Social Media14.11.2018

​Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media


Influencer packaging is niet een alledaagse term die je regelmatig in de marketing voorbij hoort komen. Het is een combinatie van influencer marketing en verpakkingen. Bij influencer marketing draait alles om het perfecte plaatje op social media. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. Vandaag de dag is die rol zo groot dat er zelfs een ware handel is ontstaan omtrent lege verpakkingen.

Een opvallende verpakking fungeert als een echte like-generator en stimuleert social sharing. Hoe meer likes een filmpje of foto krijgt, hoe beter. Dat is de gedachte. Meer engagement betekent namelijk een grotere kans op meer conversie. Een kleine actie als een like of een comment, zorgt voor betrokkenheid en maakt de drempel naar bijvoorbeeld een contactformulier lager. Een creatieve take-away verpakking of een opvallende verzenddoos krijgt massaal likes. Hier willen we natuurlijk meer over weten! Je leest er hier alles over.

Wat is de key voor een succesvolle en shareable packaging op social media?

Doordat sociale platforms zoals Instagram en Snapchat steeds prominenter aanwezig zijn, gaan consumenten meer foto’s delen van producten op platformen als deze. Het wordt voor merken daarom gunstiger om producten te maken die uniek en visueel aantrekkelijk zijn. Hoe aantrekkelijker de verpakking, hoe eerder deze producten online met hun vrienden en kennissen gedeeld zullen worden.

Uit consumentenonderzoek dat is uitgevoerd door GlobalData blijkt dat opvallende en unieke verpakkingen invloed hebben bij het maken van aankoopbeslissingen bij meestal meer dan de helft van de consumenten wereldwijd. Dit geldt voor producten in de voedingsindustrie, schoonheid & verzorging, alcohol en niet-alcoholische dranken.

foto 1
foto 1

Verpakkingen spelen een belangrijke rol als het gaat om het vergroten van het imago via online shareability. Het moet zo ontworpen zijn dat het aantrekkelijk is voor publiek van deze tijd. Meer dan een kwart van de consumenten wereldwijd (26%) vinden unieke vormen en felle kleuren belangrijk. Terwijl 23% van de consumenten interactieve verpakkingen belangrijk vinden.

Deze uitkomsten kunnen als belangrijke pijlers worden beschouwd als het gaat om shareable packaging. Er moet zorgvuldig worden nagedacht hoe men zowel kleuren, vormen als een unieke experience van een verpakking weet te creëren. Dit stimuleert immers het sociale aspect van delen met vrienden en kennissen.

Hieronder lees je een aantal voorbeelden waarbij shareable packaging succesvol wordt toegepast.

Unboxing

Je ziet het steeds meer op YouTube voorbij komen. De term ‘unboxing’. Unboxing is een genre video’s op YouTube waar mensen letterlijk een product ‘unboxen’ of ‘unwrappen’. Je kan het zo gek niet bedenken van surprise ei tot snoep tot elektronica. Het is de bedoeling dat de inhoud van de verpakking wordt laten zien. Het is niet alleen praktisch, maar het geeft ook een goed beeld van het product dat de consument eventueel wilt gaan kopen.

foto 2
foto 2

Op YouTube zijn er ware kanalen die zich alleen maar focussen op unboxing.

Unboxing is een trend die meer aandacht krijgt dan je misschien zelf had verwacht. Eén van de belangrijkste factoren bij een productverpakking is dat je nooit een tweede kans krijgt om een goede eerste indruk te maken. De verpakking is dus van cruciaal belang voor jouw merk of product. Het internet heeft nieuwe mogelijkheden gecreëerd waarop klanten meningen kunnen vormen. Nog voordat het product daadwerkelijk is aangeschaft. Je vraagt je misschien af: waarom zou iemand andere mensen bekijken die een productverpakking openen? Waarom niet wachten totdat je het zelf hebt aangeschaft?

Er zijn verschillende redenen voor te noemen. Ten eerste is unboxing een manier om een bedrijf of product aan de tand te voelen zonder direct geld uit te geven. Een video toont het product, maar het vertelt je tegelijkertijd ook veel over de kwaliteit van de verpakking en het leveringsproces.

Starbucks

Bijna iedereen drinkt wel eens een lekker kopje koffie. Ondanks dat rijke moment is koffie normaliter een low involvement product. Dit is een veelgebruikt product dat vrij verkrijgbaar is. Toch heeft Starbucks daar een high involvement product van weten te maken door continue inzet van kwaliteit, marketing, innovatie en verduurzaming. De verpakking speelt hier ook een belangrijke rol bij.

Klanten kunnen bijvoorbeeld met de gebruiksvriendelijke app vooraf hun specifieke koffiedrankje bestellen en betalen. Maar wat betreft de verpakking? De verpakking van Starbucks is opvallend en shareable. Maar waarom? Dit komt met name door het personaliseren van de koffie beker.

foto 3
foto 3

Het komt veel voor dat de standaard to-go bekers van Starbucks worden gedeeld op social media. Personaliseren is namelijk een belangrijke consumententrend geworden. Een koffiebeker met daarop je eigen naam is hip en maakt het product uniek. Een simpele zwarte stift doet wonderen. Ondanks dat het regelmatig voorkomt dat je naam foutief wordt geschreven, wordt het personaliseren door veel consumenten gewaardeerd.

Niet alleen door personaliseren van de verpakking doet Starbucks het goed op Instagram, maar ook door actualiteiten. Zo introduceerden ze in aanloop naar Valentijn in Japan de ‘Millennial pink latte’. Het drankje bestaat uit donkerroze Teavana thee en wordt afgetopt met een laagje melk. Door de combinatie kleurde het drankje prachtig lichtroze. Je begrijpt natuurlijk wel wat dit drankje op social media deed. Het werd massaal gefotografeerd en gedeeld. Slechts een week na de introductie werd het drankje van Starbucks omschreven als het meest ‘Instagrammable drankje’ ooit.

Coolblue

Het uitpakken van doos of verpakking wordt weer leuk. Je kunt de strategie ook wel omschrijven als ‘uitpakpret’. Deze strategie wint ook terrein binnen de e-commerce. Coolblue is hier een goed voorbeeld van. Elke webwinkel is wel een beetje jaloers op Coolblue. De merkbeleving rondom Coolblue is gigantisch. Hun verzenddoos is altijd een hot topic en hierdoor is het shareable gehalte op social media enorm groot.

Coolblue trekt de identiteit van het bedrijf door in hun verpakking. Je vindt naast de herkenbare kleuren oranje en blauw ook de bekende, ietwat jolige humor van Coolblue op de verpakkingen. Zo geven ze tips voor het losmaken van de doos en dagen ze je uit een creatie te maken van de doos en deze op Facebook te plaatsen. Een slimme methode die cross mediaal wordt ingezet en naamsbekendheid verhogend is.

foto 4
foto 4

Second life

Doordat duurzaamheid een steeds belangrijke rol gaat spelen zijn merken genoodzaakt om verpakkingen te verduurzamen. Een trend wat je steeds meer ziet opkomen is ‘second life’. Daar krijgen verpakkingen een tweede leven. Een goed voorbeeld hiervan is Hangerpak.

Hangerpak is bedacht door de New Yorkse ontwerper Steve Haslip. Hij ontving regelmatig zijn t-shirts gekreukeld thuisgestuurd en in zijn kast hingen nooit genoeg hangers. Vanuit deze irritaties ontstond het resultaat: Hangerpak.

foto 5
foto 5

Op de achterkant van de verpakking staat een stappenplan waarmee je d een duurzame kledinghanger kunt maken. Het shareable gehalte is hierbij net als bij de dozen van Coolblue. Wereldwijd zien we steeds meer second life-ideeën. Neem bijvoorbeeld wijnflessen, welke vervolgens om te bouwen zijn tot wijnrekken. Of een bedrukte schoenendoos welke ook te gebruiken is als opbergbox.

De rol van verpakkingen bij het opbouwen van een merk op social media

Een verpakking is een belangrijk onderdeel bij het opbouwen van het imago en identiteit van een merk. Vanuit marketingperspectief is iedereen zich hier wel van bewust. Echter zijn verpakkingen in de ogen van de verkoopafdeling minder belangrijk. Of het nu gaat om cosmetica producten of een blik verf, de verpakking biedt een enorme kans om het imago van een merk positief te beïnvloeden. Wat we vaak te horen krijgen van veel b2b (business-to-business bedrijven) is: “ de verpakking doet er niet echt toe, onze klanten plaatsen hun bestellingen via de catalogus of online.” Met andere woorden, ze hebben de verpakking niet nodig om het product in de winkel te verkopen. Maar het verkopen is slechts één doel die een verpakking biedt. Naast het verkopen heeft de verpakking nog vier andere doelen. Deze hebben allemaal invloed op hoe een merk wordt waargenomen.

  1. Merkidentiteit: Als een product of merk marktleider is in zijn of haar branche, dan moet het design van de verpakking net zo perfect en gestroomlijnd zijn.Daarmee wordt die positie benadrukt. Een uniek ontwerp, duurzame materialen kan bij de gebruikers helpen om het merk boven de rest te laten uitstijgen.
  2. Opbouwen van een relatie: Verpakkingen vormen een essentieel onderdeel bij het opbouwen van een relatie tussen het merk en de eindgebruiker. In sommige gevallen zelfs lang nadat de verkoop is gedaan. Neem bijvoorbeeld tandpasta. De verpakking wordt namelijk onder de loep genomen op het moment dat het wordt gebruikt. Is het esthetisch verantwoord? Is de verpakking gebruiksvriendelijk? Een positieve gebruikerservaring kan loyaliteit stimuleren en zelf het bedrag verhogen dat eindgebruikers bereid zijn te betalen voor een product.
  3. Communicatie: Zorg dat het design van de verpakking zo is ontworpen dat de informatie eenvoudig te vinden is. Indien dit niet het geval is, dan zal het volgens de eindgebruiker vaak niet aan zijn of haar verwachtingen voldoen. Het creëren van een positieve ervaring zal je merk ten goede komen en daarmee een grote bijdrage leveren aan het opbouwen van loyaliteit.
  4. Bescherming: De uitstraling en de status van een product spelen een belangrijke rol wanneer deze bij de klant zijn gearriveerd. Het kan van invloed zijn hoe de eindgebruiker jouw merk ervaart. Als het pakket gescheurd, verpletterd of anderszins defect is, zal dit geen vertrouwen wekken. Of dit nou een doos ontbijtgranen, blikje fruit of een tube lijm is. Het is daarom belangrijk dat in de voeten van de eindgebruiker treedt. Hoe moet de verpakking ontworpen worden om optimale bescherming te kunnen bieden? Neem dus altijd mee dat een verpakking niet alleen uniek moet zijn, maar ook de juiste bescherming moet bieden.

Steeds meer bedrijven zetten in op instagrammable packaging. Doormiddel van unboxing, second life, uitpakpretstrategieën en tal van andere voorbeelden. Naast een mooi, creatief verpakkingsdesign kun je doormiddel van humor of personalisatie de verpakking ook onderscheiden ten opzichte van de concurrent.

Ken jij een voorbeeld van een merk die volgens jou een ware Instagram-hit is geworden dankzij de verpakking? Laat het hieronder weten.

Deze blogpost is geschreven door Marthijn van Oostveen.

[Afbeelding © Photographee.eu – Adobe Stock]

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Verder lezen over Influentials

Populaire Instagram-gebruikers kunnen geld vragen voor Reels

Instagram breidt zijn abonnementsdienst uit. Waar je eerder dit jaar een betaald abonnement kon nemen op het kanaal van een influencer. Nu wordt dit uitgebreid, want populaire Instagram-kanalen kunnen geld vragen voor Re...

Social Media15.07.2022

Populaire Instagram-gebruikers kunnen geld vragen voor Reels

Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Andrélon

Het is alweer enige tijd geleden dat ik in mijn blog Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Vogue schreef over het "onontgonnen terrein van de online influencers". Hierin noemde ik als voorbeeld het '...

Social Media18.07.2013

Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Andrélon

#FitchTheHomeless: Abercrombie & Fitch niet voor dikkerds, wel voor daklozen

Dikke mensen horen niet in Abercrombie & Fitch kleding, aldus de CEO van het bedrijf. Hij heeft alle kleding van zijn merk boven maatje Large uit zijn winkels gehaald en verbrand. Omdat zijn kledingmerk niet bedoeld is v...

Social Media15.05.2013

#FitchTheHomeless: Abercrombie & Fitch niet voor dikkerds, wel voor daklozen

PeerReach sinds vandaag toegankelijk voor iedereen

Meten is weten, dus zijn we allemaal naarstig op zoek naar tools, websites en andere slimme trucjes om de online invloed van mensen te beoordelen. Hoewel Klout min of meer de standaard lijkt te zijn geworden om online in...

Online13.04.2012

PeerReach sinds vandaag toegankelijk voor iedereen

Interview met toptwitteraar Michiel Veenstra

Volgens Klout, een veelgebruikt meetsysteem voor online invloed, is 3FM DJ Michiel Veenstra een van de meest invloedrijke Twitteraars van Nederland. Hoe je dat wordt en wat je daar wel en niet voor moet doen vertelt hij...

Social Media05.08.2011

Interview met toptwitteraar Michiel Veenstra

Verder lezen over Online Video

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

Snapchat is van plan om de app persoonlijker en creatiever te maken met nieuwe functies. Eén van de belangrijkste nieuwe mogelijkheden is dat je Templates krijgt: het zijn sjablonen die je in staat moeten stellen om mak...

Social Media04.04.2024

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

​5 manieren waarop AI je videomeetings gaat beïnvloeden

Videomeetingtools zoals Google Meet, Zoom en MS Teams worden steeds verder verbeterd en het zal je niet verbazen dat AI hierin een grote rol speelt. Dat doet het overigens al een tijdje, alleen zijn mensen zich daar niet...

Online25.03.2024

​5 manieren waarop AI je videomeetings gaat beïnvloeden

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

Eén van de redenen dat vorig jaar zoveel acteurs en scenarioschrijvers in Hollywood staakten, was de angst voor AI. Computergemaakte mensen kunnen immers veel engere stunts doen, hoeven niet te worden betaald en zijn al...

Technology24.03.2024

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

And so it begins
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

Verder lezen over YouTube

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd