​Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media

​Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media

Vorig artikel Volgend artikel

Influencer packaging is niet een alledaagse term die je regelmatig in de marketing voorbij hoort komen. Het is een combinatie van influencer marketing en verpakkingen. Bij influencer marketing draait alles om het perfecte plaatje op social media. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. Vandaag de dag is die rol zo groot dat er zelfs een ware handel is ontstaan omtrent lege verpakkingen.

Een opvallende verpakking fungeert als een echte like-generator en stimuleert social sharing. Hoe meer likes een filmpje of foto krijgt, hoe beter. Dat is de gedachte. Meer engagement betekent namelijk een grotere kans op meer conversie. Een kleine actie als een like of een comment, zorgt voor betrokkenheid en maakt de drempel naar bijvoorbeeld een contactformulier lager. Een creatieve take-away verpakking of een opvallende verzenddoos krijgt massaal likes. Hier willen we natuurlijk meer over weten! Je leest er hier alles over.

Wat is de key voor een succesvolle en shareable packaging op social media?

Doordat sociale platforms zoals Instagram en Snapchat steeds prominenter aanwezig zijn, gaan consumenten meer foto’s delen van producten op platformen als deze. Het wordt voor merken daarom gunstiger om producten te maken die uniek en visueel aantrekkelijk zijn. Hoe aantrekkelijker de verpakking, hoe eerder deze producten online met hun vrienden en kennissen gedeeld zullen worden.

Uit consumentenonderzoek dat is uitgevoerd door GlobalData blijkt dat opvallende en unieke verpakkingen invloed hebben bij het maken van aankoopbeslissingen bij meestal meer dan de helft van de consumenten wereldwijd. Dit geldt voor producten in de voedingsindustrie, schoonheid & verzorging, alcohol en niet-alcoholische dranken.

foto 1

Verpakkingen spelen een belangrijke rol als het gaat om het vergroten van het imago via online shareability. Het moet zo ontworpen zijn dat het aantrekkelijk is voor publiek van deze tijd. Meer dan een kwart van de consumenten wereldwijd (26%) vinden unieke vormen en felle kleuren belangrijk. Terwijl 23% van de consumenten interactieve verpakkingen belangrijk vinden.

Deze uitkomsten kunnen als belangrijke pijlers worden beschouwd als het gaat om shareable packaging. Er moet zorgvuldig worden nagedacht hoe men zowel kleuren, vormen als een unieke experience van een verpakking weet te creëren. Dit stimuleert immers het sociale aspect van delen met vrienden en kennissen.

Hieronder lees je een aantal voorbeelden waarbij shareable packaging succesvol wordt toegepast.

Unboxing

Je ziet het steeds meer op YouTube voorbij komen. De term ‘unboxing’. Unboxing is een genre video’s op YouTube waar mensen letterlijk een product ‘unboxen’ of ‘unwrappen’. Je kan het zo gek niet bedenken van surprise ei tot snoep tot elektronica. Het is de bedoeling dat de inhoud van de verpakking wordt laten zien. Het is niet alleen praktisch, maar het geeft ook een goed beeld van het product dat de consument eventueel wilt gaan kopen.

foto 2

Op YouTube zijn er ware kanalen die zich alleen maar focussen op unboxing.

Unboxing is een trend die meer aandacht krijgt dan je misschien zelf had verwacht. Eén van de belangrijkste factoren bij een productverpakking is dat je nooit een tweede kans krijgt om een goede eerste indruk te maken. De verpakking is dus van cruciaal belang voor jouw merk of product. Het internet heeft nieuwe mogelijkheden gecreëerd waarop klanten meningen kunnen vormen. Nog voordat het product daadwerkelijk is aangeschaft. Je vraagt je misschien af: waarom zou iemand andere mensen bekijken die een productverpakking openen? Waarom niet wachten totdat je het zelf hebt aangeschaft?

Er zijn verschillende redenen voor te noemen. Ten eerste is unboxing een manier om een bedrijf of product aan de tand te voelen zonder direct geld uit te geven. Een video toont het product, maar het vertelt je tegelijkertijd ook veel over de kwaliteit van de verpakking en het leveringsproces.

Starbucks

Bijna iedereen drinkt wel eens een lekker kopje koffie. Ondanks dat rijke moment is koffie normaliter een low involvement product. Dit is een veelgebruikt product dat vrij verkrijgbaar is. Toch heeft Starbucks daar een high involvement product van weten te maken door continue inzet van kwaliteit, marketing, innovatie en verduurzaming. De verpakking speelt hier ook een belangrijke rol bij.

Klanten kunnen bijvoorbeeld met de gebruiksvriendelijke app vooraf hun specifieke koffiedrankje bestellen en betalen. Maar wat betreft de verpakking? De verpakking van Starbucks is opvallend en shareable. Maar waarom? Dit komt met name door het personaliseren van de koffie beker.

foto 3

Het komt veel voor dat de standaard to-go bekers van Starbucks worden gedeeld op social media. Personaliseren is namelijk een belangrijke consumententrend geworden. Een koffiebeker met daarop je eigen naam is hip en maakt het product uniek. Een simpele zwarte stift doet wonderen. Ondanks dat het regelmatig voorkomt dat je naam foutief wordt geschreven, wordt het personaliseren door veel consumenten gewaardeerd.

Niet alleen door personaliseren van de verpakking doet Starbucks het goed op Instagram, maar ook door actualiteiten. Zo introduceerden ze in aanloop naar Valentijn in Japan de ‘Millennial pink latte’. Het drankje bestaat uit donkerroze Teavana thee en wordt afgetopt met een laagje melk. Door de combinatie kleurde het drankje prachtig lichtroze. Je begrijpt natuurlijk wel wat dit drankje op social media deed. Het werd massaal gefotografeerd en gedeeld. Slechts een week na de introductie werd het drankje van Starbucks omschreven als het meest ‘Instagrammable drankje’ ooit.

Coolblue

Het uitpakken van doos of verpakking wordt weer leuk. Je kunt de strategie ook wel omschrijven als ‘uitpakpret’. Deze strategie wint ook terrein binnen de e-commerce. Coolblue is hier een goed voorbeeld van. Elke webwinkel is wel een beetje jaloers op Coolblue. De merkbeleving rondom Coolblue is gigantisch. Hun verzenddoos is altijd een hot topic en hierdoor is het shareable gehalte op social media enorm groot.

Coolblue trekt de identiteit van het bedrijf door in hun verpakking. Je vindt naast de herkenbare kleuren oranje en blauw ook de bekende, ietwat jolige humor van Coolblue op de verpakkingen. Zo geven ze tips voor het losmaken van de doos en dagen ze je uit een creatie te maken van de doos en deze op Facebook te plaatsen. Een slimme methode die cross mediaal wordt ingezet en naamsbekendheid verhogend is.

foto 4

Second life

Doordat duurzaamheid een steeds belangrijke rol gaat spelen zijn merken genoodzaakt om verpakkingen te verduurzamen. Een trend wat je steeds meer ziet opkomen is ‘second life’. Daar krijgen verpakkingen een tweede leven. Een goed voorbeeld hiervan is Hangerpak.

Hangerpak is bedacht door de New Yorkse ontwerper Steve Haslip. Hij ontving regelmatig zijn t-shirts gekreukeld thuisgestuurd en in zijn kast hingen nooit genoeg hangers. Vanuit deze irritaties ontstond het resultaat: Hangerpak.

foto 5

Op de achterkant van de verpakking staat een stappenplan waarmee je d een duurzame kledinghanger kunt maken. Het shareable gehalte is hierbij net als bij de dozen van Coolblue. Wereldwijd zien we steeds meer second life-ideeën. Neem bijvoorbeeld wijnflessen, welke vervolgens om te bouwen zijn tot wijnrekken. Of een bedrukte schoenendoos welke ook te gebruiken is als opbergbox.

De rol van verpakkingen bij het opbouwen van een merk op social media

Een verpakking is een belangrijk onderdeel bij het opbouwen van het imago en identiteit van een merk. Vanuit marketingperspectief is iedereen zich hier wel van bewust. Echter zijn verpakkingen in de ogen van de verkoopafdeling minder belangrijk. Of het nu gaat om cosmetica producten of een blik verf, de verpakking biedt een enorme kans om het imago van een merk positief te beïnvloeden. Wat we vaak te horen krijgen van veel b2b (business-to-business bedrijven) is: “ de verpakking doet er niet echt toe, onze klanten plaatsen hun bestellingen via de catalogus of online.” Met andere woorden, ze hebben de verpakking niet nodig om het product in de winkel te verkopen. Maar het verkopen is slechts één doel die een verpakking biedt. Naast het verkopen heeft de verpakking nog vier andere doelen. Deze hebben allemaal invloed op hoe een merk wordt waargenomen.

  1. Merkidentiteit: Als een product of merk marktleider is in zijn of haar branche, dan moet het design van de verpakking net zo perfect en gestroomlijnd zijn.Daarmee wordt die positie benadrukt. Een uniek ontwerp, duurzame materialen kan bij de gebruikers helpen om het merk boven de rest te laten uitstijgen.
  2. Opbouwen van een relatie: Verpakkingen vormen een essentieel onderdeel bij het opbouwen van een relatie tussen het merk en de eindgebruiker. In sommige gevallen zelfs lang nadat de verkoop is gedaan. Neem bijvoorbeeld tandpasta. De verpakking wordt namelijk onder de loep genomen op het moment dat het wordt gebruikt. Is het esthetisch verantwoord? Is de verpakking gebruiksvriendelijk? Een positieve gebruikerservaring kan loyaliteit stimuleren en zelf het bedrag verhogen dat eindgebruikers bereid zijn te betalen voor een product.
  3. Communicatie: Zorg dat het design van de verpakking zo is ontworpen dat de informatie eenvoudig te vinden is. Indien dit niet het geval is, dan zal het volgens de eindgebruiker vaak niet aan zijn of haar verwachtingen voldoen. Het creëren van een positieve ervaring zal je merk ten goede komen en daarmee een grote bijdrage leveren aan het opbouwen van loyaliteit.
  4. Bescherming: De uitstraling en de status van een product spelen een belangrijke rol wanneer deze bij de klant zijn gearriveerd. Het kan van invloed zijn hoe de eindgebruiker jouw merk ervaart. Als het pakket gescheurd, verpletterd of anderszins defect is, zal dit geen vertrouwen wekken. Of dit nou een doos ontbijtgranen, blikje fruit of een tube lijm is. Het is daarom belangrijk dat in de voeten van de eindgebruiker treedt. Hoe moet de verpakking ontworpen worden om optimale bescherming te kunnen bieden? Neem dus altijd mee dat een verpakking niet alleen uniek moet zijn, maar ook de juiste bescherming moet bieden.

Steeds meer bedrijven zetten in op instagrammable packaging. Doormiddel van unboxing, second life, uitpakpretstrategieën en tal van andere voorbeelden. Naast een mooi, creatief verpakkingsdesign kun je doormiddel van humor of personalisatie de verpakking ook onderscheiden ten opzichte van de concurrent.

Ken jij een voorbeeld van een merk die volgens jou een ware Instagram-hit is geworden dankzij de verpakking? Laat het hieronder weten.

Deze blogpost is geschreven door Marthijn van Oostveen.

[Afbeelding © Photographee.eu - Adobe Stock]
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies