Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Instagram begint steeds meer op TikTok te lijken en waar iedereen dacht dat dat geen goed idee was, blijken Reels er juist voor te zorgen dat we 24 procent meer tijd op het social medium besteden. Bovendien is het ook wel leuk dat er vaak nieuwe dingen te ontdekken zijn binnen Instagram. Zoveel, dat je misschien niet zeker weet of je wel alles eruithaalt wat erin zit. Vandaar dat we met 10 tips en tricks komen om je van wat lifehacks te voorzien voor Meta’s social medium.
1. Zorg voor interactie
Instagram is een social medium, maar sommige mensen vergeten dat. Interactie is erg belangrijk: zorg dus dat je niet alleen maar zendt, maar ook op anderen reageert: in tekst, door te liken of door te reposten. Reageer ook volop op mensen die onder jouw posts reageren. Dat is niet alleen goed voor het algoritme, maar ook voor de persoon die ook de moeite nam om op jou te reageren.
2. Vergeet de hashtags niet
Het is heel gek dat social media elkaar constant nadoen, maar toch ook weer niet helemaal. Bij Twitter en Instagram doen de hashtags er echter nog steeds flink toe, dus zet ze in. Kijk bij soortgelijke posts van anderen wat zij doen qua hashtags en laat je inspireren. Maak je bijvoorbeeld een serie posts, denk dan van tevoren vast na over de hashtags en noteer die, zodat je die makkelijk kunt kopiëren in je volgende posts.
3. Roep op tot actie
In de marketingwereld noemen ze het ook wel een ‘call to action’: mensen vinden het natuurlijk leuk om je posts te bekijken, maar welk gevoel wil je ze daarna geven. Moeten ze hun schouders ophalen en verder gaan met hun leven, of moeten ze in actie komen? Met zo’n call to action wordt dan ook bedoeld dat je de volgers helpt bedenken wat ze kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan een vraag waarbij mensen hun mening kunnen achterlaten, of een knop waarop mensen kunnen klikken om naar je website door te gaan. Laat het duidelijk zijn wat je volgers kunnen doen en je zal merken: ze doen het mogelijk nog ook.
4. Wijzig welke advertenties je te zien krijgt
Sommige mensen vinden het fijn dat Instagram je zo goed kent dat je ook daadwerkelijk advertenties te zien krijgt die inderdaad erg goed in je straat je passen, anderen vinden het intimiderend. Het valt wel op dat Instagram veel advertenties herhaalt de laatste tijd: dan heb je er eentje al meerdere malen weggeswiped, maar blijft hij maar geserveerd worden. Wil je je voorkeuren instellen op het gebied van advertentie-onderwerpen, dan kan dat gewoon. Tik op je avatar, ga via de streepjes naar ‘Instellingen’ en tik dan op ‘Advertenties’ om bij onderwerpen te kiezen waar je wel of niet reclames van wil zien.
5. Check je schermtijd
Het is al vaak gezegd, maar geloof ons: waarschijnlijk schrik je je een hoedje als je ziet hoeveel tijd je spendeert op Instagram. Daar geeft de app zelf alvast inzicht in en dat is erg confronterend. Het is namelijk altijd meer dan je denkt en het kan je een besluit doen nemen over hoe veel tijd je er eigenlijk aan wil spenderen. Tik voor de informatie op je avatar, de drie horizontale streepjes, de Instellingen en dan Account, Activiteit, Tijd. Je kunt er zelfs een dagelijkse herinnering instellen om je extra te helpen bij dat beperken van je dagelijkse Insta-scrolltijd.
6. Een FAQ gebruiken
Als je Instagram for Business gebruikt, dan heb je de mogelijkheid om een FAQ in te stellen, Hierdoor kun je vier veelgestelde vragen toevoegen die elke keer als er een gebruiker in je DM’s slide worden neergezet. Denk aan vragen over openingstijden of over het kunnen ruilen van een product. Het is jammer dat er niet ook meteen een antwoord bij kan, maar aan de andere kant helpt het wel om het gesprek aan te gaan met een klant. Je kunt de FAQ-functie vinden onder Instellingen > Bedrijf > Veelgestelde vragen. Klik daarbinnen op instellingen en voeg je vraag toe. Vergeet niet op te slaan en voor ‘vragen weergeven’ te kiezen.
7. Een verwijderd bericht terughalen
Verwijder je een post per ongeluk? Veel mensen denken dan dat hij voor altijd weg is, maar dat is gelukkig niet het geval. Je kunt een net verwijderd bericht terughalen, omdat het 30 dagen in de prullenbak blijft staan. Dus, haal je post terug! Je gaat naar menu, instellingen, account, recent verwijderd en kunt dan het bericht kiezen dat je net per ongeluk (of misschien expres, maar met spijt) verwijderd hebt. Wat een opluchting, he?
8. Geen spam meer
Je kent het wel, je hebt een verzoek tot een gesprek van iemand die je niet kent. Vaak hebben ze vrij normale namen, maar blijken het gewoon spamaccounts te zijn die je toevoegen aan groepen voor hun eigen gewin. Je kunt jezelf gelukkig makkelijk uit zulke ongewenste situaties halen, door ze in eerste instantie al niet voor de voeten geworpen te krijgen. Je kunt op je account naar instellingen gaan, meldingen, privéberichten, groepsverzoeken en dan uitzetten. Dat brengt je weer wat extra rust.
9. Verberg je status
Je kunt op WhatsApp zien wanneer iemand online is, ook als die zijn blauwe vinkjes uit heeft. Hoe zit dat bij Instagram? Ook daar kun je zien wanneer iemand online is, maar je kunt die activiteitsstatus ook offline zetten. Het betekent namelijk ook dat mensen zien wanneer je voor het laatst online was en dat is niet iets wat iedereen graag weggeeft. Ga hiervoor naar je profielfoto, kies de horizontale strepen, ga naar ‘Instellingen’ en dan ‘Privacy’ om de activiteitsstatus naar links te schuiven en je status te verbergen.
10. Staar je niet blind op Instagram
Instagram is erg handig, maar je hebt wel een beperkt aantal lettertypes en layout-mogelijkheden. Kijk dus verder dan Insta: een app als Canvas kan je helpen om een sjabloon en een soort mooie huisstijl te maken, zodat je posts meteen herkenbaar zijn. Je zou ook kunnen kijken naar een fotobewerker zoals VSCO, waarmee je bijvoorbeeld weer meer keuze hebt in filters.
Verder lezen over Instagram
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Verder lezen over Social Network
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024