Zo werkt het algoritme van Instagram echt

Zo werkt het algoritme van Instagram echt

Instagram zelf legt uit

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram besloot in 2016 om de posts die je zag van mensen die je volgde niet meer in chronologische volgorde te laten zien, maar over te stappen op een algoritme. Dat deden ze omdat de gemiddelde Instagram-gebruiker zo'n 50 tot 70 procent van posts van hun vrienden miste. De overstap op het algoritme is niet overal in goeden aarde gevallen, maar het helpt volgens Instagram wel: de 800 miljoen gebruikers zien nu zo'n 90 procent van de posts van hun vrienden en ze spenderen meer tijd in de app.

Wat we echter niet wisten is hoe dat algoritme werkt, maar Instagram heeft een aantal journalisten verzameld en het hele proces uitgelegd. Waarom? Dat weet niemand, maar vermoedelijk is het een poging om de transparantie rondom het bedrijf dat onderdeel is van Facebook.

Hoe werkt het Instagram algoritme?

Instagram gebruikt machine learning om jouw feed helemaal van jou te maken. Zelfs als je precies dezelfde personen zou volgen als iemand anders, zou je nog een andere feed krijgen omdat je interactie met die accounts toch anders zal zijn dan een ander persoon. Er zijn drie factoren die bepalen wat jij in je feed ziet: hoe recent een post gemaakt is, wat je relatie is tot die persoon en hoeveel interesse Instagram denkt dat je gaat hebben in de post. Het eerste spreekt redelijk vanzelf, maar de andere twee factoren zijn wat waziger.

Je interesse wordt bepaald door de onderwerpen waarin je interesse hebt aangegeven, hoe je in het verleden op gelijkwaardige content hebt gereageerd en zelfs doordat de machine 'leest' wat er in de post zelf staat. Relatie draait meer om de mensen waar je het meeste interactie mee hebt op Instagram. Als je dus veel commentaren bij bepaalde mensen achterlaat of ze vaak tagt, komen die ook vaker langs.

Andere factoren

Er zijn ook nog andere factoren die meespelen. Als je Instagram vaak opent is er een grotere kans dat je veel posts ziet, maar hoe minder vaak je de app opent, hoe meer er gefilterd wordt. Als je dus maar ééns per dag kijkt krijg je een beperktere feed dan als je vaker kijkt. Het zal geen toeval zijn dat Instagram dit zegt, want ze hebben er baat bij als je zo vaak mogelijk kijkt.

Als je de app langer gebruikt krijg je ook meer te zien, natuurlijk: dan graaft het algoritme wat dieper en krijg je meer dingen te zien die bijvoorbeeld wat ouder zijn, of die van mensen komen die je niet heel vaak ziet. Als je heel veel mensen volgt doet de app ook een poging om je een assorti aanbod van je volgers te geven, zodat je niet de hele tijd dezelfde personen ziet alleen omdat ze veel posten.

Instagram fabeltjes

Het team van Instagram reageerde ook op een hoop vragen en theorieën die mensen zelf bedacht hebben, of patronen die ze menen te zien. Wat is er allemaal niet waar?

  • Instagram wil op dit moment niet terug naar de chronologische feed
  • Er worden geen posts verborgen, als je lang genoeg scrollt kom je alles tegen
  • Het algoritme heeft geen voorkeur voor video of foto's - het kijkt naar waar jij het meeste naar kijkt
  • Je komt niet hoger in de lijst als je Stories, Live of andere features gebruikt
  • Je wordt niet lager in de lijst gezet als je veel content plaatst, maar er zal wel sneller iets anders tussenin geplaatst worden
  • Het maakt geen hol uit of je een persoonlijke of zakelijke account hebt voor je bereik
  • 'Shaduwbannen' is geen ding. Je content wordt niet verborgen als je te veel hashtags gebruikt of andere dingen doet die mensen niet leuk vinden

Met al deze informatie hoopt Instagram gebruikers duidelijk te maken wat het algoritme wel en vooral ook niet doet. Dat is belangrijk, want nu steeds meer mensen proberen om iets te maken van hun Instagram feed en de service steeds populairder wordt (vooral ten koste van Facebook) moet er wel gezorgd worden dat mensen een goed gevoel hebben over Instagram.

Hoe dan ook, het is wel zo prettig om eens iets van uitleg te krijgen over hoe het allemaal werkt op de achtergrond en Instagram heeft tegen de aanwezige journalisten ook gezegd dat dit niet de laatste keer zal zijn. Het is dus wel allemaal PR, maar zo lang ze niet liegen over de technologie achter de social media-app is dat niet erg.

[Afbeeldingen © Andrey Kiselev - Adobe Stock]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies