Social Media10.03.2022

​Klanten aantrekken op Instagram: zo pak je dat aan


Instagram telt meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers en dat betekent dat er genoeg publiek is om te bereiken. Maar hoe zorg je dat je dat publiek ook daadwerkelijk bereikt?

Maak een mooi en professioneel profiel

Als mensen straks je posts zien, dan zijn ze waarschijnlijk benieuwd naar welk bedrijf er achter zit. Dat betekent dat ze doorklikken naar je profiel. Zorg dus ten eerste dat je profiel er tiptop in orde uitziet. Zorg voor een duidelijke profielfoto van je logo in hoge resolutie, zorg dat de informatie klopt en volledig is en laat vooral zien waar jouw merk voor staat.

Maak gebruik van URL-stickers en de link in je bio

Vroeger moesten mensen altijd in Stories verwijzen naar de ‘link in bio’, waarbij ze het biootje van hun profiel moesten voorzien van een verse URL. Nu hoeft dat niet per se meer, want je kunt nu URL-stickers gebruiken in je Stories. Hier kun je heel direct een URL onder zetten naar bijvoorbeeld een productpagina van je bedrijf. Mensen die dus in je Stories een artikel zien dat ze interessant vinden, hebben ze binnen een druk op de knop gevonden (en hopelijk dus net zo snel gekocht).

Kies je hashtags aandachtig

Als je iets op je timeline zet, denk er dan altijd aan om een aantal hashtags te gebruiken. Vraag bijvoorbeeld aan vrienden, familie en klanten waarop zij zouden zoeken naar jouw merk. Bedenk ook zelf welke synoniemen er zoal zijn voor het product dat je biedt en zorg dat je ook die toevoegt als hashtag. Er kunnen maximaal 30 hashtags in een post, dus je kunt vrij veel hashtags kwijt in de hoop dat zoekende mensen je weten te vinden.

Zoek een format dat bij je merk past

Als je de ene keer het ene filter over je post doet en dan weer een heel andere, of als je de ene keer een video doet, die er weer heel anders uitziet dan een foto die je een dag later plaatst, dan wordt het moeilijker voor mensen om je merk te herkennen. Hoewel je zelf heel vaak je merk, je product en je post ziet, is dat niet zo vanzelfsprekend als het gaat om (potentiële) klanten. Vergeet dat niet en kies steeds weer voor de herkenbare zelfde filters. Je kunt wel het ene moment een video plaatsen en dan weer een foto, maar je zal wel ook in die content zoveel mogelijk één stijl moeten aanhouden om op te vallen.

Bedenk welke doelgroep je wil aanspreken

Kennen mensen je merk al, of moeten ze het nog leren kennen? Dat is een heel belangrijke vraag, want die heeft alles te maken met hoe jij je aanbod presenteert. Iemand die je merk nog niet kent, moet misschien meer geteased worden of juist meer uitleg krijgen, terwijl mensen die al van je merk houden, bijvoorbeeld op een spannende manier nieuwe productinnovaties geteased willen krijgen.

Vergeet de captions niet

Als je een post op Instagram maakt, dan ben je waarschijnlijk vooral bezig met wat er te zien is op de foto of in de video, maar waar ook zeker over na moet worden gedacht, dat zijn de captions. Zeker in een groot bedrijf moet er waarschijnlijk ook van verschillende managers groen licht worden gegeven voor welke tekst er bij een post komt te staan, dus het is slim om hier van tevoren over na te denken en niet pas op het postmoment zelf.

Zoek ambassadeurs voor je merk

Of je deze mensen als fotomodel gaat gebruiken voor je eigen merk, of dat je een product aan iemand geeft die dit vervolgens op zijn of haar eigen Instagramkanaal zet: het is altijd goed om op zoek te gaan naar ambassadeurs. Het is niet voor niets dat de voor- en na-verhalen op Tell Sell de standaard zijn: mensen geloven het eerder als iemand anders het vertelt, dan het bedrijf zelf. Zeker in een wereld waarin heel gewone mensen toch duizenden, tienduizenden en zelfs miljoenen volgers weten te krijgen, kun je zulke mensen maar beter als ambassadeur hebben. Het liefst maak je ze zodanig fan dat ze uit zichzelf je product posten, al zijn de meeste influencers tegenwoordig slim genoeg om daar altijd geld voor te vragen.

Interactie op Instagram

Vergeet tot slot ook niet dat het niet alleen gaat om zenden. Interactie is minstens net zo belangrijk, want wanneer mensen op social media iets vragen, is dat vaak omdat ze een product overwegen te kopen. Ook kunnen mensen op social media slechte verhalen over je product gaan delen, als ze menen dat ze niet worden gehoord. Zorg dus dat je veel aandacht besteedt aan de reacties van je (potentiële) klanten, zodat zij een persoonlijkere ervaring hebben, wat vaak uitmondt in meer succes.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Instagram

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Threads is een vrij nieuw social medium, maar het telt al 150 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Dat is een flinke prestatie.

Social Media25.04.2024

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

Social Media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Threads toont eindelijk de trending topics

Threads had bij lancering heel veel vrij standaard social media-opties niet, maar daar komt steeds meer verandering in. Zo is binnenkort op Threads de optie om de trending topics te zien live. In de Verenigde Staten zien...

Social Media20.03.2024

Threads toont eindelijk de trending topics

Verder lezen over Social Network

TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken

Helaas, het betaalt krijgen om te TikTokken is weer verdwenen. Wij hadden het sowieso nog niet, maar het is de vraag of we het ooit krijgen.

Social Media25.04.2024

TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Threads is een vrij nieuw social medium, maar het telt al 150 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Dat is een flinke prestatie.

Social Media25.04.2024

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

'Look between T and O on your keyboard': je ziet het heel vaak op socials voorbijkomen, maar wat betekent het?

Social Media24.04.2024

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins