05.08.2025
Technologie

Met deze digitale betaalpassen kun je het OV niet meer nemen

By: Laura Jenny

BlogTechnologie

Er vindt op grote schaal fraude plaats met digitale betaalpassen, waardoor NS heeft besloten een groot aantal passen te blokkeren. Het gaat niet om bankpassen van bekende banken, maar juist virtuele betaalpassen van bijvoorbeeld Revolut, Paysafe en Vivid. Mocht je daar gebruik van maken, dan moet je een andere manier zoeken om met de NS te reizen, want deze passen zijn nu allemaal geblokkeerd.

Digitale bankpas bij NS

De fraude hield in dat mensen incheckten met die pas, gewoon zoals iedereen met zijn bankpas of telefoon incheckt. Uitchecken precies hetzelfde. Het verschil zit hem in wat er daarna gebeurt, namelijk dat mensen hun pas meteen verwijderen, waardoor NS het geld voor de reiskosten er niet af kon schrijven. Iemand had dus wel een geldig vervoerbewijs op het moment dat zij het nodig hadden, maar wanneer NS dan zijn moment wilde nemen om het geld voor deze dienst te innen, viste het achter het net.

Dat was het zat, waardoor het heeft besloten dat die specifieke virtuele betaalpassen niet meer welkom zijn. Je kunt dus nog wel gewoon op de gebruikelijke manier met je pinpas of je virtuele normale pinpas in- en uitchecken. En mocht je nou Paysafe-kaarten gebruiken, let dan op dat het niet alleen bij NS klaar is met die kaarten: ook bij andere OV-bedrijven zijn deze passen niet meer welkom. 

Geen trein, geen bus, geen tram, geen metro

Mensen die op deze manier frauderen hebben dat overigens wel heel lang kunnen doen: jarenlang was de fraude wel bekend, maar werd er nog niets mee gedaan. Bovendien valt het ook niet meteen op, omdat mensen wel een geldig vervoersbewijs kunnen overleggen. De OV-bedrijven leggen het verder bij de verstrekkers van de virtuele kaarten neer: het is aan hen om te zorgen dat dit type fraude niet meer voor kan komen, maar ondanks dat ze dit al een tijd weten is hier nog geen actie op ondernomen. Wel zegt Revolut dat het de blokkade van NS onterecht vindt en zoekt wat er juridisch mogelijk is. Vivid zou wel zelf zoeken naar een andere oplossing.

Het is natuurlijk vervelend als je wel een eerlijk persoon bent die gewoon voor zijn OV-reis wil betalen met zo’n kaart, want je moet dan een alternatief gaan zoeken. In ieder geval zal het huidige systeem van Translink niet veranderen. Dat wil dat reizigers gewoon achteraf zien wat er aan reiskosten is afgeschreven. Zou dat anders werken, dan kan dat nadelige gevolgen hebben voor hoe snel en makkelijk je het OV kunt gebruiken. 

Ondertussen zitten mensen die regelmatig met het OV reizen vooral te wachten op een goede oplossing om abonnementen te gebruiken zonder dat ze daar een OV-chipkaart voor nodig hebben. Of een maner om die OV-chipkaart digitaal te maken. Hoe meer er immers gewoon met je telefoon kan, hoe makkelijker. Je hoeft dan niet steeds te denken aan alle verschillende kaartjes die je bij je moet dragen. Als je incheckt met je bankpas kun je bijvoorbeeld je OV-abonnement niet gebruiken, waardoor dat voor veel reizigers nog steeds niet de oplossing is.

Share this post