Televisie van de toekomst is sociaal

Vorig artikel Volgend artikel
Televisie van de toekomst is sociaal

InSites past ‘co-creatie’ toe op marktonderzoek en laat de consument in een web 2.0 omgeving meedenken over potentiële productideeën en toepassingen. Een eerste groot onderzoek draaide rond de televisie van de toekomst.

Belangrijkste conclusies waren de eerder beperkte integratie tussen televisie en computer, het concept TV ‘à la carte’ en de TV als interactief communicatiemiddel. Dit blijkt uit de online brainstorm die rond ‘televisie van de toekomst’ is opgezet. De gegenereerde ideeën werden afgetoetst tijdens een online community gedurende 6 weken.

Zowel de online brainstorm en community behoren tot een reeks innovatieve onderzoekstechnieken die de onderzoekers recent op de markt bracht onder de noemer Connected Research. Uit alle verzamelde ideeën rond de televisie van de toekomst blijken een paar trends.

Eerste trend toont de eerder beperkte vraag naar integratie tussen televisie en computer. In de online community kwam in dit verband sterk de angst voor technische problemen en virussen op de tv naar voor. De PC werd ook gezien als een eerder individuele activiteit, terwijl tv kijken voor veel mensen nog altijd ook een sociale activiteit is.

Een tweede trend sluit op dit laatste aan, zijnde je tv als communicatiemiddel. Concreet gaat het dan om ideeën zoals communiceren met andere kijkers over een programma, interageren in spelprogramma’s.
Laatste trend is de populariteit van ‘tv à la carte’. Een stapje verder gaat user generated content, waarbij mensen hun eigen video’s of programma’s kunnen uitzenden. Dit spreekt slechts een select publiek aan. Uit de community blijkt vooral de schrik voor ongewenste content op de televisie wat zou kunnen leiden tot minder controle op wat kinderen op tv kunnen zien.

Andere ideeën die weliswaar door een beperkte groep werden ondersteund waren interactieve opleidingen via tv, live concerten bijwonen, lezen van tijdschriften en kranten, opslaan van noodnummers op je tv die onmiddellijk hulpdiensten contacteren bij problemen, touchscreenfuncties, ...

Deze ideeën zijn het resultaat van twee onderzoeksopzetten uitgevoerd door het boven genoemde InSites Consulting. De online brainstorm werd georganiseerd met 121 Vlamingen. Aan hen werd gevraagd om eerst zelf te brainstormen over de televisie van de toekomst. Zowel nieuwe functies als nieuwe inhoud waren mogelijk. Deelnemers moesten geen rekening houden met de technische mogelijkheden.

Meer over het onderzoek en de toegepaste methoden zijn te vinden via de website van InSites www.insites.eu.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies