10.05.2025
Gaming

Mario Kart World hands-on: meteen volledig verslingerd

By: Laura Jenny

BlogGaming

Afkickverschijnselen, dat is wat je voelt als je een paar keer Mario Kart World mag spelen en daarna weer naar huis moet. Nintendo nodigde ons uit om op het Switch 2 preview-evenement met de console aan de slag te gaan en wat we er vooral leerden was hoe fantastisch het is om een nieuwe Mario Kart te spelen: na al die jaren.

11 jaar na Mario Kart

Nintendo heeft namelijk flink zijn tijd genomen voor het met de opvolger van Mario Kart 8 kwam: 11 jaar geleden kwam Mario Kart 8 voor het eerst uit. De hoogste tijd dus voor een opvolger en dat is ook meteen een van de belangrijkste launchtitels van de Switch 2. Nintendo’s nieuwe console verschijnt op 5 juni en in een ander artikel zullen we dieper ingaan op onze ervaringen met het apparaat. Nu wil ik het alleen maar hebben over Mario Kart World.

Tijdens de previewsessie kregen we in eerste instantie de kans om Mario Kart te spelen tegen iemand anders: dat is Mario Kart zoals we het voornamelijk kennen. Wat opviel was dat het wat logger voelde dan normaal, maar of dat nou kwam omdat we op 100 CC reden of dat we bepaalde karts kozen die nu eenmaal wat logger waren, weten we niet. Wel is het duidelijk dat het snel went.

Mario Kart World

In deze Mario Kart is het nieuw dat je soms een gouden food-to-go-tasje tegenkomt. Dit heet Dash Food en het geeft je afhankelijk van welk eten het is, een kleine boost. Ook verandert de outfit van je racer, tenzij je die outfit al draagt. Er zijn hamburgers, pizza’s, lunchboxjes, sushi, gebakken ham, ijsjes en meer. Ze doen verder niet heel veel, maar het is wel een leuke extra waardoor je even afgeleid bent wanneer je genadeloos aan het verliezen bent.

Daarnaast is de race-ervaring zowel bekend omdat het in de basis echt Mario Kart pur sang is: je krijgt er niet ineens heel veel nieuwe mogelijkheden bij in de gewone races, wel is de opzet wat minder lineair: je begint bijvoorbeeld niet vanuit stilstand te rijden, maar je beweegt alvast omdat je van level naar level rijdt in de open spelwereld van Mario Kart. Nieuw is verder dat je tegen muren kunt rijden, maar dat zijn we relatief weinig tegengekomen. Wel hebben we over spoorrails en andere railings gegrind.

Ik ben erg te spreken over de nieuwe personages die worden toegevoegd. Mijn favoriet is met stip op 1 Koe. Koe is bekend van het eerdere circuit Moo Moo Farm en ik ben altijd al gecharmeerd geweest van deze ronde koetjes. Ik had dan ook moeite om niet constant het camerastandpunt te veranderen naar het vooraanzicht, want het is echt een dotje.

Koe uit Moo Moo Farm

Andere nieuwe personages zijn Nabbit, Goomba (ja echt, nu pas!), Hammer Bro, Coin Coffer, Piranha Plant, Conkdor, Chagrin’ Chuck, Snowman, Sidestepper, Cheep Cheep, Rocky Wrench, Monty Mole, Fish Bone, Dolphin, Penguin, Para-Biddybud, Stingby, Pokey, Cataquack, Peepa, Spike, Pianta en Swoop. Niet allemaal meteen speelbaar, maar het is wel een mooie kliek aan personages die je goed kent als Mario-fan.

Knockout Tour

Ik vond de andere variant van Mario Kart die we speelden interessanter. Dit was de Knockout Tour. Het deed me denken aan Fall Guys, waarin je steeds met een X aantal mensen over de finish mag gaan, maar altijd met meer bent, waardoor er een soort afvalrace ontstaat. Knockout Tour laat je met 24 mensen tegelijk racen, waarbij iedereen kan aangeven welke circuits ze willen racen en er een wordt uitgekozen.

Vervolgens gaat de race beginnen en volgt er na een tijdje eerst een checkpoint waarbij er nog 20 mensen doormogen, dan 16, dan 8, dan 4 en dan komt daar uiteindelijk een winnaar uit. Het klinkt misschien wat simpel, maar na een keer spelen was ik verkocht. Heel erg tof om met zijn allen te racen, al komt er ook wat frustratie bij kijken: ik heb meerdere malen meegemaakt dat ik 1 of 2 reed, maar binnen een fractie van een seconde naar de 14e plek werd getorpedeerd. Er zijn immers veel mensen op die plekken uit en onderweg krijg je alle gekke powerups die je gewend bent (plus nog een paar extra).

Nieuw is bijvoorbeeld de ijsbloem waarmee je vuurballen van ijs gooit, ook is er een muntjesschild dat je allemaal muntjes geeft, een veer waarmee je ineens in de lucht springt (en je dus beter aanvallen kunt afwenden, INCLUSIEF het blauwe schild, een mirakel!). Daarnaast is er een hamer waarmee je je vijanden kunt slaan, een megapaddenstoel waarmee je reusachtig wordt en vijanden kunt pletten en kamek, waarbij andere racers worden veranderd in willekeurige vijanden en ineens zomaar ergens spawnen. Een dolle boel dus waarin de ene seconde de andere niet is.

Verrassende spelwereld

Het leuke is dat er allerlei verrassingen in de rijke spelwereld zitten. Je kunt als je een vrachtwagen ziet de achterkant inrijden en de vrachtwagen besturen en zo zijn er meer van die kleine leuke dingen in deze game te doen. De spelwerelden zelf zien er geweldig uit: soms waan je je helemaal in Japan, dan weer in de jungle: je hoeft je niet te vervelen.

Concluderend ben ik benieuwd of het logger voelen van de karts ook zo is in de 150cc-racevariant, maar dat zullen we over een maand ervaren als de console en de game uitkomen.

Share this post