Scoopt, Spy Media, Flickr, ImageFolio

Vorig artikel Volgend artikel
1131353905scoopt

Het zal niet zo lang duren, of er komt een Nederlandse uitvoering: een online in- en verkoopbureau dat content, geproduceerd en aangeboden door amateurs, aan professionele afnemers levert. Een digitale vismijn, die foto's, video, podcasts, teksten en commercials inkoopt, aanbiedt, veilt, slijt, doorjast, blogt, doorberekent, en, niet het onbelangrijkste, uitbetaalt.

Ik denk niet dat ANP, GPD of de gevestigde fotopersburaus van dit soort initiatieven wakker van liggen, ik denk dat ze wel zouden moeten doen, ik denk zelfs dat ze het zelf moeten doen. En rap! Als ze al niet te laat zijn, zoals alle uitgevers in Nederland de afgelopen tien jaar met alles te laat geweest zijn, en als resultaat van dat gebrek aan durf en visie nu als een stuurloze mammoettanker op weg naar - ja, waarheen? - dobberen.

Toegegeven; het ANP doet zoiets, foto's die door amateurs, die op het juiste tijdstip op de juiste plaats waren, met enige regelmaat aannemen en verspreiden. Iedereen herinnert zich de huiveringwekklende foto van de vermoorde Theo van Gogh op de voorpagina van de Telegraaf, gemaakt met een mobiele telefoon, aangeboden door een bijdehante amateur.

Van de GPD staan me zogauw geen voorbeelden bij, maar het zou best kunnen dat die ook af en toe een foto van een belangwekkend nieuwsfeit, gemaakt door een amateur, op het net gooien.

Het fenomeen is derhalve niet helemaal nieuw hier, maar het is nog geen instituut. In de Verenigde Staten wel; daar zijn minstens twee online diensten die gespecialiseerd zijn in de aan- en verkoop van content van amateurs én profs, aan professionele afnemers, of amateurs.

De eerste was Scoopt.com, die afgelopen juli het webpand opende, en binnen een maand 1200 aanbieders in 35 verschillende landen geselecteerd had. Scoopt profileert zich als volgt:

Sell your photo's to the press! Who will take tomorrow's front page photograph - a professional press photographer or a passer-by armed with a cameraphone or a digital camera?

Somebody, somewhere is in the position to photograph just about anything that happens on the planet. If you capture a newsworthy event, you could have a valuable scoop on your hands. Scoopt can sell your photos and videos to the media - and you'll get paid just like a professional. Scoopt is simple. Scoopt is free. Join Scoopt today and snap...send...sell!

Uitgebreide informatie op de site: het telefoonnummer van een hotline, for breaking items, een FAQ (What's a scoop?) en duiding: How we work. Hoe ze werken? Simpel; shared revenue; fifty-fifty.

Terwijl de website van Scoopt vrij goedkoop oogt, beetje look and feel van de website van The Sun, ziet die van Spy Media er fantastisch uit.

Spy Media profileert zich niet alleen als: Automated news photo exchange, (The News Photo Market For Everyone) maar veel meer dan Scoopt ook als een veiling: It Pays To Spy.

Everyone can now browse the entire Spy Media news photo library with a variety of categories. Watch instantly as news from around the world enters the site 'uncensored' or search for photos from over 7 million cities around the world. Be sure to become active in our community by rating the material you see using our rating system.

Good luck selling and buying!

Drie 'hot' foto's staan er op de voorpagina. De meest verkochte (een Halloween/pumpkin foto die bruto 40.000 dollar heeft opgebrach), de duurste foto (Buckingham Palace, 35.000 dollar) en de meest bekeken.

Ik heb een account aangemaakt, waarmee je foto's kan kopen en uploaden. Het systeem werkt als een tierelier, snel, logisch, prachtig. De foto's worden aangeboden in tientallen categorieën en er zijn verschillende manieren van kopen, bijvoorbeeld als dan niet exclusief. Ik weet niet of ik er klant ga worden, maar zeer zeker wel aanbieder. Maar eens kijken wat er van gaat komen.

De vraag is wat er van Scoopt en Spy Media gaat worden. Ik denk dat het grootste geevaar voor hen allebei van twee kanten komt: eBay en Google. Beiden hebben de resources om óf Scoopt en Spy Media weg te vagen of op te kopen, als ze zelf al niet achter de schermen bezig zijn om iets dergelijks te ontwikkelen. Hetzelfde gevaar (als je het risico om voor een paar honderd miljoen opgekocht te worden risoco noemen wil) loopt natuurlijk Flickr. Die laatste dienst is nu nog ván, vóór en dóór amateurs, maar die zullen intussen toch ook geld ruiken, als die hele rimram om te beginnen niet met dat doel opgezet was. Wie zal het zeggen?

Waarom zou Google Images niet zoiets kunnen worden, als dan niet via overname van het een of ander? Het is immers alweer meer dan een week geleden dat Google iets nieuws gepresenteerd heeft, dus wie weet wat er voor het eind van de maand vanuit Mountain View over ons heen gestrooid wordt.

Microsoft? Microsoft is de bejaarde uitgever van de wereld aan het worden, die als een kortademige baby-boomer achter de ontwikkelingen aanloopt en steeds meer een imitator van Google aan het worden is. Maar Microsoft heeft nog steeds meer geld dan Google en kan kopen wat het wil. Scoopt, Spy Media en Flickr zitten goed, hoe dan ook.

Ben intussen benieuwd wat er van mijn geliefde ImageFolio gaat worden. Geweldig mooie applicatie, maar ik heb af en toe het gevoel dat ze de boot aan het missen zijn. ImageFolio.Com heeft alles om er een full-blown digitale portal mee op te zetten, maar zelf doen ze daar niks mee, behalve ImageFolio zelf presenteren en verkopen. Dat begrijp ik niet, want met niet al te veel gedoe hadden ze er zelf allang een portal zoals Scoopt of Spy Media van kunnen maken.

Meer content

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies