Nieuws21.12.2017

Online kerstboodschappen doen bij Jumbo of Albert Heijn? Vergeet het maar!


aansluiten in de rij...

Het is bijna kerst dus dat betekent topdrukte bij winkels en grote supermarktketens. Van alle Nederlanders bereidt 69 procent het kerstdiner dit jaar (grotendeels) zelf. We zijn dus deze week volop bezig met onze kerstinkopen. En volgens Albert Heijn besteden we dit jaar ook meer geld aan het kerstdiner in vergelijking tot vier jaar geleden: gemiddeld 108 euro versus 85 euro in 2013.

Online boodschappen doen blijkt dit jaar populairder dan ooit; voor het eerst worden in een week tijd meer dan 100.000 bestellingen door Albert Heijn thuisbezorgd.

Online bestellen anno 2017: lukt toch niet

Gewoon online je kerstinkopen doen en ze vervolgens thuis te laten bezorgen, hoe makkelijk zou het zijn? Helaas krijgen Jumbo en Albert Heijn het niet meer voor elkaar om de online bestelde boodschappen vanwege drukte voor eerste kerstdag te bezorgen.

We komen we er dus niet meer onderuit om komende dagen onze boodschappen ook daadwerkelijk in de supermarkt te gaan halen. Dus jij en ik staan komende dagen in de rij voor een parkeerplaats en lopen met ons geschreven boodschappen lijstje als een onwetende langs de paden in de supermarkt op zoek naar de meest exclusieve ingrediënten die echt niemand kan vinden.

Te weinig capaciteit

Alle bezorgmomenten zitten volgens Albert Heijn vol. Ze kunnen de online drukte niet aan. Het aantal bestellingen bij de marktleider ligt naar eigen zeggen 35 procent hoger dan vorig jaar. Niet alleen Albert Heijn en Jumbo kunnen het de stroom online bestellingen niet aan. Ook verwacht men dat er dit jaar ruim 400.000 pakketjes te laat worden geleverd door de drukte. Er is simpelweg te weinig capaciteit bij de transporteurs. Ondanks de extra mankracht kunnen ze het online succes niet aan. Dit zagen we natuurlijk ook al in de week van Sinterklaas toen er al 50.000 pakketjes te laat werden bezorgd. Met de groei van de online bestellingen, groeit automatisch het probleem in de transportindustrie. Ze zullen het bezorgproces dus efficiënter moeten maken en exponentieel moeten uitbreiden willen ze de groei en de pieken in de toekomst kunnen opvangen.

Foto: WavebreakMediaMicro – Adobe Stock

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop