Waarom we zo weinig horen over PlayStation VR2

Waarom we zo weinig horen over PlayStation VR2

Vorig artikel Volgend artikel

PlayStation VR2 is verschenen op 22 februari. Het is dus nog steeds een gloednieuw ding, maar we horen er eigenlijk relatief weinig over. De verkopen blijken ook achter te blijven: Sony’s PSVR2 zou lang niet zo goed verkopen en mogelijk zelfs heel binnenkort al in prijs worden verlaagd om het toch wat te doen aantrekken. Maar, hoe kan het dat het niet zo’n populair, hot item is?

Tegenvallende verkoopcijfers

Sony zelf heeft geen cijfers naar buiten gebracht over PlayStation VR2’s verkoopcijfers, maar volgens onderzoeksbureau IDC loopt het echt niet lekker met pas 270.000 verkopen. Dit zou vooral liggen aan een combinatie van dingen: de headset is erg duur én mensen letten toch wat meer op hun geld met de stijgende prijzen van alle andere dingen in het leven. Er zijn echter ook mensen die het niet eens zijn met die analyse: PSVR2 heeft namelijk in een maand tijd al eenderde van PSVR1-verkopen van 5 maanden gehaald. Dus in principe is het op de goede weg, zou je denken.

Maar het is geen goedkoop apparaat: hij is zelfs duurder dan een PlayStation 5 zelf. Voor 599,99 euro heb je een PSVR2, wat hem nog steeds goedkoper maakt dan diverse andere headets (zeker gezien de toekomst). Dat neemt echter niet weg dat het een vrij hoge prijs is waardoor mensen eerder afhaken.

Door de prijs te verlagen, worden er indirect weer meer games verkocht voor PSVR2 en dat kan het apparaat mogelijk ‘redden’. Er is echter nog een ander probleem met de PSVR2: je kunt hem alleen bij PlayStation zelf kopen. Het is dus niet zo makkelijk als even een bestelling plaatsen bij Bol.com of een ander warenhuis: vaak hebben mensen daar cadeaubonnen van die ze gebruiken, of ze gaan naar een gamewinkel en maken gebruik van een inruilactie. Dat valt nu allemaal weg omdat het product alleen maar direct via PlayStation te koop is en dat richt tot een drempel op.

PSVR2

De vraag is natuurlijk of het nog iets anders zegt: wat betekent het voor virtual reality in het algemeen? Zijn mensen er toch niet helemaal klaar voor? De twijfels die bestaan over het metaverse kunnen ook meespelen. Misschien willen consumenten eerst de kat uit de boom kijken wat dat betreft, voordat ze nu voor zoveel honderden euro’s in een VR-headset investeren terwijl ze misschien over een paar jaar het metaverse willen betreden met een headset van Meta. Tegelijkertijd wordt het metaverse minder en minder: Disney stopte zelfs met de hele afdeling die hiervoor verantwoordelijk was.

En daarmee komt weer de vraag of mensen virtual reality dan wel zo toekomstbestendig vinden. Hoewel het veel met elkaar te maken heeft, staat Sony’s VR-ervaring daar vrijwel los van. Het kan echter toch wel enigszins in elkaars vaarwater komen omdat het metaverse wel VR nodig heeft. Echter is dat andersom niet het geval en dat is precies wat PSVR2 wel bewijst. In onze review beschreven we het ook: “Dit heeft met de PS VR uit 2016 weinig meer te maken. De wereld was toen misschien nog niet klaar om echt in de wereld van Virtual Reality te duiken. Met deze nieuwe set van Sony zijn we dat zeker wel!”

Wanted: PlayStation 5

Echter is er nog een factor die een rol speelt bij PlayStation VR2. Hij is ten eerste niet te gebruiken met PlayStation 4 en je hebt er dus echt een PlayStation 5 voor nodig. Omdat die lang niet beschikbaar was, hebben sommige mensen gekozen voor een Xbox Series X, wat zou betekenen dat ze voor de PSVR2-ervaring weer een hele nieuwe console moeten kopen en dat tikt aan.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op geld: het is een duur apparaat en het wordt al snel alleen maar duurder, wat zeker in een tijd van economische onzekerheid problematisch is, hoe goed de line-up van games ook moge zijn en hoe fenomenaal de technologie ook is. Het is spijtig dat wat PSVR2 kan wordt neergesabeld door deze kwesties, want Sony heeft met het apparaat een fantastische gadget neergezet. Hopelijk besluit het inderdaad toch om vrij snel met een prijsverlaging te komen, zodat meer mensen dat zelf kunnen ervaren.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...