Harold de Kort over Sony's Xperia NXT series, de Xperia P en Xperia U

Vorig artikel Volgend artikel

Een jaar geleden stonden we hier in Barcelona voor de lancering van de Sony Ericsson Xperia Play. Een mond vol, vandaag lanceren jullie de Sony Xperia P en Xperia U wat maakt die toestelen speciaal ?

Je ziet dat er een nieuwe familie ontstaat. Samen met de op CES aangekondigde Xperia S vormen de Xperia P en Xperia U de Xperia NXT series. Een nieuw en geheel eigen design dat duidelijk is voorgekomen uit de eerdere Xperia toestellen maar waarbij door het transparante element onder in het toestel het display, waar het allemaal om draait bij een smartphone, extra wordt benadrukt. Zowel de Xperia P als de U hebben toch iets geheel eigens. De Xperia P heeft een unibody van aluminium, een zeer helder display door de Sony “White Magic” technologie en een razend snelle 8 mp camera. De Xperia U is compact en boordevol entertaiment mogelijkheden en te personaliseren doormiddel van verwisselbare kampjes aan de onderzijde en heeft aanpasbare verlichting in het transparante element.

Harold de Kort over Sony's Xperia NXT series, de Xperia P en Xperia U

Voor welke doelgroepen zijn Xperia P en Xperia U gemaakt ?
De Xperia P is gemaakt voor zowel mannen als vrouwen die de laatste trends volgen en het belangrijk vinden om een statement te maken naar hun vrienden. Zij zoeken naar oplossingen die niet alleen praktisch zijn en hun leven verrijken maar er vooral ook mooi uitzien. De Xperia U is voor een wat jongere doelgroep ontworpen die een duidelijk statement willen maken mbt hun stijl en voorkomen. Ze zijn individualistisch en zoeken naar tools die anders dan anders zijn en karakter hebben.

Waarom gaat dit toestel een succes worden en hoe belangrijk is dit succes voor jullie ?

Beide toestellen, samen met de Xperia S hebben de laatste technologie van Sony zodanig weten in te zetten dat de consument optimaal gebruik weet te maken van de communicatie en entertainment mogelijkheden die zij dagelijk zoeken. Goed design dat lekker in de hand ligt, intuitief interface dat je op een vanzelfsprekende manier door het menu leidt en met specificaties die er niet om liegen. En kijkend naar de concurrent zijn alle modellen zeer betaalbaar. Het succes van de Xperia NXT serie is voor Sony Mobile Communications erg belangrijk. Het zijn de eerste smartphones van een nieuw mobiel merk en daar willen gelijk een statement mee maken.

Wat direct opvalt is dat het vertrouwde Ericsson verdwenen is uit het merk, moet een raar gevoel zijn voor jou na al die jaren.

Ja dat klopt het is voor mij persoonlijk even wennen. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik mij regelmatig verspreek. Op het gebied van integratie met beide bedrijven hebben we de laatste jaren natuurlijk al een grote beweging richting Sony gemaakt. Naast de technologie van Bravia, Exmor R, PlayStation certificering hebben we al regelmatig met Sony Music en Sony Pictures samengewerkt als het om content gaat. Laten we zeggen dat ik mij al 75% Sony voelde voor de overname en die 100% bereik ik vastenzeker binnen enkele weken als ook in het winkelbeeld Sony Mobile is terug te vinden.

Verwacht je dat het merk Sony veel krachtiger is in communicatie naar de markt ?

Ja dat verwacht ik niet alleen, maar ik merkt het nu al. Terwijl de campagne voor de eerste Sony Xperia smartphone nog niet eens is begonnen. Ik merkt dat het voor de consument allemaal klopt. Ze snappen direct dat het logisch is dat de Xperia smartphone in direct contact staat met de TV, de computer en de tablet. Vier schermen waar op je content met elkaar kan delen en waarop je straks toegang krijgt to Sony Entertainment Network. Dat is een powerhouse voor muziek, films en PlayStation games. Alle communicatie van alle Sony collega's zijn in lijn met elkaar en maken de make.believe belofte waar.

Wat gaan wij als consument van deze naamsverandering merken ?

Wij gaan geen campagne inzetten om iedereen te vertellen dat Sony Ericsson nu Sony Mobile is gaan heten. We beginnen in de loop van maart met een impactvolle campagne op TV, internet en in magazine om de Xperia S te introduceren. Hoe we dat gaan aanpakken mag ik je helaas nog niet verklappen.

Jullie maken nog steeds veruit de mooiste toestellen (redactie DC), hoe komt het dat je dit niet terug ziet in de verkoopcijfers ?

Ja dat vinden wij ook. Het human curvature design dat wij al twee jaar brengen is nog steeds uniek. Een groot scherm en 3 knoppen maar toch anders dan alle andere smartphones. Het creative design team krijgt van mij een dikke pluim. De verkoopcijfers laten inderdaad niet, nog niet zien dat dit ook tot succes leidt. Laat ik voorop stellen dat zeker niet aan het design zelf ligt. Ik denk dat we te maken hebben met het feit dat het succes van de Walkman phone en cybershot phone van jaren geleden ons nu tegen werkt. Veel consumenten hebben gemist dat wij sinds twee jaar meer en meer smartphones hebben geintroduceerd. Het merk Sony Ericsson heeft te veel een feature phone imago. Gelukkig merk ik dat de rebranding naar Sony in de afgelopen weken al een stuk heeft gehopen om hier een drastische verandering in aan te brengen. En met een goed media budget op zal zullen we ook instaat zijn om dit verder te verduidelijken.

Enkele weken geleden hebben jullie 4 IF Design Awards gewonnen, dat is veelzeggend. Zijn deze toestellen ook commercieel een succes ?

Sommige wel en sommige minder omdat deze toestellen voor een kleinere doelgroep ontworpen zijn. Neem bijvoorbeeld de Xperia active. Een smartphone voor de actieve sporter een geweldig apparaat. Het Golden Award voor dit toestel is helemaal terecht en zal zeker consumenten over de streep trekken maar het is natuurlijk wel een beetje een niche.

Hoe belangrijk is de keuze voor Android uiteindelijk geweest voor Sony ?

Keuze maken is in het algemeen heel belangrijk. Niet proberen op alle fronten iets te doen, maar te laten zien dat je ergens voorgaat. Dat je partner wilt zijn en mee wilt gaan in een ontwikkeling waarvan je ziet dat de mogelijkheden enorm zijn. Sony Ericsson heeft gekozen voor openheid en Android is daarvoor eigenlijke de enige kandidaat. Ontwikkelingen gaan daardoor veel sneller, niet alleen voor mobile, maar voor allerlei industrieen zoals Google TV en Automotive. We slechts een paar kleine stappen gezet.

De keuze voor Android bij Sony (Ericsson) heeft de interne organisatie een flinke impulse gegeven op allerlei terreinen. Het bruist van de innovaties waarbij we naast elke Android versie een optimalisatie van de User Interface doorvoeren zodanig dat de consument er gelijk mee overweg kan.

Wat verwachten jullie van de Sony Xperia S, wordt dit de grote concurrent van andere populaire Android(S) toestellen ?

Wij verwachten heel veel van de Xperia S. En ik kan je al vertellen dat de voortekenen nu al zodanig zijn dat we die verwachting best naar boven bij duren te stellen. Consumenten en operators zijn razend enthousiast over deze eerste Sony smartphone. Het verhaal klopt aan alle kanten. De manier waarop de Xperia S samenwerkt met andere electronica in de huiskamer en alle content in die Sony Entertainment Network te bieden heeft spreek aan.

Er zijn tegenwoordig veel smartphones die iets met een "S" hebben, he? Ik verwacht dat we ze het allemaal een beetje moeilijker gaan maken. Het wordt wel eens tijd, vind je niet?

Wanneer gaan jullie een Windows Phone toestel op de markt brengen ? Je kunt ondanks de sterke positie van Android en iOS dit nauwelijks negeren.

(Dangerous questione want wie weet lanceren jullie wel degelijk een Windows Phone model) Wij hebben een duidelijk commitment uitgesproken voor Android, daar ligt onze focus, daar liggen onze kansen.

Welke vraag heb ik je niet gesteld die je graag zou willen beantwoorden ?

Of ik ook last heb van nomofobia? Uhhhh Ik heb net de ontkenningsfase afgesloten. 

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies