Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In China kopiëren ze alles wat bij ‘ons in het Westen’ succesvol is. OK, dat is ietwat gechargeerd, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Kijk maar naar de ontwikkeling van de smartphone markt, maar ook de automotive. Daar duiken steeds meer Chinese merken op die zich er niet voor schamen om populaire, en succesvolle, ontwerpen en producten na te maken. Je kon er dus op wachten dit ook in de luchtvaartindustrie een issue wordt. Natuurlijk, daar is het ‘kopiëren’ niet zomaar effe een kwestie van ‘copy-paste’, maar je kunt je als Chinese vliegtuigfabrikant natuurlijk wel laten inspireren door Westerse successen. Dat is wat Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) met de C919, tot en met het format van het typenummer, gedaan heeft. Het is de Chinese variant van de Boeing 737.
Bijna luchtwaardig
De Chinese ‘737’ is, zo luiden de berichten, bijna klaar om haar eerste passagiersvluchten te gaan maken. Alle tests zouden succesvol afgerond zijn. Verwacht wordt dat het toestel binnen enkele weken al zijn intrede zal doen bij China Eastern Airlines.
Dat het ontwerpen en produceren van een succesvol vliegtuig bepaald geen sinecure is, weten ook Boeing en Airbus. Zij hebben met respectievelijk de 737 Max en A380 heel wat uitdagingen en hobbels moeten overwinnen. En een echt succes mogen die twee modellen bepaald niet genoemd worden. Ondanks het feit dat beide fabrikanten hun sporen al meer dan verdiend hebben.
Acht jaar later
Comac is daar met de C919 ook achter gekomen. De ontwikkeling van het toestel werd al in 2008 gestart en het zou in 2014 in gebruik genomen moeten worden. Die deadline hebben ze dus niet gehaald. Sterker nog, als nu alles inderdaad volgens planning gaat, dan hebben ze dus acht jaar langer nodig gehad.
Die vertragingen werden overigens deels ook veroorzaakt door de spanningen tussen de VS en China, waardoor bepaalde Amerikaanse onderdelen een tijd lang niet geleverd konden worden.
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024