Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Waarom zou je meer volgers willen krijgen op Instagram? Het antwoord is heel simpel: om je bereik te vergroten. Dat is misschien niet zo relevant als je alleen foto’s post voor vrienden en familie, maar wel als je serieus werk wilt maken van je account. Daarom steken influencers, bloggers en merken zoveel energie in hun Instagram-account.
Volgers kopen is echt niet oké
Het kopen van volgers was jarenlang (stiekem) heel populair, maar lijkt nu gelukkig toch echt op z’n retour. Sowieso is het nu helemaal ‘in’ om een minder perfect plaatje te tonen op social media, dus daar horen al die nepprofielen niet meer tussen. Gelukkig zijn er ook andere manieren om je bereik op Instagram te vergroten en wij vertellen je hoe je dit kunt doen!
Maak je account openbaar
We weten dat het ten koste gaat van een deel van je privacy, maar zolang je geen BN’er of Hollywoodster bent, moet je je account echt op openbaar zetten. Je bent beter vindbaar voor toekomstige volgers en de hashtags die je gebruikt (waarover later meer) kunnen door anderen worden gevonden. Dat gaat je zeker helpen om je bereik te vergroten.
Gebruik (de juiste) hashtags
Nog steeds belangrijk: hashtags. En dan wel de juiste hashtags uiteraard. Gebruik ze in je posts en stories. Het mooie is dat Instagram jou suggesties geeft welke de meest trending zijn. Wanneer je bijvoorbeeld ‘interieur’ intikt, krijg je meteen te zien hoe vaak de hashtag wordt gebruikt. Meer betekent niet altijd beter trouwens, want je valt nogal snel weg in een grote hoeveelheid hashtags.
Kies welke voor jou relevant zijn, die goed bij je foto passen en bedenk je dat Engelstalige hashtags niet vaak door Nederlandse Instagrammers worden gebruikt (verplaats je dus in je doelgroep). Vergeet ook niet je bio aan te passen en daarin de voor jou meest relevante hashtags te gebruiken. En plaats ze in je stories!
Maak Instagram Stories
Stories bestaan inmiddels al een aantal jaar en de opties worden steeds uitgebreider. Ze zijn onverminderd populair en helpen je om het bereik van je account te vergroten. Zeker wanneer je regelmatig stories post, zul je zien dat ze steeds beter worden bekeken. Bedenk je wel goed wat je wilt vertellen. Wat is je doel? Je vrienden en familie laten zien wat je doet? Of wil je dat nieuwe idee of jezelf eens goed onder de aandacht brengen?
Tips om rekening mee te houden bij het plaatsen van stories:
- Wanneer je een locatie toevoegt (en je profiel openbaar hebt staan), is deze zichtbaar voor iedereen en zal het waarschijnlijk ook bekeken worden door niet-volgers. Wellicht levert je dat een aantal nieuwe volgers op.
- Gebruik ook in je stories hashtags. Je kunt er 1 toevoegen als sticker en maximaal 10 in de tekst. Wanneer je niet wilt dat ze allemaal zichtbaar zijn (want dat verpest je foto misschien een beetje), plaats je ze achter je foto (even klein maken en ‘over’ die hashtags plaatsen).
Zelf hashtags bedenken en volgen
Maak je rotan stoelen? Ga dan #rotanstoelen volgen om te zien wie er allemaal affiniteit mee heeft. Bekijk regelmatig alle posts die deze hashtag hebben gebruikt en like ze. Dat kan je nieuwe volgers opleveren, omdat anderen misschien dan weer nieuwsgierig zijn geworden naar jouw account.
Wat ook goed kan werken, is het zelf bedenken van een hashtag. Wanneer deze viral gaat levert het je zeker veel nieuwe volgers op. Denk hier goed over na, check of de hashtag nog niet wordt gebruikt en roep anderen op om je hashtag te gebruiken in hun posts en stories (en vraag ze eventueel af en toe om jou hierin te taggen).
Reageer snel en op posts van anderen
Wanneer jij op posts van anderen reageert kan dat jouw bereik ook groter maken. Zeker als je het doet onder foto’s die een link hebben met wat jij zelf doet. Ben je fanatiek in de sportschool? Volg dan andere ‘fitfluencers’ en reageer af en toe met een persoonlijke boodschap onder een post. Of stel een vraag, dat zorgt voor interactie en zo zien andere volgers jouw account ook.
Houd het echt persoonlijk! Je kunt automatische ‘bots’ inzetten die onder posts met bepaalde hashtags bijvoorbeeld ‘great’ zetten, maar daarmee val je tegenwoordig al snel door de mand. Probeer zo snel mogelijk te reageren op reacties van volgers onder jouw eigen posts (dit heeft met het algoritme te maken). Interactie scoort sowieso nog steeds goed op the gram, dus stel vooral regelmatig een vraag in je post of story.
Persoonlijk profiel of business account?
Maakt je account onderdeel uit van je bedrijf of wil je er ooit een business van maken? Maak dan een business account aan. Groot voordeel: je ziet dan veel meer statistieken. En dat is niet alleen leuk, maar vooral heel handig. Je kunt dan veel beter zien wat scoort, dit geldt voor zowel stories als posts (ga naar ‘statistieken bekijken’). Tenslotte, we zeggen het nog maar eens, check nog eens je bio. Dat is namelijk het eerste wat bezoekers aan je profiel zien. Op basis daarvan beslissen ze binnen een paar seconden of ze je wel of niet gaan volgen. Doe inspiratie op bij anderen en bekijk en bedenk wat jou en je doelgroep aanspreekt.
Denk goed na over de foto’s die je plaatst
De tijd van perfecte plaatjes is echt voorbij op Instagram. Hoera! Je feed hoeft er niet meer helemaal gestyled uit te zien en je foto’s mogen er ook wel op verschijnen zonder een ernorme ‘filter opknapbeurt’. Toch is het wel leuk en duidelijk voor je volgers als je foto’s een soort van herkenbaarheid uitstralen. Denk er gewoon eens goed over na en test uit wat bij je past.
Er is ook nog zoiets als algoritme op Instagram, maar dat is voer voor een volgend artikel. Veel plezier en vergeet niet: je echte leven is natuurlijk altijd nog belangrijker dan het aantal volgers op ’the gram’!
Verder lezen over Influencers
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Verder lezen over Instagram
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media02.10.2024
Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post
Social Media29.09.2024
Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media22.09.2024
Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard
Social Media18.09.2024
Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners
Verder lezen over Social Network
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media15.10.2024
TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media02.10.2024
Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post
Social Media28.09.2024