Gadgets13.10.2021

Wat moeten we met e-bikes die harder dan 25 km per uur gaan?


Groot nieuws vandaag: VanMoof komt met zijn snelste e-bike tot nu toe. De V e-bike kan wel 60 kilometer per uur. Daar sta je dan met je Gazelle die is begrensd op 25 kilometer per uur. Toch kun je je afvragen of je dat wel moet willen, zo’n snelle e-bike.

Ergere ongelukken

Het ding is dat onze overheid er helemaal niet zo happig op is, die snelle fietsen. Je krijgt er sneller, ergere ongelukken door, omdat automobilisten er ten eerste niet echt op zijn ingesteld dat fietsers zo snel zijn en ten tweede omdat je zelf sneller gaat op plekken die eigenlijk niet gemaakt zijn voor zo’n rap tempo. En ja, hoe harder je gaat, hoe harder je valt. Wat op een normale fiets een schram zou zijn, is op een snelle e-bike meteen een flinke jaap die waarschijnlijk moet worden gehecht.

Geen wonder dus dat de overheid zegt: hartstikke leuk dat je harder wil dan 25 kilometer per uur, maar dan moet je dus een helm op en heeft je fiets een kenteken nodig. Dat is uiteindelijk volgens (het steenrijke) VanMoof ook precies waarom ze nu met de V komen: het wil dat overheden gaan nadenken over hoe we snellere fietsen in ons leven kunnen integreren. Het vindt de huidige stratenplannen en verkeersregels maar ouderwets, zo lijkt het.

VanMoof V

Misschien is de nieuwste VanMoof daarom ook zo robuust gebouwd: hij maakt echt een statement, in tegenstelling tot de iets dunnere, strakke designfietsen die we kennen van het merk. Hij heeft zelfs een motor aan de voorkant en de achterkant, waardoor je flink lange ritten kunt maken. Het is een powerhouse en daar betaal je ook voor: VanMoof V kost 3.498 euro. Dat is enorm duur voor een fiets die je eigenlijk niet goed kunt gebruiken. Immers mag je er niet gewoon de weg mee op als hij zo snel gaat: hij heeft dus dat kenteken nodig.

En misschien wel meer. Waar je namelijk in Nederland wel een speed pedelec kan rijden met een helm en een kenteken erop, heb je daar ook een max op: 45 kilometer per uur. De V gaat nog veel sneller, hoe moet dat dan? VanMoof doet het naar eigen zeggen allemaal expres om te zorgen dat Europa wordt gedwongen om de e-bike-regelgeving zo snel mogelijk aan te passen. Al moet er gezegd worden dat het apparaat wel een cap krijgt zoals anderen dat ook hebben: je kunt dus instellen dat de fiets maar een x aantal kilometer per uur mag rijden, zoals we ook zagen bij de Super73.

Verschil e-bike en speed pedelec

Het verschil tussen een e-bike en een speed pedelec is dat je tot maximaal 45 kilometer ondersteund wordt op een pedelec en maar tot 25 kilometer per uur op een gewone e-bike. Een speed pedelec heeft een groter motorvermogen. Bovendien moet je voor een speed-pedelec een bromfietsrijbewijs hebben en moet je dus ouder dan 16 jaar zijn om erop te mogen fietsen. Je moet een bromfietshelm op en je fiets moet een bromfietskentekenplaat hebben. Je mag daarnaast niet op een gewoon fietspad rijden, alleen als dit ook een bromfietspad is. Alleen mag je op een bromfietspad binnen de bebouwde kom maar tot 30 kilometer per uur, dus je hebt er alsnog vrij weinig aan.

Kortom, veel e-bikemakers en e-bikegebruikers willen andere regels. Inmiddels is 25 kilometer per uur allang niet meer zo snel en moet het allemaal beter, sneller, harder. En dat geldt niet alleen voor de fietsen: juist de regelgeving moet sneller worden aangepast op hoe wij onszelf transporteren. Bijvoorbeeld ook als het gaat om deelscooters en deelsteps. We zijn benieuwd of de nieuwe VanMoof inderdaad iets teweeg zal brengen op het gebied van transport. En of mensen hem gaan kopen: het is immers een prijzig exemplaar voor ons nuchtere Nederlanders.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over e-bike

VanMoof is terug: maar nog niet met een echt nieuwe fiets

VanMoof is terug van weggeweest, maar de eerste reviews over de nieuwe fietsen zijn niet heel positief. En komt er een step?

Gadgets12.04.2024

VanMoof is terug: maar nog niet met een echt nieuwe fiets

​Fatbike kopen? Je kunt hem gewoon verzekeren

Je kunt je fatbike gewoon verzekeren. Er is de laatste tijd een slechte naam gaan hangen aan fatbikes. Dat komt onder andere omdat ze soms makkelijk in een app omgezet kunnen worden naar 45 kilometer per uur en dus onver...

Gadgets25.01.2024

​Fatbike kopen? Je kunt hem gewoon verzekeren

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Domino’s blijft innoveren en nieuwe manieren bedenken voor maaltijdbezorging. De volgende stap is Domino’s DxB, een e-bike die speciaal is ontwikkeld om kwaliteit en warmte te waarborgen tijdens het bezorgen van pizz...

Gadgets16.01.2024

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Het is wel nog een demo-model
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets09.11.2023

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

​Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland

Fatbikes zijn heel geweldig, maar niet altijd even geliefd. Het zijn toch een beetje de bad boys van de fietsen geworden en dat is niet alleen omdat ze er wat stoerder uitzien dan de rest. Ze zijn in veel gevallen in sta...

Gadgets03.11.2023

​Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland

De kracht van een elektrische bakfiets!

Een elektrische bakfiets is veel milieuvriendelijker dan een auto. Het grote voordeel is dat je veel minder CO2 uitstoot wanneer je ermee rijdt. Hiermee kun je het klimaat verbeteren en zorg je voor schonere lucht. Deze...

Lifestyle23.10.2023

De kracht van een elektrische bakfiets!

​VanMoof heeft een koper: e-stepfabrikant Lavoie neemt het over

Van e-bikes naar e-steps: VanMoof heeft na zijn faillissement een koper gevonden. Het heeft even geduurd, maar e-stepmerk Lavoie is naar voren gestapt om het bedrijf te redden. Lavoie behoort tot het Britse McLaren en is...

Nieuws31.08.2023

​VanMoof heeft een koper: e-stepfabrikant Lavoie neemt het over

Gazelle organiseert eigen Sprintrace tijdens Dutch Grand Prix

Wie naar de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix in Zandvoort gaat doet dat of te voet of per fiets. Dat laatste is by far de populairste manier om naar het circuit te rijden. En om dat bijna episch te noemen fietsritje o...

Nieuws25.08.2023

Gazelle organiseert eigen Sprintrace tijdens Dutch Grand Prix