Social Media03.09.2013

Nederlander is op social media erg enthousiast over vakantie


Het beeld dat Nederlanders ook op vakantie altijd wat te zeuren hebben, kan worden bijgesteld. Zo blijkt uit een social media onderzoek naar de belevenissen van Nederlanders op vakantie. De Nederlander is eigenlijk heel positief over het land, het vervoer en het verblijf. Het is niet gemakkelijk om ons vakantiegevoel te temperen; eigenlijk alleen door files, vertraging, gehaast en autopech grijpen we de smartphone om even lekker te klagen op social media.

Nu bijna iedereen weer aan de slag is na de vakantieperiode, hebben de vaste monitoringpartners Clipit social media monitoring en Van Hulzen PR de balans kunnen opmaken van hun onderzoek naar Nederlanders en hun vakantie op social media. Op basis van ruim 600.000 berichten die tussen 15 juni en 15 augustus zijn geplaatst op social media, is een helder beeld ontstaan van hoe Nederlanders hun vakantie hebben beleefd.

nederlander-is-op-social-media-erg-entho.jpg
nederlander-is-op-social-media-erg-entho.jpg

Vakantielanden
Op basis van het aantal berichten bestaat de top-5 van favoriete vakantielanden deze zomer uit Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië en Turkije. De toppositie van Frankrijk met 20.000 is te verklaren door de populariteit van het land, maar ook door de vele vakantiegangers die door Frankrijk reizen om hun bestemming te bereiken. Gemiddeld 80% van de berichten over de landen in de top-5 is positief.

Met de auto
Naast de favoriete vakantielanden is onderzocht op welke manier Nederlanders het liefst op vakantie gaan. Met stip op 1 staat de auto, gevolgd door het vliegtuig en op gepaste afstand de trein/bus. Klagen doen we het minst over reizen met het vliegtuig en het meeste over de autoreis. Voor reizen met de auto gelden files als de grootste bron van ergernis, gevolgd door autopech onderweg. Bij vliegreizen daalt de goede stemming van Nederlanders vooral door vertragingen, boetes (zoals extra betalen voor meer bagagegewicht) en de vraag of we het vliegtuig door al het gehaast überhaupt wel halen. 

Hotel en camping
Afgaande op het onderzoek hebben bijna net zoveel mensen de vakantie op een camping doorgebracht als in een hotel. De aantallen zijn, opvallend genoeg, nagenoeg gelijk. De Nederlander is tevreden over het verblijf, in beide gevallen is 75% van de berichten positief. Mensen die verblijven in een hotel geven aan dat zij hier met name voor kiezen vanwege de luxe die ze op vakantie willen ervaren.

Lees ook:
– Bijna op vakantie? Dat zorgt voor stress bij de overdracht
– Grootste bron van stress tijdens vakantie: geen internet
– Fotograferen op vakantie: tips en tricks

infographic-social-media-op-vakantie.jpg
infographic-social-media-op-vakantie.jpg

[Foto bovenaan © Kurhan – Fotolia.com]

...

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?