Social Media15.02.2020

​De chronologische Instagram-feed maakt een kleine comeback


Instagram heeft begin 2016 zijn algoritme aangepast waardoor de feed niet meer chronologisch was. Het liet content zien waarvan het algoritme dacht dat het interessant was voor je, in plaats van simpelweg wie het laatste had gepost. Dat kan binnenkort best eens veranderen.

Het Instagram-algoritme

Het was doffe ellende. Waar je eerst Instagram-posts nog heel logisch oplopend zag, veranderde dat in vaak een ophoping van posts over hetzelfde onderwerp. Hierdoor kwamen bijvoorbeeld beroemdheden veel hoger te staan op de feed in plaats van mensen die waarschijnlijk dichterbij je staan. Dat is niet altijd even leuk en geeft soms een wat eenzijdig beeld van de wereld.

Als het klopt dat de chronologische Instagram-feed terugkomt, dan zouden daar veel grammers bij gebaat zijn. Er kwamen enorm veel klachten toen Instagram destijds het algoritme aanpaste, want je kon hierdoor zomaar posts missen. Hoewel die klachten wat afnamen toen gebruikers merkten dat het geen zin had om te klagen -en waarschijnlijk inmiddels gewend waren aan de nieuwe situatie-, is er altijd een harde klaagkern geweest die de feed op het populaire platform liever ‘gewoon’ chronologisch zien.

Liever chronologisch

Nu heeft Instagram al die tijd na het veranderen van het algoritme voet bij stuk gehouden: de volgens de ‘computer’ best passende posts zouden echt beter zijn dan een chronologische opsomming van de creaties van anderen. Het zal ook nu het op het punt staat veranderingen toe te brengen niet weer teruggaan naar volledig chronologisch.

Maar er is wel een tussenweg: het sociale kanaal zal met ‘laatste posts’ komen. Het algoritme blijft erachter draaien, maar je kunt met een druk op de knop wel zien wat er als laatst is geplaatst. Het is een optie die naast de normale feed bestaat en zodra je inlogt vraagt of je naar je gewone feed wenst te kijken of liever naar de ‘laatste posts’.

20 miljard

Het nieuws dat Instagram deze plannen heeft komt niet van Instagram of eigenaar Facebook. Onderzoeker Jane Manchun Wong die het wel vaker bij het rechte eind heeft, komt ermee. Ze kwam dit tegen tijdens haar speurwerk. Instagram heeft nog geen officiële reactie gegeven op dit interessante nieuws. Het sociale platform is een bedrijf in handen van Facebook. Het zorgt voor een kwart van de opbrengsten: in 2019 schijnt Instagram maar liefst 20 miljard dollar te hebben opgebracht.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Instagram

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Hoe lang zullen Instagram Stories nog bestaan?

En het is openbaar. Dus iedereen kan zien dat je die reactie plaatst. Dat kan zorgen voor interessante discussies

Social Media04.09.2024

Hoe lang zullen Instagram Stories nog bestaan?

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Sociale media liggen al jaren onder vuur: wat is nou precies de verantwoordelijkheid van die platforms? Content voor kinderen filteren niet, zo blijkt.

Social Media03.09.2024

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm

Geen zorgen, je hoeft het niet te missen, want dit is weer een nieuwe editie van Deze Week Viral.

Social Media01.09.2024

Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm

Instagram maakt wallposts en Stories precies hetzelfde

Instagram lijkt nagenoeg geen verschil meer te willen zien tussen Stories en wallposts. Door allerlei veranderingen zijn de twee praktisch hetzelfde geworden.

Social Media28.08.2024

Instagram maakt wallposts en Stories precies hetzelfde

Deze Week Viral: very demure, very mindful uitgelegd

Very Demure, Very Mindful: wat betekent die internetmeme toch. We duiken er -voor zover dat kan bij het internet- in in Deze Week Viral.

Social Media25.08.2024

Deze Week Viral: very demure, very mindful uitgelegd

Instagram voegt overal muziek toe: kies een nummer voor je profiel

Meta denkt: daar zit muziek in. Het heeft aan Instagram-posts net al de optie toegevoegd om een liedje erbij te doen, en nu is ook het profiel aan de beurt.

Social Media23.08.2024

Instagram voegt overal muziek toe: kies een nummer voor je profiel

Stopt Instagram met de vierkante foto’s?

Mosseri probeert het toch weer: Instagram wil af van de vierkante foto's en volledig rechthoekig gaan.

Social Media19.08.2024

Stopt Instagram met de vierkante foto’s?