Apple werkt aan ondersteuning voor externe ‘App Stores’

Apple werkt aan ondersteuning voor externe ‘App Stores’

Digital Markets Act laat Apple weinig ruimte, die het wél zoekt

Vorig artikel Volgend artikel

Apple zou haar App Store, en vooral iOS, in Europa aan het voorbereiden zijn om het installeren en aanbieden van zogenoemde third party apps mogelijk te maken. Het is een direct gevolg van de Digital Markets Act (DMA) die, met enige vertraging, in de loop van volgend jaar van kracht wordt. Daarin worden aanbieders van diensten zoals Apple en haar App Store, verplicht om ook andere aanbieders op hun platform toe te laten. Iets waar met name Apple zich al jaren tegen verzet. Het zou volgens de fabrikant funest zijn voor de veiligheid van haar producten en diensten.

Andere app stores en sideloading

De DMA houdt in dat Apple niet alleen app-stores van derden moet toestaan, maar ook sideloading, waarbij gebruikers software kunnen installeren die van internet is gedownload. Apple noemt dat sideloaden "de beste vriend van een cybercrimineel". Maar, als de EU het oplegt, dan zal ook Apple – als ze zich niet blauw willen betalen aan boetes en ellenlange juridisch gesteggel – overstag moeten.

Dat wil overigens nog niet zeggen dat Apple het haar concurrenten heel erg makkelijk zal maken. Zoals met alle (EU) regelgevingen, zijn er altijd grijze gebieden. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van (extra) strenge beveiligingseisen aan de extrerne app stores en betaalmogelijkheden. Daarnaast, zo meldt Apple kenner Marc Gurman van Bloomberg, heeft Apple nog niet besloten of het ontwikkelaars betalingssystemen van derden in apps zal laten installeren. Iets dat volgens de DMA ook verplicht is. En er zijn volgens Gurman nog meer ‘uitdagingen’. Wat te denkenb van het compatible maken van iMessage met andere diensten, ook een voorwaarde van de DMA. Evenals het openstellen van het Find My-netwerk voor andere locatie-accessoires.

Macht inperken, concurrentie verbeteren

De EU probeert tech-giganten zoals Apple, Meta en Google, met regels een toontje lager te laten zingen als het gaat om de monopolie of marktmacht die zij nastreven. Een van die regels is de Digital Markets Act (DMA). Die moet er onder andere voor zorgen dat deze bedrijven hun kleinere concurrenten het leven niet (al te) zuur maken. De voornaamste reden voor die regelgeving is niet alleen het verbeteren van de concurrentiepositie van kleinere bedrijven, maar ook het creëren van een gevarieerder aanbod van diensten voor ons, de consument.

Het moge duidelijk zijn dat de tech-giganten niet altijd even blij zij met deze regels. Zo heeft Apple zich jarenlang verzet tegen app-aanbieders die klanten buiten het App Store betaalsysteem hun aankopen willen laten afrekenen. Apple verdient immers aan elke betaling en kan zo haar ‘eigen’ apps onder betere voorwaarden aanbieden. Met name enkele makers van dating-apps hebben daar – met succes – tegen geprocedeerd waardoor Apple dat nu, nog altijd tegen haar zin, moet toestaan. Overigens met zoveel haken, ogen en voorwaarden dat het nog altijd niet heel erg voordeliger is voor de betreffende aanbieders van apps. Maar, het wad een eerste stap en nu het er op lijkt dat Apple zich ook gaat conformeren aan de DMA, is dat hopelijk vooral goed nieuws.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...