Britse Dixons schat Xbox One hoger in dan PS4

Vorig artikel Volgend artikel

De Xbox One leek deze zomer niet veel vrienden over te hebben - ze werd nog flink uitgejoeld op EVO. Toch is er in ieder geval eentje die het volledige vertrouwen in de console heeft. De Britse retailer Dixons verwacht dat Microsoft’s spelcomputer deze kerst zelfs beter gaat verkopen dan de PS4. Idiote gedachte? Misschien niet.

Britse Dixons schat Xbox One hoger in dan PS4

De Britse tak van Dixons publiceerde vorige week hun kersttop tien, een lijst met de apparaten die volgens hen het beste met de kerstmis gaan verkopen. Op nummer 1 zetten ze niet de Samsung Galaxy Tab 3 (5), de iPad (3) of de Playstation 4 (2), maar de Xbox One. Waarom de laatste bovenaan staat kunnen ze echter niet duidelijk maken. Over beide consoles zijn ze zeer positief. Beide machines zijn ‘enorm krachtig en een geweldig entertainment aanrader’. De retailer geeft alleen geen helderheid waarom de PS4 slechter zou verkopen dan zijn concurrent.

Misschien heeft Dixons naar de verkoopcijfers van de Xbox 360 zitten kijken. Onderzoeksbureau GfK Chart-track meldt dat de 360 de best verkopende console in het Verenigd Koninkrijk van deze generatie gaat worden. 8,4 miljoen stuks gingen er tot nu toe over een Britse toonbank. Vooral het afgelopen half jaar domineerde de console in de verkopen – hoewel de PS3 in juni het beste verkocht. Op het gebied van software verkoopt Microsoft de afgelopen zes maanden ook het meest in Britannië, meldt Gamasutra. De 360 was verantwoordelijk voor 38% van de verkopen en 40% van de totale winst.

Microsoft heerst niet alleen over de Britse eilanden, ook in de V.S. domineert het bedrijf. Gamasutra’s Matt Matthews meldt dat er in de V.S. 15 miljoen meer 360’s dan PS3’s zijn verkocht. Op het gebied van software ziet hij dezelfde ontwikkeling, Xbox: 380 miljoen stuks, Sony: 220 miljoen exemplaren. Natuurlijk geven de internationale cijfers een ander beeld - daarin staat Sony ongeveer gelijk met Microsoft. Nationaal bekeken is het echter niet zo gek dat het Engelse Dixons de Xbox One hoger inschat dan de PS4.

Toch blijft het opvallend. De ene console is immers de andere niet en de Xbox One blijft impopulair bij de hardcore gamer. Tijdens het EVO vechttoernooi werd het woord alleen al met boegeroep ontvangen. Over de PS4 daarentegen wil niemand iets kwaads horen. Dat ligt niet alleen aan hun beloftes van een goedkopere machine, offline spelen en geen DRM. Sony toonde de afgelopen jaren aan dat ze willen luisteren naar developers én gamers. Die pr-strategie maakt hem veel vrienden en zal mooie games opleveren. Geen wonder dat het gerenommeerd blad Edge de PS4 al tot winnaar van de komende generatie bombardeert.

Dat garandeert niet alles. Sony scoort goed in de pers, maar vertaalt zich dat ook in mooie verkopen? In het verleden gaf Sony vaker een prachtige E3-presentatie, om daarna hun beloftes niet (The Last Guardian, Agent) of later (Gran Turismo 5, Twisted Metal) na te komen - over hun 'exclusives' maar te zwijgen. Tenslotte blijft het vreemd hoeveel grote titels er nog voor de PS3 uitkomen. Naast The Last of Us, Gran Turismo 6, Beyond: Two Souls verschijnt er ook een Ratchet & Clank voor de Playstation 3. Wil Sony nog meer klantenbinding? Verwachten ze voldoende toptitels voor de PS4 te hebben? We durven het niet te zeggen. (Overigens wordt er wel naar een PS4 versie van GT6 gehint.)

Sony kan in ieder geval beter niet achterover leunen. Microsoft is hard bezig zijn gehavende imago op te poetsen. Controversiële zaken zijn teruggedraaid. Julie Larson-Green vervangt Don Mattrick. Directeur Marc Whitten geeft toe dat ze nog erg aan hun marketing/pr moeten werken. Family Sharing komt misschien terug. Developers hoeven niet meer te betalen voor een patch. Misschien krijgt de Xbox One nog een snelle upgrade. En alles binnen een maand na de E3. Natuurlijk blijft de consolegigant daarmee achter de feiten aanlopen, maar ze doen het wel razendsnel.

Dat lijstje van Dixons is dan ineens een stuk minder idioot. Iedereen wordt deze zomer vrolijk van Sony en chagrijnig van Microsoft, maar wie weet wat er allemaal binnen vijf maanden kan gebeuren. De Engelse en Amerikaanse retailers blijven voorlopig naar de verkoopcijfers van de huidige generatie kijken en zien een heel ander verhaal. Die gegevens zijn geen garantie voor de komende consoleoorlog, maar onze huidige emoties zijn dat ook niet. Kortom, het blijven spannende tijden voor ons gamesjournalisten. De GameCowboys genieten met volle teugen.

Meer content

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies