Viaplay na een race alweer flink onder vuur

Viaplay na een race alweer flink onder vuur

Vorig artikel Volgend artikel

Vorig jaar was er nogal wat kritiek op Viaplay, de nieuwe uitzendgemachtigde voor onder andere de Formule 1. Technisch had de streamingdienst niet direct alles op orde, maar er was ook veel te doen over de nieuwe commentatoren en presentatie. Dat laatste was, en is, natuurlijk vooral ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. In de loop van het seizoen verstomde de kritiek ietwat, maar hij verdween niet. Inmiddels is het nieuwe F1-seizoen van start gegaan en ja hoor, na amper een raceweekend stromen op social media de klachten over Viaplay weer volop binnen. Dat begon eigenlijk al in januari, toen bekend werd dat Viaplay de prijzen ging verhogen.

Problemen met stream, klachten over commentaar

De meeste klachten hebben ook nu weer betrekking op de kwaliteit van de uitzending. Daar hebben vooral kijkers last van die afhankelijk zijn van de app en stream van Viaplay. Iedereen die een abonnement op Viaplay heeft bij KPN, Ziggo of T-Mobile kan bij die providers ook naar de kwalificatie en race kijken via een ‘normaal’ tv-kanaal (200 bij Ziggo, 225 bij KPN). Die uitzendingen verlopen probleemloos.

Voor wat betreft het commentaar, moeten vooral Albers en Coronel het ontgelden. Die worden door veel F1-fans als bijzonder onsympathiek gezien. Zoals gezegd, dat is vaak een persoonlijke voorkeur. Ik kan echter voor mijzelf wel stellen dat ik ook bepaald geen fan ben van Albers en Kalff. Hun commentaar is mij net iets te geforceerd prikkelend en/of komisch bedoeld, maar dit ter zijde.

Radiorechten en abonnementen

Viaplay heeft zich de afgelopen dagen ook niet bepaald populair gemaakt door de radiorechten voor de Formule 1 te kopen. Daardoor wordt het voor een populair commentaar duo, Olav Mol en Jack Plooij, een stuk lastiger om de uitzendingen van Grand Prix Radio voort te zetten.

Die twee hebben nog wel de radiorechten voor live radioverslag te doen in België, maar het is de vraag hoe lang die live verslagen nog in Nederland te beluisteren zullen zijn. Volgens Grand Prix Radio heeft Viaplay de radiorechten vooral gekocht om hen te pesten.

Daarnaast kwam Viaplay vorige week ook in opspraak omdat ze de abonnementen vak klanten enkele weken te vroeg, voordat die aan verlening toe waren, blokkeerden. Volgens Viaplay was de abonnementstermijn verlopen. Echter, in veel gevallen betrof het klanten die een jaar geleden gebruik gemaakt hadden van een aanbieding om 13 maanden Viaplay te kunnen kijken voor de prijs van 12 maanden.

Dat waren ze bij Viaplay even ‘vergeten’ en dus werd het abonnement van veel van deze klanten veel te vroeg beëindigd. Pas nadat ze zelf aan de bel trokken werd de fout hersteld. Echter, dat deed Viaplay daarna niet automatisch voor alle getroffen klanten. Alleen hen die zich meldden werden geholpen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...