Technology08.11.2023

Krijgt Nederland weer een vliegtuigfabriek?


Fokker Next Gen denkt er serieus over na

Enkele weken geleden schreef ik nog een blog over de gloriedagen en het verval van Fokker, ooit de grootste vliegtuigfabriek ter wereld die in 1996 failliet verklaard werd. Enkele maanden geleden werd al bekend dat een van de bedrijven die ontstaan is uit de failliete vliegtuigmaker, Fokker Next Gen, werkt aan de ontwikkelen van een duurzaam, uitstootvrij waterstof aangedreven toestel. Dat toestel is, niet geheel verassend, een doorontwikkeling van het laatste echt succesvolle toestel van de vliegtuigbouwer, de Fokker 100.

Fokker Next Gen wil vliegtuigen in Nederland gaan bouwen

Deze week werd bekend dat Fokker Next Gen overweegt het waterstof vliegtuig in Nederland te gaan produceren. Daarvoor is de vliegtuigbouwer op zoek naar een locatie – met voldoende uitbreidingsmogelijkheden – in de buurt van het Drentse Eelde, bij Groningen Airport (het voormalige vliegveld Eelde). Dat doet Fokker Next Gen overigens in samenwerking met de luchthaven. Het moge duidelijk zijn dat een vliegveld in de buurt van een vliegtuigfabriek onontbeerlijk is. Dat maakt het uitvoeren van tests en testvluchten immers een stuk toegankelijker.

Samen voeren de partijen de komende periode een haalbaarheidsonderzoek uit. Als daaruit blijkt dat een vliegtuigfabriek in Nederland inderdaad levensvatbaar is, dan komt het moment dat Nederland weer een eigen vliegtuigfabriek heeft een stuk dichterbij.

Fokker Next Gen wil, zoals de vlag er nu bij hangt, zo’n 150 waterstof vliegtuigen per jaar gaan produceren. De fabriek in Nederland zou ongeveer de helft daarvan voor haar rekening moeten nemen. De vliegtuigfabriek zou in 2035 ongeveer 1900 fulltime banen opleveren.

Eerste H2 toestel in 2035

Fokker Next Gen werkt voor de ontwikkeling van het waterstof vliegtuig samen met Rolls Royce, een van de marktleiders als het gaat om de ontwikkeling en productie van motoren voor straalvliegtuigen. Als alles volgens planning verloopt dan moet de eerste tot waterstof aangedreven ‘Fokker 100’ in 2035 op de markt komen. Dat duurt dus nog minimaal ruim 11 jaar, maar de ontwikkeling van een vliegtuig is bepaald geen sinecure.

Ter vergelijk, de ontwikkeling van de Airbus A380 duurde, van idee tot de eerste vlucht, bijna 17 jaar. Nu hoeft Fokker Next Gen natuurlijk geen compleet nieuw toestel te ontwikkelen omdat ze uit gaan van de Fokker 100. Maar uitdagingen liggen er genoeg. Met name op het gebied van de aandrijving: waterstof in plaats van kerosine.

Onlangs ondertekenden een vijftiental partijen al een intentieverklaring waarin zij afspraken te gaan samenwerking voor de ontwikkeling van een groene waterstofinfrastructuur op Groningen Airport Eelde.

Concurrentie

Wereldwijd is Fokker Next Gen zeker niet de enige vliegtuigfabrikant die aan de ontwikkeling van zero-emission toestellen werkt. Samen met AeroDelft onderzoekt Airbus zelf ook al enige tijd de mogelijkheid en wat er voor nodig is om passagiersvliegtuigen op waterstof te laten vliegen.

Eerder dit jaar maakte het grootste waterstof aangedreven vliegtuig tot nu toe, een omgebouwde Dash-8 al een succesvolle testvlucht van een kwartier. Dat toestel heeft normaliter een capaciteit van 40 passagiers. Door de ruimte die nodig was om voldoende waterstof aan boord te hebben voor de vlucht van een kwartier, moest de helft van het toestel dienst doen als waterstoftank.

Om maar aan te geven welke uitdagingen Fokker Next Gen nog te overwinnen heeft voordat een toestel voor maximaal 100 passagiers – de Fokker 100 – en een bereik van 2.500 kilometer volledig emissievrij op waterstof door de lucht zoeft.

Afbeeldingen: Fokker Next Gen

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Duurzaamheid

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Je krijgt van je provider een berichtje dat je kunt verlengen. Leuk! Misschien ga je, omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent, meteen op zoek naar een mooi nieuw toestel. Maar is een Sim Only niet eigenlijk iets beter? Dit is waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is.

Mobile02.12.2024

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...