Toyota: Stimuleer oplaad- en rijgedrag berijder plug-in hybrid

Toyota: Stimuleer oplaad- en rijgedrag berijder plug-in hybrid

Toyota roept leasemaatschappijen en werkgevers op om berijders van een Prius Plug-in Hybrid te sturen in hun laad- en rijgedrag. Meer nog dan bij andere auto's, bepaalt namelijk niet de techniek van een stekkerhybride het verbruik, maar het gedrag van de berijder.

Dat kan worden geconcludeerd uit de jongste verbruikscijfers van stekkerhybrides als de Prius Plug-in Hybrid. Daaruit blijkt onomstotelijk dat de ECE-norm (fabrieksopgave) van een semi-elektrische auto haalbaar is – of zelfs nóg scherper te zetten is – als de berijder zich daarvoor inspant.

Toyota levert elke Prius Plug-in Hybrid standaard met het Toyota Oplaad Service Pakket. Hierdoor ben je als berijder in ieder geval verzekerd van een oplaadpunt thuis. Bovendien krijgt elke Prius Plug-in Hybrid zowel een oplaadsnoer voor een oplaadpunt op straat én thuis (de ‘Mennekes-stekker’) als een oplaadsnoer voor een regulier stopcontact. Die maatregelen moeten samen zorgen dat het maximaal elektrisch rijden van een Prius Plug-in Hybrid zeer laagdrempelig is.

De cijfers die leasemaatschappij Arval maandag onthulde, laten zien dat het gemiddeld werkelijk verbruik van een stekkerhybride zeer uiteenloopt. Maar de cijfers laten óók zien dat auto’s als de Prius Plug-in Hybrid verreweg de zuinigste auto’s zonder actieradiusbeperking zijn. De best presterende rijder noteert een gemiddeld praktijkverbruik van 1,5 liter per 100 kilometer: omgerekend 1 op 66,7.*

Toyota roept dan ook werkgevers en leasemaatschappijen op om de berijders van een plug-in hybrid aan te moedigen om hun auto met ratio te gebruiken. Dat levert niet alleen winst op voor het milieu, maar ook lagere brandstofkosten voor de werkgevers. Om dat stimuleren makkelijker te maken, biedt Toyota een ‘intelligente tankpas’ aan die niet alleen het verbruik van de Prius Plug-in Hybrid bijhoudt, maar ook aangeeft hoe vaak een auto wordt opgeladen én waarmee de berijder eventueel op zijn beurt zelf gemaakte energiekosten kan declareren.

De populariteit van de Plug-ins is hoog doordat dit type auto – in tegenstelling tot volledig elektrische auto’s – geen beperkte actieradius kent. Hiermee vormen de Plug-ins de aanjagers van de openbare oplaadinfrastructuur. Indien volledig 

Tags: groen, toyota

Reacties (2)

    • Mike Philippens

    Tsja...mensen (vooral leaserijders) kiezen de Primus natuurlijk alleen maar voor de prijs. Het verbruik laat ze koud. Ik begrijp dan ook niet dat leasemaatschappijen/werkgevers niet een of ander stimuleringsplan maken voor hun werknemers. Door zuinig te rijden kun je bv 'sparen' voor minder eigen bijdrage aan de auto of weetikwat. Verzin maar iets waar je de mensen mee mobiliseert.
    Mijn werkgever wil auto's als de Primus gaan weren, want ze zuipen het meeste brandstof. Ik ben met mijn Volvo C30 DrivE de zuinigste (4.5l/100km). Dat moet een Primus ook kunnen.

    Vr 9 nov 2012, 00:02 [reply]

    • Ajita

    Sinds 2 weken de gelukkige bezitter van een Prius plug in. Bij de eerste keer tanken scoorde ik 4,14 l op 100 km, Op de computer merkte ik gisteren dat ik nu 3,8 l haalde. Ik rij vaak kleine stukjes en herlaad de auto elektrisch telkens ik thuis terugkeer. Fantastische auto, zeer comfortabel en stuurt vrij scherp, maar voelt wel zwaar aan, vooral in de bochten.
    Heb enorm veel plezier ervan en voel mij de koning te rijk. Eindelijk verlost van die dwanggedachte dat ik niet naar België kan om mijn familie op te zoeken, omdat de benzine zo duur is. Vrij zijn wordt ook nog eens voor meer dan de helft betaald door de Nederlandse overheid!

    Vr 9 nov 2012, 12:44 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines