​Casetify nept de hoesjes van Dbrand tot op het gênante af

​Casetify nept de hoesjes van Dbrand tot op het gênante af

Vorig artikel Volgend artikel

Diefstal noemt Dbrand het. Casetify zou de Teardown-skins van Dbrand en de bekende YouTube Zack Nelson (beter bekend als JerryRigEverything) van top tot teen hebben gestolen. Het verkocht de gekopieerde hoesjes vervolgens onder de naam Inside Out. Nou, het bedrijf mag zijn manier van werken wel eens binnenste buiten keren: er is iets namelijk niet aan de haak.

Dbrand en JerryRigEverything

Het gaat hier dus om telefoonhoesjes die eruit zien alsof je in het betreffende toestel kunt kijken. Een leuk effect, zeker voor mensen die bovenmatig geïnteresseerd zijn in smartphones en de werking ervan. Reden dus voor iemand als Zack Nelson om met Dbrand in zee te gaan: JerryRigEverything is zijn kanaal waarop hij nieuwe telefoons altijd helemaal uit elkaar haalt, er vuur- en zandtests mee doet en meer. Hij vindt het binnenste van een telefoon misschien nog wel belangrijker dan het buitenste en dat is ook te zien in de hoesjes die worden gemaakt. Ze zijn er in allerlei soorten en maten, van allerlei verschillende toestellen.

Helemaal één op één een foto van de binnenkant van het toestel is het trouwens niet: er zijn hier en daar wat grappige details toegevoegd, zoals het zinnetje: ‘Glass is Glass. And Glass breaks’, een van de favoriete quotes van Zack. Daarnaast staan er ook verdekt opgesteld wat logo’s van Dbrand en wat cijfers die refereren aan de startdatum van dat bedrijf. Heel erg leuke knipoogjes voor de fans dus. Maar ook: handige referenties om te bewijzen dat iemand keihard plagiaat pleegt. Het hoesjesmerk Casetify, dat zelf ook niet heel onbekend is, lijkt de hoesjes digitaal te hebben gekopieerd. Inclusief al die leuke kwinkslagen, die natuurlijk helemaal niet in een foto van een open telefoon zouden voorkomen.

Zogenaamd doorschijnende hoesjes

Het heeft dus niet alleen het idee om van die onderdelenhoesjes te maken gestolen, maar ook de afbeeldingen zelf. Bepaald niet charmant. Nu geeft Zack aan dat hij het niet zo gek vindt dat het ook van die ‘see through’-hoesjes maakt: een beetje concurrentie is gezond, stelt hij. Maar als echt de afbeeldingen en zijn eigen woorden er zelfs bij worden meegekopieerd, dan is het wel heel duidelijk… Toch? Uiteraard moeten de bedrijven dit uitvechten in de rechtbank en Dbrand heeft dan ook besloten om een rechtszaak aan te spannen, nadat eerder dit jaar aan het licht kwam dat Casetify zich met dit soort praktijken bezighield nadat iemand op Twitter het merk erop wees.

In een video van JerryRigEverything wordt ditmaal eens niet een telefoon gefileerd, maar een hoesjesmaker. Zack vertelt je wat er is gebeurd, en laat daarbij heel duidelijk zien wat de gelijkenissen zijn, en ja, dus ook de heel domme fouten die Casetify heeft gemaakt. Casetify heeft de Inside Out-lijn inmiddels offline gehaald, maar daar gaat het niet mee wegkomen (plus, ze zijn nog steeds wel te vinden natuurlijk, het is het internet). De rechtszaak komt er, tenzij Casetify uiteraard zorgt dat het er op een andere manier uitkomt met Dbrand. Maar zoals Dbrand stelt op X: leuk dat je ons volgt, maar we gaan hier via DM niet uitkomen.

Na-aperij door Casetify

Het is een fascinerende zaak, zeker omdat deze bedrijven ook hun cases in Nederland verkopen. Aan de andere kant lijkt het ook zo klaar als een klontje dat het inderdaad om na-aperij gaat. Mocht je dus een grappig hoesje willen kopen waarbij het lijkt alsof je telefoon doorschijnt, dan lijk je dat Casetify toch beter links te kunnen laten liggen. We weten namelijk niet hoe dat in de toekomst qua garantie gaat werken.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...