijkertijd de gameplay naar een hoger plan weten te tillen?

Tom Clancy's H.A.W.X. 2 - The Sky Is The Limit?

Tom Clancy’s H.A.W.X. was een aangename mix van simulatie en arcade waarbij de balans in uitwerking duidelijk naar die laatste doorsloeg. Dat wil zeggen; de game was laagdrempelig maar kende behoorlijk wat verschillende kisten en de actie werd smaakvol en vlot in beeld gebracht. Deel twee borduurt braaf verder op zijn voorganger maar weet wel net wat meer te overtuigen en biedt vooral meer variatie. Dat pakt overall goed uit, maar slaat soms de plank ook mis.

tom-clancy-s-h-a-w-x-2-22

The Good

De besturing, de menu’s en de uitwerking van het vliegen en schieten zijn erop vooruit gegaan. De verschillende vliegtuigen, je speelt wisselend uit perspectief van een Amerikaanse, Britse en Russische elitepiloot, vliegen net even wat lekkerder en dogfights blijven toch het meest aantrekkelijke onderdeel van de game. De kisten zijn tot de tanden toe bewapend met hightech oorlogsnufjes om de explosieve missies heelhuids te doorstaan. De diversiteit aan vliegtuigen is een groot goed en deze keer mag je ook landen en opstijgen. Belangrijker, de missies kennen meer diversiteit; van het aansturen van een verkenningsdrone of het uitvoeren van precisiebombardementen via satellietbeelden, tot het bombarderen van gronddoelen en terroristen afluisteren. Zo breken de makers met de ‘standaard’ dogfights. Toch zijn het de dogfights, die je middels verschillende camerastandpunten in beeld kunt brengen, die het langst beklijven.

Naast een behoorlijke lange singleplayer campagne van een slordige 20 missies waar je toch zeker een ruime 10 uur over doet, is er nog de coöperatieve modus en de multiplayer stand. Die laatste breekt nergens potten maar doet gewoon wat het moet doen.

HAWX_2_S_Preview_12

The Bad

H.A.W.X. 2 heeft zijn zaakjes grotendeels op orde als is de AI van je Wingmen niet altijd om over naar huis te schrijven. Ook is de missiestructuur bij vlagen wat onduidelijk waarbij je vol overtuiging in een dogfight verzeild bent, terwijl je eigenlijk grondtroepen had moeten verdedigen of vijandelijke kampementen in de as had moeten leggen. Maar goed, dan heb je na een keer falen wel door. Het verhaal is wel aardig maar ook clichématig en van een spel met een Tom Clancy naam mag je meer verwachten. Ik heb eigenlijk niet echt een idee wat er nu aan de hand is, hetgeen nog eens versterkt wordt door het gegeven dat je het spel beleeft uit hoofde van verschillende piloten. Het spel kent nog wel een aardige twist maar ook weer niet zo een dat ik er nog nachtenlang wakker van werd. Echt indruk maakte het achtergrondverhaal dus nergens. Wat ze van mij meteen uit een eventuele volgende game mogen slopen, is het gegeven dat je zo nu en dan midair bij moet tanken. Dat haalt niet alleen de flow uit de game, het is ook nog eens saai en niet nauwkeurig. Overbodige ballast dus, die meteen overboord kan.

HAWX2_S_009

The Ugly

Schrikbarende elementen kent H.A.W.X. 2 eigenlijk niet en dat is natuurlijk alleen maar goed. Het enige wat soms storend werkt is de hoeveelheid aan indicatoren, metertjes, getallen, viziertjes en allerhande andere informatie die in het beeld verschijnt. Ze geven allemaal nuttige informatie, maar daardoor is het soms lastig te navigeren, laat staan dat je lekker van het uitzicht kan genieten.

Conclusie: H.A.W.X. 2 is een waardige opvolger maar nou ook weer niet van dat kaliber dat de serie nu in een klap bij eenieder op het netvlies staat. Dat heeft alles te maken met het genre als zodanig, dat simpelweg aan bepaalde limieten gebonden is. Om te stellen dat in het land der blinden eenoog koning is, doet H.A.W.X. 2 dan ook echt te weinig eer aan maar het is wel opvallend dat er eigenlijk nog meer twee series zijn in het air combat genre: Ace Combat en H.A.W.X.

Ace Combat wil volgend jaar met Assault Horizon de Call of Duty kant op met beeldvullende explosies, vliegtuigen die in stukken uit elkaar spatten, een camera die nog dichter op de actie zit en dogfights tussen wolkenkrabbers door die zelf aan gruzelementen kapot geschoten kunnen worden.

Voor nu is H.A.W.X. 2 een prima spel binnen de mogelijkheden en spelers die genoten hebben van deel 1 kunnen zonder problemen verder vliegen met de opvolger. Wanneer de makers het bijtanken uit het spel halen, daadwerkelijk serieus meer tijd besteden aan het verhaal nog meer Tom Clancy retoriek in het spel verweven en geheel van de diverse gameplay aspecten allemaal op hetzelfde niveau weten te brengen, dan kan H.A.W.X. 3 echt een grote slag maken.

Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 is nu uit voor PlayStation 3, Wii en Xbox 360. De PC versie verschijnt in oktober. De game is ontwikkeld door Ubisoft Romania en wordt hier uitgegeven door Ubisoft Benelux.

HAWX2_S_012

Jan Meijroos

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies