Mobile29.02.2012

Harold de Kort over Sony’s Xperia NXT series, de Xperia P en Xperia U


Een jaar geleden stonden we hier in Barcelona voor de lancering van de Sony Ericsson Xperia Play. Een mond vol, vandaag lanceren jullie de Sony Xperia P en Xperia U wat maakt die toestelen speciaal ?

Je ziet dat er een nieuwe familie ontstaat. Samen met de op CES aangekondigde Xperia S vormen de Xperia P en Xperia U de Xperia NXT series. Een nieuw en geheel eigen design dat duidelijk is voorgekomen uit de eerdere Xperia toestellen maar waarbij door het transparante element onder in het toestel het display, waar het allemaal om draait bij een smartphone, extra wordt benadrukt. Zowel de Xperia P als de U hebben toch iets geheel eigens. De Xperia P heeft een unibody van aluminium, een zeer helder display door de Sony “White Magic” technologie en een razend snelle 8 mp camera. De Xperia U is compact en boordevol entertaiment mogelijkheden en te personaliseren doormiddel van verwisselbare kampjes aan de onderzijde en heeft aanpasbare verlichting in het transparante element.

harold-de-kort-over-sony-s-xperia-nxt-se.jpg
harold-de-kort-over-sony-s-xperia-nxt-se.jpg

Voor welke doelgroepen zijn Xperia P en Xperia U gemaakt ?
De Xperia P is gemaakt voor zowel mannen als vrouwen die de laatste trends volgen en het belangrijk vinden om een statement te maken naar hun vrienden. Zij zoeken naar oplossingen die niet alleen praktisch zijn en hun leven verrijken maar er vooral ook mooi uitzien. De Xperia U is voor een wat jongere doelgroep ontworpen die een duidelijk statement willen maken mbt hun stijl en voorkomen. Ze zijn individualistisch en zoeken naar tools die anders dan anders zijn en karakter hebben.

Waarom gaat dit toestel een succes worden en hoe belangrijk is dit succes voor jullie ?

Beide toestellen, samen met de Xperia S hebben de laatste technologie van Sony zodanig weten in te zetten dat de consument optimaal gebruik weet te maken van de communicatie en entertainment mogelijkheden die zij dagelijk zoeken. Goed design dat lekker in de hand ligt, intuitief interface dat je op een vanzelfsprekende manier door het menu leidt en met specificaties die er niet om liegen. En kijkend naar de concurrent zijn alle modellen zeer betaalbaar. Het succes van de Xperia NXT serie is voor Sony Mobile Communications erg belangrijk. Het zijn de eerste smartphones van een nieuw mobiel merk en daar willen gelijk een statement mee maken.

Wat direct opvalt is dat het vertrouwde Ericsson verdwenen is uit het merk, moet een raar gevoel zijn voor jou na al die jaren.

Ja dat klopt het is voor mij persoonlijk even wennen. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik mij regelmatig verspreek. Op het gebied van integratie met beide bedrijven hebben we de laatste jaren natuurlijk al een grote beweging richting Sony gemaakt. Naast de technologie van Bravia, Exmor R, PlayStation certificering hebben we al regelmatig met Sony Music en Sony Pictures samengewerkt als het om content gaat. Laten we zeggen dat ik mij al 75% Sony voelde voor de overname en die 100% bereik ik vastenzeker binnen enkele weken als ook in het winkelbeeld Sony Mobile is terug te vinden.

Verwacht je dat het merk Sony veel krachtiger is in communicatie naar de markt ?

Ja dat verwacht ik niet alleen, maar ik merkt het nu al. Terwijl de campagne voor de eerste Sony Xperia smartphone nog niet eens is begonnen. Ik merkt dat het voor de consument allemaal klopt. Ze snappen direct dat het logisch is dat de Xperia smartphone in direct contact staat met de TV, de computer en de tablet. Vier schermen waar op je content met elkaar kan delen en waarop je straks toegang krijgt to Sony Entertainment Network. Dat is een powerhouse voor muziek, films en PlayStation games. Alle communicatie van alle Sony collega’s zijn in lijn met elkaar en maken de make.believe belofte waar.

Wat gaan wij als consument van deze naamsverandering merken ?

Wij gaan geen campagne inzetten om iedereen te vertellen dat Sony Ericsson nu Sony Mobile is gaan heten. We beginnen in de loop van maart met een impactvolle campagne op TV, internet en in magazine om de Xperia S te introduceren. Hoe we dat gaan aanpakken mag ik je helaas nog niet verklappen.

Jullie maken nog steeds veruit de mooiste toestellen (redactie DC), hoe komt het dat je dit niet terug ziet in de verkoopcijfers ?

Ja dat vinden wij ook. Het human curvature design dat wij al twee jaar brengen is nog steeds uniek. Een groot scherm en 3 knoppen maar toch anders dan alle andere smartphones. Het creative design team krijgt van mij een dikke pluim. De verkoopcijfers laten inderdaad niet, nog niet zien dat dit ook tot succes leidt. Laat ik voorop stellen dat zeker niet aan het design zelf ligt. Ik denk dat we te maken hebben met het feit dat het succes van de Walkman phone en cybershot phone van jaren geleden ons nu tegen werkt. Veel consumenten hebben gemist dat wij sinds twee jaar meer en meer smartphones hebben geintroduceerd. Het merk Sony Ericsson heeft te veel een feature phone imago. Gelukkig merk ik dat de rebranding naar Sony in de afgelopen weken al een stuk heeft gehopen om hier een drastische verandering in aan te brengen. En met een goed media budget op zal zullen we ook instaat zijn om dit verder te verduidelijken.

Enkele weken geleden hebben jullie 4 IF Design Awards gewonnen, dat is veelzeggend. Zijn deze toestellen ook commercieel een succes ?

Sommige wel en sommige minder omdat deze toestellen voor een kleinere doelgroep ontworpen zijn. Neem bijvoorbeeld de Xperia active. Een smartphone voor de actieve sporter een geweldig apparaat. Het Golden Award voor dit toestel is helemaal terecht en zal zeker consumenten over de streep trekken maar het is natuurlijk wel een beetje een niche.

Hoe belangrijk is de keuze voor Android uiteindelijk geweest voor Sony ?

Keuze maken is in het algemeen heel belangrijk. Niet proberen op alle fronten iets te doen, maar te laten zien dat je ergens voorgaat. Dat je partner wilt zijn en mee wilt gaan in een ontwikkeling waarvan je ziet dat de mogelijkheden enorm zijn. Sony Ericsson heeft gekozen voor openheid en Android is daarvoor eigenlijke de enige kandidaat. Ontwikkelingen gaan daardoor veel sneller, niet alleen voor mobile, maar voor allerlei industrieen zoals Google TV en Automotive. We slechts een paar kleine stappen gezet.

De keuze voor Android bij Sony (Ericsson) heeft de interne organisatie een flinke impulse gegeven op allerlei terreinen. Het bruist van de innovaties waarbij we naast elke Android versie een optimalisatie van de User Interface doorvoeren zodanig dat de consument er gelijk mee overweg kan.

Wat verwachten jullie van de Sony Xperia S, wordt dit de grote concurrent van andere populaire Android(S) toestellen ?

Wij verwachten heel veel van de Xperia S. En ik kan je al vertellen dat de voortekenen nu al zodanig zijn dat we die verwachting best naar boven bij duren te stellen. Consumenten en operators zijn razend enthousiast over deze eerste Sony smartphone. Het verhaal klopt aan alle kanten. De manier waarop de Xperia S samenwerkt met andere electronica in de huiskamer en alle content in die Sony Entertainment Network te bieden heeft spreek aan.

Er zijn tegenwoordig veel smartphones die iets met een “S” hebben, he? Ik verwacht dat we ze het allemaal een beetje moeilijker gaan maken. Het wordt wel eens tijd, vind je niet?

Wanneer gaan jullie een Windows Phone toestel op de markt brengen ? Je kunt ondanks de sterke positie van Android en iOS dit nauwelijks negeren.

(Dangerous questione want wie weet lanceren jullie wel degelijk een Windows Phone model) Wij hebben een duidelijk commitment uitgesproken voor Android, daar ligt onze focus, daar liggen onze kansen.

Welke vraag heb ik je niet gesteld die je graag zou willen beantwoorden ?

Of ik ook last heb van nomofobia? Uhhhh Ik heb net de ontkenningsfase afgesloten. 

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Sony

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

De Handycam was voor camcorders wat Chocomel is voor chocolademelk. Het was dé bekende camcorder, en hij werd gemaakt door Sony. De camcorder is nu vrijwel volledig verdwenen, op wat retrofans na, maar er zijn decennia...

Gadgets18.03.2024

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

Ode aan de camcorder
​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

PlayStation 5 is een tegenvaller gebleken voor Sony. De console heeft de verkoopdoelen niet gehaald en voor Sony is het wel een beetje klaar met de console. Het wilde 25 miljoen PlayStation 5’s verkopen dit jaar (en di...

Gaming15.02.2024

​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

Een paar keer per jaar komt Sony met een grote streamingvideo waarin het vanalles laat zien wat eraan komt in de komende periode. Gisteren was het ook zover, en hoeveel er veel was gelekt, zijn er ook wat verrassingen te...

Gaming01.02.2024

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Aibo: zegt het jou iets? Waarschijnlijk heb je er wel eens eentje gezien. Aibo is de robothond van Sony. Hij werd geïntroduceerd in 1999, maar met de eerste Aibo was de kous niet af, er volgden er meer. We stappen in de...

Technology29.01.2024

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Maar hij is niet dood hoor
Tijdmachine: Betamax verloor de strijd, maar won harten

Bij sommige mensen roept het woord Betamax vooral vraagtekens op, maar mensen die het kennen weten vaak wel: dat was een soort videobandsysteem dat het uiteindelijk heeft afgelegd tegen VHS. Sommigen hadden thuis wel een...

Gadgets11.12.2023

Tijdmachine: Betamax verloor de strijd, maar won harten

​Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s

Sony is van plan om een nieuw soort abonnement te introduceren voor zijn camera’s. Het is vergelijkbaar met een season pass voor een game: je betaalt van tevoren een bedrag en daarmee weet je al dat je een x aantal upd...

Gadgets29.11.2023

​Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s

​Tijdmachine: Walkman was onze eerste draagbare muziek

Welke muziekspeler je als tiener gebruikte om onderweg muziek te luisteren zegt veel over uit welke generatie je komt: is het je smartphone, dan ben je waarschijnlijk erg jong. Heb jij nog met een discman rondgelopen, da...

Gadgets13.11.2023

​Tijdmachine: Walkman was onze eerste draagbare muziek

​PlayStation 5 krijgt nieuw design: kleiner, 4 plates, meer GB’s

Hij heet geen PlayStation 5 Slim of geen PlayStation 5 Lite, maar op een bepaalde hoogte is het dat wel. Sony komt -precies zoals de geruchten vanuit Microsoft maanden geleden al onthulden- met twee nieuwe PlayStation 5-...

Gaming10.10.2023

​PlayStation 5 krijgt nieuw design: kleiner, 4 plates, meer GB’s