​Een goede Instagram-foto: daar zit wetenschap achter

​Een goede Instagram-foto: daar zit wetenschap achter

En ook weer niet...

Vorig artikel Volgend artikel

Als je een foto op Instagram plaatst, dan kun je misschien wel enigszins inschatten welke het goed gaat doen en welke iets minder. Geen wonder, want er zijn veel zaken die een foto minder mooi maken: een net scheve horizon, een foto van tekst die bewogen is, enzovoort. Echter blijkt er naast die aannemelijke zaken een hele wetenschap te liggen achter de goede Instagramfoto. Lees en leer.

Doelloos scrollen

The Next Web sprak met een psycholoog, een neurowetenschapper en een designer. Neurowetenschapper Dr. Tedi Asher meent dat er twee manieren is om te denken. De ene is een soort snelkoppelingsmanier waardoor we dagelijks gigantisch veel informatie kunnen verwerken. Het is onbewust en razendsnel. Het wordt gebruikt bij hersenloze dingen zoals domme televisieprogramma’s kijken en scrollen door social media. Het tweede systeem is juist heel bewust: wanneer je met volle focus en interesse naar een film kijkt, of als een bepaalde foto op social media je opvalt.

Dat laatste gebeurt vaak door dingen die je hoort, ziet, proeft, ruikt of aanraakt. Tegelijkertijd kunnen het ook dingen zijn gestimuleerd door doelen, emoties en herinneringen. Sterker nog: deze werken altijd samen om je dat sprankeltje interesse te geven. En dat bepaalt het brein enorm snel, want dat is een kwestie van milliseconden. Wat je bijvoorbeeld kan helpen, dat is kleurgebruik.

Blauw is beter

Designer Sergey Kruglov meent dat een foto pas echt tot zijn recht komt als de kleur waarin de content wordt geplaatst net zo belangrijk wordt gevonden als de inhoud. Blauw schijnt bijvoorbeeld een vele malen populairdere kleur te zijn dan rood of oranje. Hoewel we in Nederland blauw onder andere veel met het zakelijke in verband brengen, is het natuurlijk wel de kleur van de lucht en van de zee. Beide natuurlijke dingen waarbij we graag wegdromen.

Zeker als de kleuren in harmonie met elkaar bestaan. Dus als je het koude blauw naast het warme oranje legt, dan heeft dat waarschijnlijk niet het gewenste effect. Tenzij je een blauwe achtergrond doet en er een object groot inzet dat oranje is, dan kan het juist door dat enorm duidelijke contrast wel een succes zijn.

Een goede Instagram-foto bevat...

Nu kun je denken: oke, ik ga vanaf nu overal een blauw filter overheen zetten voor de likes. Dat is waarschijnlijk eventjes interessant, maar dat wordt snel gewoontjes. Denk maar aan een Snapchatfilter met hondenoren: dat is leuk als je het voor het eerst ziet, maar bij iedereen wordt het bijna normaal. Je krijgt er niet meer die sprankel interesse van.

Professor John Suler is gespecialiseerd in fotografische psychologie zegt echter dat er meer nodig is dan alleen die visuele stimulatie van de kleuren of filters: er moet ook een emotie worden opgeroepen. Raakt een foto de gevoelige snaar, zoals een herinnering, dan onthoud je deze. De foto’s met geweldige kleurcontrasten worden wel gewaardeerd, maar de posts die je bijblijven zijn vaak de foto’s die een emotie in je oproepen. Dat hoeft niet per se heel weemoedig te zijn of nostalgisch: het kan je om wat voor reden dan ook een boos of onaangenaam gevoel geven.

Denk aan je doelgroep

Je hoeft nu ook weer niet in elke foto een ganzenbord te verwerken of een referentie naar een Disney-film, maar het is wel slim om na te denken over de emotie die je wil oproepen. Wil je dat iets overkomt alsof het niet zoveel kost, dan kun je kiezen voor een plaatje van dubbeltjes erbij. Wil je juist het comfort laten zien, dan kun je een veertje afbeelden. Elk object heeft op zichzelf een heleboel betekenis, maar helemaal in de context waarin jij het plaatst. Zo wordt een film als Forrest Gump bijvoorbeeld gestart met een heel lang shot op een veertje, om je vast een comfortabel gevoel te geven bij de zachte persoonlijkheid van Forrest.

Uiteindelijk kan er niet zomaar gezegd worden dat een Instagram-foto pas veel likes krijgt als hij uit een bepaalde hoek is geschoten. Het gaat er vooral om dat hij mensen raakt. Soms kun je dat ‘per ongeluk’ doen, maar er is niets mis met even stilstaan bij wat je met de post wil bereiken en welk gevoel je wil overbrengen. Dat is namelijk de wetenschap over iets dat juist vaak niet wetenschappelijk te verklaren is: emotie.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies