Social Media12.09.2011

Klagen via Twitter: Klantenservice 2.0


klagen-via-twitter-klantenservice-2-0.jpg
klagen-via-twitter-klantenservice-2-0.jpg

Vorige week las ik op Marketingfacts een interessante post waarin onder andere de typering en benaming van de online relatie tussen merken en hun klanten werd besproken. Zijn het wel fans, vrienden, likers en volgers? En welke kwalificaties (authenticiteit) vraagt dit van hen die namens deze merken op sociale media de communicatie voeren en daarmee ‘het gezicht’ van het merk vormen? Dit naar aanleiding van de presentatie van de Social Media Monitor van Social Embassy met het thema “Merken worden vrienden”. Het artikel leverde veel en goed gefundeerde reacties op.

Het is boeiend te zien dat marketeers zo graag en uitgebreid bomen over dit onderwerp. Vooral omdat de besproken termen in eerste instantie ingegeven zijn door het label dat de verschillende sociale media hangen aan de koppeling van ‘profiel a’ aan ‘profiel b’. Om laagdrempelig informatie uit te wisselen of aan andere leden van het netwerk te tonen dat er een verband is tussen beide profielen. Natuurlijk is voor iedere marketeer hierbij de wens de vader van de gedachte. Klanten als fans en vrienden is de ultieme marketing droom die je bij de geringste kans direct moet najagen! Maar waar hebben we het toch over? Mijn blik is beroepsmatig vooral gericht op grootwinkelbedrijven en ik zie daar hoe marketing de social media fakkel langzaam maar zeker overdraagt aan customer services, kort gezegd klantenservice.

Voor mijn adviespraktijk maak ik regelmatig analyses van het Twitter verkeer van winkelketens. Hieruit blijkt dat consumenten zich vooral koppelen aan het profiel van een winkelbedrijf uit een direct belang: voordeel, de kans om iets te winnen of service. Het overgrote deel van de tweets van bijvoorbeeld HEMA, de Bijenkorf en V&D gaan over service vragen. Wie in de winkel zijn verhaal niet kan doen of van het kastje naar de muur wordt gestuurd en geen zin heeft om te bellen, wordt via Twitter of Facebook vaak direct geholpen zonder wachtrij-muziek en de kosten van een 0900 nummer. Bovendien is de kans op succes groter omdat ‘de hele wereld’ meekijkt. Opvallend is daarbij dat de meeste vragenstellers het account van het desbetreffende winkelbedrijf helemaal niet volgt en dus geen ‘fan’ of ‘vriend’ is. Het zijn gewoon klanten die een vraag via Twitter stellen omdat het laagdrempelig en effectief is. Overigens laten veel bedrijven vervolgens de kans liggen om de relatie alsnog online te bezegelen d.m.v. een ‘vriendschap’. De Bijenkorf doet dat wel zeer consequent: service vragen worden beantwoord met toevoeging van #bcare en de klant wordt gevraagd om het account te volgen zodat er informatie per DM uitgewisseld kan worden. Persoonlijk en buiten het zicht van de massa.

Zoals met veel ontwikkelingen in ons kleine retail land: kijk even naar de wijze waarop Albert Heijn haar Twitter account recent heeft ingericht en je begrijpt gelijk wat ik bedoel. Het is hier niet de vraag of de leden van het aldaar vermelde webcare team: Allain, Carolien of Danielle etc. wel ‘het gezicht’ zijn van het merk Albert Heijn. De bezoekende twitteraar weet dat hij een vraag heeft voor Albert Heijn en dat dit een plek is waar één van hen je helpt, namens hun werkgever net als hun collega’s in de winkel of in het call-centre maar dan op Twitter.

In ‘retail-Nederland’ staat social media marketing nog in de kinderschoenen. Het zijn vooral sweepstakes, games en gratis items die response en nieuwe volgers opleveren. Het zal nog even duren voordat het juiste evenwicht in de communicatie is gevonden maar de mogelijkheden zijn legio. Er wordt door retailers hard gewerkt aan Twitter kanalen met gerichte aanbiedingen, Facebook folders gebaseerd op je eigen profiel, middels QR code geactiveerde persoonlijke coupons en kassa scanners die kortingscodes van je mobiele telefoon kunnen lezen. Maar laten we eerlijk zijn, we volgen gewoon de technologische evolutie en maken het als marketeers graag iets spannender dan het is. Al noopt de forse groei van online retailers wel tot een meer structurele aanpak van dit onderwerp bij retailers die het vooral van de winkelstraat moeten hebben.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag