Automotive14.11.2018

Lexus lanceert ’s werelds eerste campagne ontwikkeld m.b.v. kunstmatige intelligentie


De nieuwe Lexus campagne voor de lancering van de Lexus ES-executive sedan is bedacht en ontworpen m.b.v. kunstmatige intelligentie (AI). Lexus wil niet alleen de grenzen verleggen van technologie en innovatie bij de ontwikkeling van auto’s maar ook voor de wijze hoe het merk zijn auto’s in de markt wil zetten.

De 60 seconden durende video ‘Driven by Intuition’ is geregisseerd door Oscar-winnaar Kevin Macdonald, regisseur van The Last King of Scotland, Whitney, en de winnaar van een Best Documentary Academy Award. Door gebruik te maken van AI komen de inhoud en het creatieve concept veel beter overeen met de kenmerken die Lexus als merk definiëren.

De film gaat vandaag in de UK in première op social media en via bioscoopkanalen in Europa. Begin volgend jaar is de lancering van deze geheel nieuwe ES-executive. De campagne toont overeenkomsten met de presentatie van de Lexus Hoverboard. De verhaallijn en het script van de film zijn volledig afkomstig samengesteld door inzet van AI in samenwerking met o.a de IBM Watson suite met AI-tools en -toepassingen. Hieronder de 60 sec. versie. Uniek en mooi gemaakt maar met Macdonald was dat ook te verwachten.

Driven by Intuition

new_lexus_es_2019_1
new_lexus_es_2019_1
new_lexus_es_2019_5
new_lexus_es_2019_5
new_lexus_es_2019_3
new_lexus_es_2019_3
Behind the scenes of Driven by Intuition by Lexus3
Behind the scenes of Driven by Intuition by Lexus3
Behind the scenes of Driven by Intuition by Lexus8
Behind the scenes of Driven by Intuition by Lexus8

Proces

Het productieproces bestond uit het ontwikkelen van de op maat gemaakte AI en het trainen ervan. Als input is gebruik gemaakt van bestaande data waaronder 15 jaar bekroonde luxury commercials, emotionele intelligentie en hoe mensen zich betrokken voelen bij de beelden.

Het resultaat is prachtig ook al zal de kijker zich weinig kunnen voorstellen hoe deze opnames werkelijk tot stand zijn gekomen.Tijdens de wereldwijde lancering op de Social Media week in Londen gaf Kevin Macdonald aan dat hij nagenoeg het hele scenario heeft overgenomen zoals Watson dat m.b.v. AI heeft bedacht.

Bedenk dat de data wel degelijk is voortgekomen uit eerdere commercials en dat er onderweg ongetwijfeld ook data van Lexus zelf is gebruikt. Onduidelijk is wat de impact werkelijk gaat zijn van de commercial. Hij is prachtig, heeft emotie, heeft spanning maar heeft ook wat te bekende shots die we al kennen van andere commercials.

Lexus heeft de grens verlegd, noem het een verkenning, AI in de creatieve industrie met als resultaat een prachtige video over de nieuwe Lexus. Er zijn veel vragen maar duidelijk is dat de inzet van big data en AI kan leiden tot nieuwe onverwachte beelden. Man vs Machine, vooralsnog geloof ik in een combinatie van beide en dat is volgens mij precies wat er is gebeurt. Lexus komt er echt aan.

3 x Lexus : Bedacht door AI
3 x Lexus : Bedacht door AI
De nieuwe Lexus ES krijgt digitale spiegels
De nieuwe Lexus ES krijgt digitale spiegels
3 x Lexus : Het Lexus Hoverboard, innovatie to the max
3 x Lexus : Het Lexus Hoverboard, innovatie to the max
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Lexus

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
Lexus wil een batterij-elektrisch premiummerk worden

Lexus heeft de nieuwe strategie bepaald voor de volgende generatie batterij-elektrische auto’s. Daarbij past het ontwerpprincipes en nieuwe technologieën toe die de toekomst van de auto veranderen. Op het jaarlijkse K...

Automotive30.12.2023

Lexus wil een batterij-elektrisch premiummerk worden

Hallo innovatie & geavanceerde technologiën
Een digitale AI-kunstervaring van Lexus met de nieuwe LBX

Na de opkomst van ChatGPT, Google Bard, en alles wat daarna nog volgde kunnen we niet meer heen om AI (Kunstmatige Intelligentie). Het is er nu, zal er altijd blijven, en dus moeten we het maar gewoon omarmen. Waarbij en...

Automotive16.11.2023

Een digitale AI-kunstervaring van Lexus met de nieuwe LBX

Volledig elektrische Lexus RZ 450e komt er aan

Lexus gaat op 20 april haar volgende volledig elektrisch aangedreven auto presenteren, de RZ 450e. Tot nu toe had de luxere broer van Toyota naast de 300e alleen nog hybride modellen in haar portfolio. In aanloop naar de...

Automotive06.04.2022

Volledig elektrische Lexus RZ 450e komt er aan

Fabrikant toont de eerste 'teaser' kiekjes
30 EV’s van Toyota en Lexus vóór 2030

Enkele weken geleden toonde Toyota haar eerste volledig elektrische SUV, de bZ4x. Die kenmerkt zich door een futuristisch design, een theoretisch elektrisch bereik van 450 kilometer, dat ook bij lage temperaturen nagenoe...

Automotive14.12.2021

30 EV’s van Toyota en Lexus vóór 2030

De Japanse fabrikant begint aan een inhaalslag
Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden

Lexus toont op de Tokyo Motor Show de elektrisch aangedreven Lexus LF-30 Electrified Concept. De LF-30 is een futuristisch ogend studiemodel volgeladen met alle denkbare Innovatieve technologieën en kijkt ver vooruit to...

Automotive23.10.2019

Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden

Elk wiel heeft individueel aangestuurde elektromotor
Lexus komt met reclamecampagne voor één auto

Lexus staat voor luxury, voor design, voor eigenwijsheid en voor snelheid. En dat laatste wordt weer eens extra bevestigd met de productie van RC F 10th Anniversary Limited Edition. Want naast luxe limousines en grote SU...

Automotive30.04.2019

Lexus komt met reclamecampagne voor één auto

De unieke RC F 10th Anniversary Limited Edition
Lexus UX wil zich onderscheiden met innovatieve technologieën

Lexus is het premium merk van Toyota en maakt al jaren auto’s die zich onderscheiden door een hoge mate van luxe en innovatie. Toch is het merk in Nederland nog steeds na al die jaren niet echt doorgebroken. Daar moet...

Automotive18.12.2018

Lexus UX wil zich onderscheiden met innovatieve technologieën

De wetenschap achter het portiergeluid