“Elke winkel moet een buurthuis worden”

Vorig artikel Volgend artikel
“Elke winkel moet een buurthuis worden”

Uit cijfers van het CBS blijkt dat de omzet van online winkels stijgt, terwijl de omzet van de meeste offline winkels juist daalt. Adviesbureau Roland Berger schat in dat de online retail in Nederland in 2030 zeven keer zo groot zal zijn. Webwinkels zullen op dat moment een derde van alle retail omzet voor hun rekening nemen.  Alleen supermarkten lijken vooralsnog de dans te ontspringen.  Dit heeft te maken met het feit dat supermarkten een belangrijke sociale rol spelen in een gemeenschap. Willen offline winkels overleven, zullen ze steeds meer moeten denken vanuit hun functie als buurthuis.

Voor de komst van het internet en andere digitale media hadden veel winkels naast het aanbieden van producten nog een andere belangrijke functie, namelijk een sociale. Dit werd natuurlijk al wat minder door de verstedelijking en de veel besproken individualisering, maar nog steeds hadden veel winkels, en dan met name supermarkten, ook de functie om de banden binnen lokale gemeenschappen aan te halen. Het is dan ook geen wonder dat supermarkten hun omzet juist niet ziet dalen. Er is natuurlijk geen echte online concurrentie op levensmiddelengebied (de enige levensmiddelensite die ik ken is Albert van Albert Heijn), maar veel mensen zullen boodschappen nu eenmaal liever offline blijven doen, om zo op de hoogte te blijven van wat er speelt in hun buurt.

Onlangs schreef Patrick Kerssemakers, CEO van webwarenhuis fonq.nl nog over hoe offline winkels nog meer gaan verliezen als ze hun beleid niet gaan veranderen. Kerssemakers geeft daarbij het voorbeelden van offline winkels die door het toevoegen van bijvoorbeeld een foodcorner, of het aanbieden van andere diensten, hun omzet juist zien groeien. Als de cijfers van Roland Berger uit de inleiding waarheid zullen worden, zullen detailhandelaren moeten ingrijpen in hun businessmodel om het tij te keren. Dit lijkt in tijden van economische crisis een paradox: door te weinig inkomsten durven ondernemers niet te investeren, terwijl dit juist nodig is om verder te groeien.

Omgekeerd kunnen webwinkeliers leren van de problemen van de offline winkels. Sommige concepten lenen zich minder voor het creëren van een gemeenschap, maar wanneer de kans er is om een gemeenschapsgevoel te activeren, is dat altijd een goed idee. Dit principe wordt door veel webwinkels begrepen, door te proberen om een community te creëren via bijvoorbeeld de eigen bedrijfswebsite, Facebook of Twitter. Op die manier wordt een functie die de detailhandel van oudsher al had op een online manier vormgegeven. De eerdergenoemde webwinkel fonq.nl gaat hier in nog een stap verder, door nu ook kledinginzameling te organiseren. Van oudsher kunnen mensen hun gebruikte kleding inleveren in bakken bij winkelcentra, maar nu wordt het mogelijk om deze af te geven aan de pakketchauffeur. Op deze manier wordt dus geprobeerd door een online winkel om een functie van een offline winkel(centrum) over te nemen.

Als de retailmarkt zich inderdaad zo ontwikkelt als sommigen voorspellen, zal het interessant worden om te bekijken welke functies de off- en online winkels van elkaar overnemen. Het lijkt erop dat fysieke winkels zich steeds meer moeten richten op hun functie als buurthuis, terwijl de online winkels zich dan op bijvoorbeeld lagere prijzen kunnen richten. Toch gaat het hierbij niet om een ‘harde’ scheidslijn. Nu we zien dat online winkels ook bestaande functies van offline winkels overnemen, zoals in het geval van fonq.nl, zullen er ongetwijfeld ook genoeg kansen zijn voor offline winkeliers om functies van de online winkels over te nemen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies