Nieuwe Media managers onderzoeken China

Vorig artikel Volgend artikel
Nieuwe Media managers onderzoeken China

China. Een groot land op verre, veilige afstand waarover we dagelijks lezen dat 'ze ons op de hielen zitten'. Dit jaar zal China Noord Amerika gaan inhalen als het gaat om het totale aantal internetgebruikers in dat land. Met 176 miljoen actieve gebruikers zit China pas op een marktpenetratie van 13,4% en verwacht wordt dat dit de komende jaren sterk gaat toenemen.

Komende zaterdag onderneemt een groep van veertig nieuwe media ondernemers en online strategen een studiereis naar dit Oosters Utopia. Op zoek naar kansen, kennis en inspiratie in een land dat bol staat van de controverse. Omtrent de aankomende Olympische spelen, de instabiele politieke situatie, maar natuurlijk ook vanwege de internetcensuur waardoor sites als YouTube en Wikipedia in China niet beschikbaar zijn.

Een land ook waar de games industrie inmiddels een miljardenbusiness is waar wij in Europa nog amper weet of begrip van hebben, waar marketing voor grote merken als Nike en Nokia lucratiever is als gevolg van de grote afzetmarkt en waar mobiel internet voor meer dan de helft van alle mobiele bellers heel gewoon is.

In het reisgezelschap bevinden zich aansprekende persoonlijkheden uit talloze hoeken van de mediabranche waaronder omroepen, filmstudio's, telco- en gamebedrijven, maar ook trendwatchers, marketing managers, bloggers en zelfstandig internetondernemers. Tijdens hun vijfdaags bezoek aan Shanghai zal de delegatie bedrijven op gebied van games (Ubisoft, Spill Group, Giant Interactive Group), mobiel (China Mobile, Call Me, Plenware), lokale vestigingen van reclamebureaus (TBWA, BBDO, CIC) en enkele multinationals (Philips, Nokia, Nike) bezoeken.

In Nederland zijn niet al deze ondernemingen even bekend terwijl het in China marktleiders zijn. Internetvideobedrijf Tudou is bijvoorbeeld vijf keer groter in kijktijd dan YouTube. Business school CEIBS heeft 5.000 MBA studenten, werkt samen met Insead en Harvard en is de grootste business school in Azië. China Mobile is het grootste telecombedrijf op aarde (3 keer groter dan Vodafone). En Zhengtu een onlinespel wat tot de populairste van China behoort met meer dan 1 miljoen gelijktijdige spelers.

Door een aantal deelnemers zullen er dagelijks videoverslagen en interviews worden opgenomen die dezelfde dag via www.chinareis2008.nl beschikbaar worden gesteld. Ook hier op DC zullen wij iedereen op de hoogte houden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies