Online marketingbestedingen stijgen tot 45 procent

Vorig artikel Volgend artikel
Online marketingbestedingen stijgen tot 45 procent

E-Profile heeft vandaag op de eerste dag van de TCD vakbeurs het resultaat bekend gemaakt van het jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen in Direct Marketing, uitgevoerd in samenwerking met Twinkle en IDMK.

Voor het eerst gaf geen enkele direct marketeer aan minder geld te gaan besteden aan online- en e-mailmarketing. De marketeer gaat in 2008 al zijn online uitgaven verhogen: voor de website met 35 procent , e-mailmarketing stijgt met 44 procent en webvertising met 28 procent.

De klassieke advertentie in krant of tijdschrift is de grote verliezer, zowel de inzet als de bestedingen hieraan gaan ook dit jaar verder dalen.

DM staat op het snijvlak van de oude en nieuwe media. Verrassend genoeg antwoordt 82 procent van de respondenten op de vraag of de oude DM principes ook werken voor digitale media, met “ja”. En 75 procent met “nee” op de vraag of DM dialoog is. Hiermee lijken behavioral targeting, dialoque marketing en overige innovaties nog niet op de DM kaart te staan. Toch onderschrijft tweederde van de marketeers de stelling “Online Marketing is DM”. Ook wordt online marketing volwassen, wat blijkt uit het feit dat nog maar 37 procent van de respondenten denkt dat direct mail door e-mail wordt vervangen. E-marketing is daarmee niet langer een wondermiddel, maar heeft zijn vaste plaats in de mediamix. 
 
Waren vorig jaar de contactmomenten vooral gericht op bestaande klanten middels cross- en up-selling, dit jaar neemt het aantal contactmomenten met prospects flink toe. Zo’n 45 procent van de bedrijven had vorig jaar minder dan vier contactmomenten met prospects. In 2008 wil 44 procent meer dan acht contactmomenten hebben. Directe verkoop middels DM is echter op z’n retour. In 2007 noemde bijna 61 procent directe verkoop nog als doel, dit jaar is dat 45 procent, een daling van bijna 25 procent.
 
Met een toename van 15 procent maakt 69 procent van de dm’ers gebruik van Infofilter, tevens is de Opt-In policy bij ruim tweederde van de bedrijven gemeengoed geworden. In 2007 lag dit percentage nog ruim onder de 50 procent. De zelfregulerende werking van deze maatregelen toont aan dat de branche verder professionaliseert.
 
U leest de gehele uitslag van de enquête op www.e-profile.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies