Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om alleen fatbikes te belasten met extra regels, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, zien fabrikanten van legale fatbikes zich genoodzaakt direct fietsen te ontwikkelen die weer net buiten die regels vallen. “De door Caroline van der Plas geopperde skinny bike spreekt ons aan,” aldus Niels Willems, woordvoerder van het convenant veilige-fatbikes.nl. “Gaan we doen, we kunnen niet anders.”
Voorstellen Tweede Kamer lossen niets op
“Wat de Tweede Kamer met dit voorstel bereikt is dat we nieuwe e-bikes ontwikkelen waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden,” legt Willems uit. “Je gaat dan voor de derde keer het probleem verplaatsen. Eerst van de snorfiets naar de fatbike en met de nieuwe regels naar een nieuw type e-bike.”
‘Fatbikes’ die geen fatbikes zijn
Voorstel is om de uiterlijke kenmerken dan in de wet vast te leggen. Denk aan de breedte van de band, bij fatbikes zo’n 10 cm of de lengte van het zadel. Plus dat het zadel niet in hoogte verstelbaar is. “We kunnen nu al de coole skinny bike leveren,” meldt Michael Fiering van Knaap Bikes bij zijn fatbike met dunne banden waarvoor de regels niet zullen gelden. Willems van Brekr: “Onze fatbike heeft al zadelhoogteverstelling, dat is standaard. Ook de bandenmaat is anders. Nu nog uniek maar dat zal met dit voorstel van de Tweede Kamer niet lang duren.”
Pieter van Beusekom van Phatfour is stellig: “We ontwerpen en bouwen fietsen in Nederland die mensen willen kopen. Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken. Natuurlijk blijven we legale fietsen bouwen zoals we nu al doen. E-bikes die voldoen aan de Europese normen (EPAC) en Nederlandse wetten.“
Oplossing is wel noodzakelijk
Ook de merken, verenigd in het convenant veilige-fatbikes.nl, vinden dat maatregelen noodzakelijk zijn: “Je kunt alle soorten e-bikes opvoeren, van bakfiets tot dames e-bike. En helaas gebeurt dat ook. Hoge snelheden en een jonge leeftijd zijn geen goede combinatie. We zijn voor een minimumleeftijd van minimaal 14 jaar voor alle e-bikes. Dan zijn er geen geitenpaadjes meer en los je het probleem blijvend op.”
Over de helmplicht zijn de fabrikanten minder enthousiast. “Een helm jaagt mensen van de fiets, we willen meer mensen op de fiets, niet minder. Het stimuleren van een helm is een goed idee maar verplichten niet. Veilige infrastructuur beschermt fietsers tegen auto’s, bestelbussen en vrachtauto’s. Met een helmplicht vergroot je inactiviteit* en slippen steden dicht.”
Overheid kan nu al wat doen
De problemen worden vooral veroorzaakt door makkelijk opvoerbare en illegale e-bikes uit China. De ILT heeft inmiddels op 16.500 illegale fietsen beslag gelegd en de EU verklaarde de Ouxi fatbikes illegaal.
Minister Madlener heeft de moties eerder ontraden omdat hij snapt dat maatregelen voor alleen fatbikes niets oplossen. Het is wettelijk niet haalbaar om het onderscheid te maken en we belanden in een kat-en-muis-spel met fabrikanten, liet hij weten. “We merken in gesprekken met ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de ambtenaren en minister weten wat er nodig is om de problemen aan te pakken. We gaan er dan ook vanuit dat er geen aparte maatregelen komen voor fatbikes, maar voor alle e-bikes,” zo laat Willems weten.
Verder lezen over e-bike
Gadgets03.12.2024
E-bikemerk Stella mag toch nog fietsen maken: doorstart door Scheybeeck
Gadgets29.11.2024
Zo voorkom je dat je e-bike voor brand zorgt
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Nieuws30.10.2024
Fatbikes worden nog een probleem deze winter
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Verder lezen over mobility
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive11.01.2024