De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het beeld dat Nederlanders ook op vakantie altijd wat te zeuren hebben, kan worden bijgesteld. Zo blijkt uit een social media onderzoek naar de belevenissen van Nederlanders op vakantie. De Nederlander is eigenlijk heel positief over het land, het vervoer en het verblijf. Het is niet gemakkelijk om ons vakantiegevoel te temperen; eigenlijk alleen door files, vertraging, gehaast en autopech grijpen we de smartphone om even lekker te klagen op social media.
Nu bijna iedereen weer aan de slag is na de vakantieperiode, hebben de vaste monitoringpartners Clipit social media monitoring en Van Hulzen PR de balans kunnen opmaken van hun onderzoek naar Nederlanders en hun vakantie op social media. Op basis van ruim 600.000 berichten die tussen 15 juni en 15 augustus zijn geplaatst op social media, is een helder beeld ontstaan van hoe Nederlanders hun vakantie hebben beleefd.
Vakantielanden
Op basis van het aantal berichten bestaat de top-5 van favoriete vakantielanden deze zomer uit Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië en Turkije. De toppositie van Frankrijk met 20.000 is te verklaren door de populariteit van het land, maar ook door de vele vakantiegangers die door Frankrijk reizen om hun bestemming te bereiken. Gemiddeld 80% van de berichten over de landen in de top-5 is positief.
Met de auto
Naast de favoriete vakantielanden is onderzocht op welke manier Nederlanders het liefst op vakantie gaan. Met stip op 1 staat de auto, gevolgd door het vliegtuig en op gepaste afstand de trein/bus. Klagen doen we het minst over reizen met het vliegtuig en het meeste over de autoreis. Voor reizen met de auto gelden files als de grootste bron van ergernis, gevolgd door autopech onderweg. Bij vliegreizen daalt de goede stemming van Nederlanders vooral door vertragingen, boetes (zoals extra betalen voor meer bagagegewicht) en de vraag of we het vliegtuig door al het gehaast überhaupt wel halen.
Hotel en camping
Afgaande op het onderzoek hebben bijna net zoveel mensen de vakantie op een camping doorgebracht als in een hotel. De aantallen zijn, opvallend genoeg, nagenoeg gelijk. De Nederlander is tevreden over het verblijf, in beide gevallen is 75% van de berichten positief. Mensen die verblijven in een hotel geven aan dat zij hier met name voor kiezen vanwege de luxe die ze op vakantie willen ervaren.
Lees ook:
– Bijna op vakantie? Dat zorgt voor stress bij de overdracht
– Grootste bron van stress tijdens vakantie: geen internet
– Fotograferen op vakantie: tips en tricks
[Foto bovenaan © Kurhan – Fotolia.com]
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024