Dit is waarom e-bikes volgens Stella de toekomst hebben

Dit is waarom e-bikes volgens Stella de toekomst hebben

Vorig artikel Volgend artikel

Op de populariteit van e-bikes zit voorlopig nog geen rem. Fietsen die de fietswinkel verlaten zijn steeds vaker e-bikes: cijfers over 2018 laten zien dat 1:3 fietsen een e-bike is. En het zijn echt niet altijd de senioren die ermee naar buiten wandelen, zo vertelt e-bikespecialist Stella Fietsen. Hoewel het imago van seniorenfiets nog enigszins aan de e-bike kleeft, hebben ook steeds meer forenzen deze fiets ontdekt.

Fietsen op een e-bike voelt alsof je altijd de wind in de rug hebt. Je moet gewoon zelf trappen, maar het gaat een heel stuk makkelijker. Dus stel je eens voor dat je altijd met de wind in je rug naar je werk kunt fietsen, dat is toch fijn? Zo heb je geen last van files, je hebt twee keer per dag een gezonde inspanning en fietsen op een e-bike is beter voor het milieu dan de auto. We zitten overdag al genoeg, dus twee keer per dag een ritje op de fiets is voor iedereen goed. Er zitten simpelweg zoveel voordelen aan.

Maak kennis met fietssnelwegen in Nederland

Fietssnelwegen zijn een nieuw fenomeen in Nederland. En de naam vertelt je eigenlijk al precies wat het is: een snelle weg voor fietsers. Op deze fietssnelwegen staan geen verkeerslichten en dus kan het verkeer lekker doorrijden. Ook zijn ze voorzien van een goed geasfalteerd wegdek, zodat je met de fiets zonder obstakels lange afstanden kunt afleggen.

Voor e-bikes zijn deze fietssnelwegen een verademing. In Nederland zijn er al een tiental fietssnelwegen - ook wel snelfietsroutes - te vinden en ook liggen er een hoop plannen om op andere delen deze paden aan te leggen of uit te breiden. De meeste routes lopen tussen steden, zodat het voor forenzen interessant wordt om op deze manier naar het werk te reizen. Het fileprobleem in Nederland speelt in deze ontwikkeling een belangrijke rol: het is het kabinet er alles aan gelegen om forenzen uit files wil mijden. Het middel - de e-bike - is er al klaar voor, alleen nu moet de infrastructuur in Nederland nog aangepakt worden. En daar wordt dan ook flink in geïnvesteerd.

De provincie Gelderland heeft bijvoorbeeld al jaren fietssnelwegen, om de filedruk rondom de steden Arnhem en Nijmegen te verminderen. In eerste instantie ging het om losse fietssnelpaden, maar inmiddels zijn deze aan elkaar gekoppeld. Voor forenzen in Gelderland is het nu mogelijk om vanuit Zevenaar via Arnhem en Nijmegen naar Wijchen te fietsen.

on my way to A’dam #fietssnelweg #cyclinghighway

Een bericht gedeeld door Joey Kops (@joeykops) op

Gezond fietsen

Helemaal zelf fietsen is natuurlijk het gezondste, maar op een e-bike fietsen is óók gezond. Bezitters van een e-bike geven namelijk aan dat ze váker de fiets pakken (in plaats van de auto) en daarbij ook méér kilometers maken. Door de trapondersteuning leg je gemakkelijk meer kilometers af, de fietstochten worden dus wat langer.

Er is echter nóg een aspect van de e-bike wat deze fiets zo interessant maakt en dat is het milieu. Aan de tijd dat we met benzine en dieselauto’s rijden komt een keer een eind, en dat gaat sneller gebeuren dan je denkt. En ook de publieke opinie op dit gebied is veranderd: we zijn ons steeds beter bewust van de schade die we daarmee toebrengen aan het milieu en staan open voor alternatieven. Hoewel volledig elektrisch rijden voor veel automobilisten op dit moment misschien nog een stap te ver is, is de stap naar elektrisch fietsen veel minder groot. En juist deze elektrische fiets kan ook als substituut gezien worden voor de auto, zeker wanneer er tussen jouw woon- en werkplaats een fietssnelweg wordt aangelegd.

Maar ook als niet-zakelijk vervoersmiddel is de e-bike een uitkomst, omdat dit nu eenmaal een prettige manier van fietsen is. Denk eens aan korte stadsritjes die je normaal gesproken met de auto maakt, daar kun je ook prima de (elektrische) fiets voor pakken. Voor ouders die met kinderen willen fietsen is het ook de perfecte oplossing. Elektrische moederfietsen zijn namelijk extra stabiel en daardoor een veilige manier om met een kind voor- of achterop te fietsen.

Je bent in beweging, maar kunt het jezelf wat makkelijker maken als je wind tegen hebt. Dan zorg je namelijk met een simpele knop dat je ineens wind mee hebt. En fietsen op een e-bike is nog steeds goed voor je, want trappen moet je echt zelf doen. Ook op een e-bike.

Speed pedelec

Een e-bike is nog niet hét alternatief voor een vervuilende dieselauto. De meeste forensen die de auto laten staan wonen 10-15 kilometer van hun werk. Voor hun is een ‘gewone’ e-bike ideaal. Voor wie verder weg woont is een speed pedelec ideaal. Een speed pedelec heeft een aantal specifieke eigenschappen ten opzichte van een ‘gewone’ e-bike.

  • De maximale snelheid is hoger: een speed pedelec heeft ondersteuning tot 45 kilometer per uur, ten opzichte van 25 kilometer per uur bij een gewone e-bike.
  • Een speed pedelec moet voorzien zijn van een geel kentekenplaatje en de bestuurder moet een helm dragen én verzekerd zijn, net als bij een bromfiets.

Dit is waarom e-bikes de toekomst hebben

Er zitten dus een hoop voordelen aan het fietsen op een elektrische fiets. Maar gaan we dat ook echt doen met z’n allen? Bij e-bikespecialist Stella Fietsen denken ze van wel. Forenzen die dicht bij hun werk wonen zullen deze fietsen gaan zien als het beste alternatief voor de auto of het openbaar vervoer. En wel om verschillende redenen:

  • E-bikes worden gemeengoed, het is niet langer de fiets van opa en oma. E-bikes zijn goed ontwikkelde fietsen, betrouwbaar en zien er goed uit. Het zijn al lang geen ‘lompe apparaten’ meer.
  • Lokale overheden investeren steeds meer in een goede infrastructuur waardoor e-bikes en de langzamere gewone fietser steeds beter samengaan: er is meer ruimte voor beiden. Recent bracht staatssecretaris Van Veldhoven naar buiten dat ze 200.000 forensen uit de file wil halen: ze gaat in gesprek met werkgevers over regelingen om het fietsgebruik in het woon-werkverkeer te stimuleren. Bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding van 0,19 eurocent per kilometer voor werknemers die fietsen naar het werk, of het inzetten van een vergoeding voor het aanschaffen van een e-bike. De gesprekken zullen ook gaan over het optimaal benutten van bestaande fiscale regelingen zoals Het Nationale Fietsplan.
  • Steeds meer nieuwbouwwijken worden voorzien van 0.3 parkeerplaats, om autoluwe wijken te creëren. Amsterdam bouwt zelfs wijken zónder parkeerplaatsen. Bewoners moeten hierdoor creatief worden in hun mobiliteitsvoorziening.

Aan de andere kant ligt hier nog een uitdaging: nog niet alle weggebruikers zijn zich bewust van de steeds groter wordende groep e-bikers, die sneller fietsen dan gewone fietsers. E-bikers en andere weggebruikers moeten zich bewuster zijn van elkaars aanwezigheid en daarop anticiperen. Daarom werkt Stella Fietsen bijvoorbeeld samen met Veilig Verkeer Nederland, niet alleen om elkaar de ruimte te gunnen, maar ook om (met name senioren) veilig te leren fietsen. Er gebeuren helaas nog veel ongelukken, die door een stukje bewustwording heel gemakkelijk voorkomen kunnen worden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies