Online02.12.2022

​Wat kost dropshipping en hoeveel kun je ermee verdienen?


Zoals we inmiddels wel weten, komt dropshipping met veel voordelen. Webshops kunnen snel en makkelijk hun assortiment uitbreiden, en door te werken met goede leveranciers zijn zij niet afhankelijk van een magazijn vol voorraad. Bovendien krijgen online winkels door te dropshippen de mogelijkheid om de tijd die zij kwijt zijn aan distributie te besteden aan goede samenwerkingen met leveranciers en, niet te vergeten, online marketing. Ook voor leveranciers en merken groeien de mogelijkheden in dropshipping, en dus ook de mogelijkheden in het verkopen via sterke online retailers.

Klinkt goed, niet? Maar, zoals met alles in de wereld, is dropshipping niet voor niets. Er zijn altijd kosten die je moet maken voordat je begint aan dropshippen, en ook daarna. Ongeacht of je als leverancier of merk fungeert, of als online retailer. In dit blog sommen we de belangrijkste kosten voor je op, zodat je weloverwogen kunt beslissen of je wilt starten met dropshippen.

1. De kosten voor je webshop

Het verkopen van dropship-producten doe je natuurlijk via een webshop. En als vanzelfsprekend is een webshop niet gratis. De kans is groot dat je als online ondernemer al een webshop hebt, maar houdt er rekening mee dat het platform waarmee je werkt geschikt moet zijn voor assortiment uitbreidingen en groei in conversies.

Je webshop is het visitekaartje van je bedrijf en bepaalt mede of jouw dropship avontuur een succes wordt. Daarom is het heel belangrijk dat je webshop er professioneel uitziet en gebruiksvriendelijk is. En natuurlijk geschikt voor uitbreidingen! Daarom raden we aan om te kiezen voor een Lightspeed webshop. Werk je al met Shopify of WooCommerce? Geen probleem, dit is goed om te zetten! Wil je snel en makkelijk een professionele webshop, dan raden we je een Smooothie webshop aan. Deze webshops bevatten alle ingrediënten die nodig zijn voor een succesvolle online onderneming. De kosten? Die vallen gelukkig erg mee. Een basis webshop kost je slechts €2500,-. Pak je het liever gelijk goed aan? Dan raden we aan om te kijken naar de uitgebreidere pakketten met custom elementen. Deze webshops hebben een vanafprijs van €4.250.

2. Werk samen met een dropshipping platform

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar ben voorzichtig met het ‘zomaar’ uitbreiden van een online onderneming via dropshipping. Het zoeken naar geschikte leveranciers tussen de honderden opties is wat ons betreft een verspilling van je tijd en gaat gepaard met veel risico’s. En ook voor leveranciers kan het vinden van ervaren online retailers voelen als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Ons advies? Werk samen met een ervaren dropshipping platform zoals Droppery. Met de hulp van Droppery kunnen leveranciers en merken samenwerken met online retailers die al jaren actief zijn en weten hoe ze moeten verkopen.

Bijkomend voordeel voor leveranciers? Droppery maakt het heel makkelijk om bestaande logistieke processen te optimaliseren met een API koppeling. Zo kunnen leveranciers en merken werken vanuit een voorraad door hun ERP systeem, PIM, WMS of gewoon de webshop zelf te koppelen aan een middleware. Deze eenmalige koppeling zorgt ervoor dat leveranciers direct met online retailers kunnen koppelen, ongeacht of zij werken met WooCommerce, Shopify, Lightspeed of Magento. Dit voorkomt dat er continu voor elke klant een nieuwe XML feed of CSV bestand samengesteld hoeft te worden. Het behandelen van mailtjes of telefoontjes voor het verwerken van orders is ook verleden tijd. Alles loopt geheel automatisch in één systeem. Dit zorgt voor een efficiënte flow tussen leveranciers, merken en retailers. Perfect, niet? En de kosten vallen ook nog eens heel erg mee. Voor webshops geldt een startprijs van €19,- per maand en voor leveranciers is de startprijs €149,-.

3. Opvallen tussen concurrenten

Een mooie webshop met een ruim assortiment aan producten is natuurlijk erg fijn, maar wat vaak wordt vergeten is dat je er als retailer ook nog voor moet zorgen dat de webshop door de juiste mensen wordt gezien. En nog belangrijker: dat je opvalt tussen de concurrenten. Juist, marketing is de key tot succes. De kosten voor marketing kunnen erg verschillen en hangen volledig af van de koers die je wilt varen. Je kan bijvoorbeeld adverteren via Facebook of via Google advertenties. Maar je kunt ook samenwerken met influencers of zelf winacties opstellen. En vergeet niet om je social media up to date te houden! Kortom, een hoop werkzaamheden die extra kosten met zich mee kunnen brengen. Wil je iedere cent efficiënt inzetten? Kijk dan eens naar een samenwerking met een online marketingbureau, zoals Red Banana. Zij kunnen je ontzorgen in alle aspecten van online marketing. Dit scheelt je een hoop tijd. En we weten: tijd = geld!

Verkopen kost je niets

Het mag duidelijk zijn, starten met dropshippen gaat gepaard met bijkomende kosten waar je misschien niet direct bij stilstond. Gelukkig kost niet alles geld. Het verkopen van producten kost op zichzelf niets, en je hebt bij dropshippen natuurlijk niet te maken met opslag en verzending van goederen. Deze kosten steek je lekker in je zak! Al met al is het dus zeker interessant om te starten met dropshippen, maar het is wel belangrijk dat je dit goed aanpakt.

Snel overgaan tot dropshipping

Heb je goed nagedacht over de volgende stappen in jouw webshop? No time to waste! Richt je webshop dropship-proof in en gaan met die banaan. Wil je als leverancier starten met dropshippen? Droppery kan je helpen! Droppery heeft de meeste integraties beschikbaar en maakt het binnen slechts 30 minuten mogelijk om te starten met nieuwe verkoopkanalen. Samenwerken met merken als Bazar Bizar, HSM International en Home67 is dichterbij dan ooit! Succes met het laten groeien van jouw online onderneming!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Dropshipping

​6x tips bij het kiezen van een e-commerce platform voor jouw dropshipping webshop

Wil je jouw webshop naar een hoger niveau tillen? Dan raden we zeker aan om eens te kijken naar dropshipping. Met behulp van dropshipping voeg je eenvoudig producten toe aan jouw webshop, zonder dat je hiervoor een grote...

Online25.10.2022

​6x tips bij het kiezen van een e-commerce platform voor jouw dropshipping webshop

​Deze producten kun je beter niet dropshippen

Dropshipping biedt veel voordelen: je kunt een webshop runnen zonder een magazijn vol met voorraad, je kunt samenwerken met diverse professionele leveranciers én je houdt tijd over voor het uitwerken van een effectieve...

Online29.08.2022

​Deze producten kun je beter niet dropshippen

Tips voor het vinden van geschikte producten om te dropshippen

Dropshipping is enorm populair en voor steeds meer ondernemers geen onbekend terrein meer. De technologie raakt in een stroomversnelling en dat leidt ertoe dat je als ondernemer moet blijven innoveren. Dropshippen biedt...

Online11.07.2022

Tips voor het vinden van geschikte producten om te dropshippen

​6x tips voor een unieke dropshipping webshop

We hoeven inmiddels niet meer uit te leggen wat dropshipping is. Steeds meer ondernemers wagen zich aan de wondere wereld van e-commerce. En dat is ook niet gek. De wereld verandert in een rap tempo en de digitalisering...

Online04.07.2022

​6x tips voor een unieke dropshipping webshop

​4 keynotes die je niet mag missen op de Webwinkel Vakdagen

Het is bijna zover: op 29 en 30 juni vinden de Webwinkel Vakdagen weer plaats. Tijdens het grootste e-commerce event in de Benelux komen volop interessante en vooraanstaande sprekers vertellen over hun ervaringen. De mar...

Marketing21.06.2022

​4 keynotes die je niet mag missen op de Webwinkel Vakdagen

​Inspiratie opdoen op de Webwinkel Vakdagen: meld je nu aan

Over een paar weken is het zover: de zomereditie van de Webwinkel Vakdagen vindt dan weer plaats in de Utrechtse Jaarbeurs. Ben je een online professional of ondernemer? Op het grootste e-commerce event van de Benelux do...

Marketing07.06.2022

​Inspiratie opdoen op de Webwinkel Vakdagen: meld je nu aan

​Dropshipping-successen zijn er om te delen

We kunnen er inmiddels niet meer omheen: dropshipping. Deze fulfillment methode biedt webshop eigenaren de kans om zonder een enorme voorraad aan producten een succesvolle webshop te runnen, waarbij zij zich volledig kun...

Marketing27.05.2022

​Dropshipping-successen zijn er om te delen

​Dit zijn de nadelen van dropshippen

Ben jij een webshop eigenaar en ben je recent overgestapt naar dropshippen? Dan ervaar je ongetwijfeld enorm veel voordelen. Maar, ieder voordeel komt met een nadeel. Naast dat dropshippen een geweldige manier is van onl...

Online16.05.2022

​Dit zijn de nadelen van dropshippen

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen