Het LinkedIn algoritme: zo werkt het + tips om beter te scoren

Het LinkedIn algoritme: zo werkt het + tips om beter te scoren

Vorig artikel Volgend artikel

LinkedIn is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het is veruit het grootste zakelijke netwerk van Nederland. En meer gebruikers betekent ook dat er veel meer berichten worden geplaatst. Dan valt jouw bericht helaas minder snel op en moet je meer moeite moet doen om te 'scoren'. Maar hoe doe je dat en op welke manier gebruik je het algoritme van LinkedIn in je voordeel? Wij geven een korte uitleg!

Zo werkt het LinkedIn algoritme

Berichten op social media doen het goed als veel mensen ze zien. Maar wie krijgt een post onder ogen? En hoe zorg je ervoor dat je het bereik kunt vergroten? Dat is nog best lastig, want social media is continu in beweging. Wat vorig jaar goed werkte kan vandaag zinloos zijn. Hoeveel mensen je bericht op LinkedIn zien is, net als op andere social media, mede afhankelijk van het algoritme.

Het algoritme is een slimme formule die bepaalt wat jij in je tijdlijn ziet en wat anderen van jou te zien krijgen. Je krijgt niet alle updates te zien, want dat zijn er te veel. Daarom maakt het algoritme een selectie van berichten die voor jou waarschijnlijk interessant zijn. Sociale media doen altijd vaag over hoe het algoritme precies werkt, maar er zijn experts die zelf hebben ontdekt wat er scoort. Dat kan morgen weer anders zijn, maar een aantal dingen blijven werken.

Op de newsfeed

Zodra je een nieuwe update plaatst op LinkedIn, bekijkt het algoritme wat voor post het is. Tekst, een afbeelding, video, link of combinatie hiervan? Daarna krijgt het een label: 'spam', 'lage kwaliteit' of 'goedgekeurd'. Je bericht moet in die laatste categorie vallen om goed te kunnen scoren en in zoveel mogelijk newsfeeds te verschijnen. Hoe sneller en vaker je bericht wordt geliket en gedeeld, hoe relevanter het wordt gezien. Op die manier verschijnt het op meer newsfeeds en vergoot het bereik van je bericht.

Tips om berichten te laten scoren

  • Je basis moet op orde zijn. Hoe ziet jouw eigen profiel eruit? Heb je een foto toegevoegd en een samenvatting gemaakt van wat je doet? Hoe completer je profiel, hoe relevanter LinkedIn je ziet. Maak het dus zo volledig mogelijk.
  • Deel kennis! Kwantiteit gaat boven kwaliteit. Deel dus niet enkel links naar blogs of websites. Probeer de interactie aan te gaan met andere gebruikers, geef slimme tips of stel een vraag.
  • Kies een goed tijdstip uit. HET beste moment om te posten bestaat niet, maar je kunt wel bedenken dat midden in de nacht minder gebruikers actief zijn op het platform. De eerste 2 uur na het plaatsen zijn het meest belangrijk voor het algoritme. Daarom plaats je updates het liefst op momenten dat jouw connecties online zijn. Probeer zelf uit wat voor jou werkt.
  • Meer tekst: LinkedIn geeft je best wat tekens om aan je bericht toe te voegen. Maak daar gebruik van! Korte berichten van een paar zinnen scoren gemiddeld aanmerkelijk slechter.
  • Hashtags: voeg 3 tot 9 relevante hashtags toe aan je bericht. Meer niet, want dan ziet het platform dit als spam.
  • Linkjes in bericht: ja en nee Publiceer je update eerst zonder de link. Bewerk het bericht daarna en voeg de link toe. Volgens experts is dit de beste manier om posts goed te labelen en vergoot het de kans dat mensen naar de pagina linken.
  • Interactie is key: Probeer interactie te krijgen op je berichten en reageer op de commentaren. Likes en deelacties zijn leuk, maar LinkedIn ziet de commentaren als de beste interactie!
  • Pas op met afwijkende lettertypes. Het werkte goed om je updates op te laten vallen, maar Google indexeert afwijkende lettertypes slecht.
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies