WhatsApp verzoekt Nederlandse startup activiteiten te staken

WhatsApp verzoekt Nederlandse startup activiteiten te staken

Vorig artikel Volgend artikel

De in Rotterdam gevestigde startup LiveChat Service ontzorgt bedrijven 7 dagen per week van 7.00 uur 's ochtends tot 23.00 uur ‘s avonds met digitaal klantcontact zoals Livechat en WhatsApp. Veel bedrijven hebben problemen hun 'potentiële' klanten op deze directe manier te woord te staan en besteden het beantwoorden van inkomende chat vragen uit bij deze hard groeiende startup.

Naast het uit handen nemen van chatservice op websites valt ook het beantwoorden van inkomende WhatsApp berichten onder de dienstverlening. Echter is LiveChat Service nu door WhatsApp gesommeerd deze dienst met onmiddellijke ingang te staken. Een Amerikaans advocatenkantoor eist namens WhatsApp Inc. dat LiveChat Service de toepassing, ontwikkeling en promotie van de specifieke dienst stopt. In de kennisgeving wordt aangegeven dat de techniek van WhatsApp niet voor zakelijke diensten gebruikt mag worden.

Jullie werkwijze schendt de rechten en gebruiksvoorwaarden. De rechten verbieden het om WhatsApp op andere dan persoonlijke manieren in te zetten. Het is niet toegestaan om een aansluiting te creëren die door meerdere personen gebruikt kan worden als dienstverlening. Ook is het niet toegestaan om een vergoeding te vragen voor zo’n dienst. De dienst die jullie aanbieden is gebaseerd op de techniek, service en software van WhatsApp. Daarmee zijn jullie akkoord gegaan met de voorwaarden. Jullie dienstverlening is derhalve in strijd met de voorwaarden.
- Citaat uit de brief
Wij bieden bedrijven de mogelijkheid aan om het beantwoorden van hun inkomende WhatsApp berichten uit te besteden. Dit enkel als extra mogelijkheid om in gesprek te komen met potentiële klanten.
- Nick Blom - Directeur LiveChat Service
Op dit moment zijn er heel wat software-aanbieders die een eigenplatform hebben ontwikkeld waar ze simpel gezegd het systeem hebben gehackt. Hierdoor kunnen mensen die gebruik maken van de WhatsApp-app doorgestuurd worden naar een software platform in plaats van een mobiele telefoon. Bij kleinere organisaties zien wij dat ze hun eigen 06-nummer op de website plaatsen en daarmee vragen beantwoorden,. Maar verschillende grote organisaties, zoals bijvoorbeeld een grote online retailer en een bekende verzekeraar (dat zelfs adverteert dat ze bereikbaar zijn via WhatsApp), gebruiken een van die ‘gehackte’ platformen die het mogelijk maken om via WhatsApp hun grootschalige klantenservice uit te oefenen.
- Edvin Oklopcic - Marketing Directeur LiveChat Service
Het is voor ons geen ingewikkelde beslissing. We willen geen rechtzaak met WhatsApp. Het verzorgen van LiveChat op websites is onze core business. Daarmee zorgen wij voor service, sales en leads voor onze klanten. Wij zouden echter graag zien dat WhatsApp eveneens beschikbaar komt voor zakelijk gebruik. Zolang dat niet het geval is zullen dit soort misverstanden blijven bestaan. Bij ons, maar ook bij veel andere bedrijven die WhatsApp inzetten om waardevol contact te onderhouden met de klant. Het komt er eigenlijk op neer dat iedereen “zakelijk” illegaal bezig is.
- Nick Blom - Directeur LiveChat Service

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies