Online16.06.2008

Niet-levering zorgt voor veel klachten


niet-levering-zorgt-voor-veel-klachten.jpg
niet-levering-zorgt-voor-veel-klachten.jpg

Online shoppers in Europa klagen het meeste over de niet-levering van het product of de dienst die er online werd besteld en betaald. Dat blijkt uit een Europees rapport (pdf). Op de tweede plaats komen volgens het ECC-Net rapport de klachten over het product of de dienst zelf: defect, niet conform of niet besteld. Zo is te lezen op HLN.be.

Het rapport analyseerde de klachten die de 29 Europese Centra voor de Consument in 2007 ontvangen hebben van consumenten die een online aankoop hebben gedaan op een site gevestigd in een ander Europees land.

Uit de analyse van de 10.386 klachten blijkt dat de twee belangrijkste categorieën van klachten handelden over de levering van het product (50%) en over problemen met het product of de dienst (25%).

Klachten over de levering waren hoofdzakelijk een gevolg van het niet-leveren van het bestelde en vaak betaalde product (88%), van een gedeeltelijke levering (6%) of een late levering (4%).

Wanneer de klachten handelden over het geleverde product of de geleverde dienst, dan betroffen ze in de eerste plaats defecten (52%), het niet conform zijn (30%) of producten/diensten die niet besteld waren (gedwongen verkoop (12%). Naast die twee belangrijkste categorieën van klachten, ontvingen de ECC’s ook klachten over de kosten voor het terugzenden van producten, prijzen die onduidelijk of verkeerd werden aangegeven en over fraude, zoals valse webtraders en onbetrouwbare escrow companies.

Bij 1.552 klachten moesten de ECC’s tussenbeide komen. De meesten daarvanhadden betrekking op Duitse webtraders (681 klachten), gevolgd door Franse (181 klachten) en Britse (154 klachten).

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen