Bij Copytaria betaal je wat je het waard vindt

Vorig artikel Volgend artikel
Bij Copytaria betaal je wat je het waard vindt

Copytaria is een nieuwe marktplaats voor teksten. Adverteerders en reclamebureaus kunnen er tekstopdrachten uitzetten bij een 'pool' van professionele freelance copywriters, tekstschrijvers, journalisten, redacteurs en correctoren. Tot zover niets nieuws onder de zon.

Het bijzondere van Copytaria is namelijk het betalingsmodel. De site werkt niet met een offerte vooraf en er worden ook geen uurprijzen vermeld. De opdrachtgever betaalt achteraf precies het bedrag dat hij de tekst waard vindt. "Waardebepaling achteraf is een manier van werken die in eerste instantie wat feodaal aandoet (met de leverancier in de rol van horige) maar die door het transparantie biedende ranking-systeem hopelijk snel tot gezonde marktverhoudingen zal gaan leiden," aldus initatiefnemer Gregor Hakkenberg.

Als de geleverde tekst in de ogen van de klant werkelijk waardeloos is, hoeft hij niets te betalen. Maar hij mag hem dan ook niet gebruiken. Kan hij er wel wat mee, dan betaalt hij een in zijn ogen redelijk bedrag. En voor een dubbeltje op de eerste rij zitten is moeilijk. Is de tekstschrijver écht niet tevreden met het geboden bedrag, dan mag hij de betaling weigeren. De tekst mag dan niet gebruikt worden.

De site zelf werkt ook volgens het betaalmaarraak-principe. Als opdrachtgever hoef je niks te betalen  voor de bemiddeling. De schrijvers betalen na elke klus het bedrag dat ze - op basis van de verdiensten - kunnen missen.

De site zelf is geen grafisch wonder maar het is denk ik wel een goed concept. De vraag blijft natuurlijk altijd of het aan gaat slaan. Wat denken jullie?

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies