Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Netflix, de streaming videodienst van het eerste uur, heeft deze week haar meest recente kwartaalcijfers (Q3 2023) gepresenteerd (pdf). Wat daarin vooral opvalt is het feit dat de aanpak van het delen van accounts, het zogenoemde wachtwoorddelen, zijn vruchten begint af te werpen. In het afgelopen kwartaal heeft Netflix namelijk haar grootste aanwas van nieuwe abonnees gerealiseerd in meer dan drie jaar.
Bijna 9 miljoen nieuwe Netflixers in een kwartaal
In totaal kwamen er 8,76 miljoen nieuwe ‘flix-abonnees’ bij. De laatste keer dat er in een kwartaal meer nieuwe abonnees werden verwelkomd, was in het tweede kwartaal van 2020 (+10,1 miljoen). Dat was aan het begin van de coronapandemie, toen bijna de hele wereld noodgedwongen binnen moest blijven en mensen massaal naar andere vormen van (vrijetijd)besteding zochten. Streaming diensten – en niet alleen Netflix – profiteerden daar toen massaal van.
Aanpak wachtwoorddelen heeft effect
Zoals gezegd lijkt het er op dat het aanpakken van het wachtwoorddelen Netflix geen windeieren legt. Op zich was dat ook wel te verwachten. Natuurlijk is het voor Netflix liefhebbers die jarenlang hebben meegelift op een abonnement van anderen vervelend dat ze nu meer moeten betalen omdat ze een eigen abbo moeten nemen. Het is vooral wrang dat Netflix het delen van abonnementen jarenlang zelf aanprees. Je kon zo met drie man één Netflix abonnement gebruiken en per persoon met 67% korting van de films en series genieten.
Dat kan nu dus niet meer. En hoewel het niet verwachten kan worden dat daardoor iedere ‘meeliftende Netflixer’ nu zelf een abonnement neemt, is het ook onzin om te denken dat al die ‘delers’ Netflix dan helemaal de rug toekeren. Het feit dat Netflix dit jaar over de eerste drie kwartalen al meer dan 16 miljoen nieuwe betalende abonnees heeft mogen verwelkomen, levert daarvoor het bewijs. Met name in het tweede en derde kwartaal zag de streamingdienst de procentuele stijging van het aantal nieuwe abonnees flink groeien. Ter vergelijk: in 2022 wist Netflix, over het hele jaar, amper 9 miljoen nieuwe abonnees te strikken. Dit jaar streeft het af op meer dan 22 miljoen, als de toenemende groei ook maar enigszins doorzet.
Omzet en winst ook in de lift
Uiteraard hebben zoveel nieuwe abonnementen ook een positieve uitwerking op de omzet van de streamingdienst. Die ging in het derde kwartaal met 7,8 procent omhoog – vergeleken met een jaar eerder, naar ruim 8,5 miljard dollar. De nettowinst steeg met bijna 200 miljoen dollar naar 1,68 miljard.
Sinds enige tijd heeft Netflix ook een goedkoper abonnement, waarbij je dan wel advertenties moet tolereren. Volgens de streamingdienst zijn die abonnementen, in de landen waar die tot nu toe uitgerold zijn, best populair. Ongeveer een derde van de abonnees kiest daar voor dat goedkopere abonnement.
Ondanks die goede cijfers gaat Netflix de prijs van een deel van haar abonnementen in een aantal landen, te beginnen met Frankrijk, UK en de USA, verhogen. Zo wordt in Frankrijk de prijs van zowel het basis als premium abonnement 2 euro duurder. Die kosten daar dan nu respectievelijk €10,99 en €19,99. De prijzen voor de advertentie- en standaard abonnementen blijven vooralsnog ongewijzigd. In Nederland en België gaat de prijsverhoging niet gelden, vooralsnog.
Verder lezen over Netflix
Entertainment19.04.2024
Netflix-kijktip: Baby Reindeer schuurt, maar maakt wat los
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerGaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Entertainment05.04.2024
Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024
Gaming03.04.2024
Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los
Maar je móet.Entertainment02.04.2024
Bodkin belooft een betere Only Murders in the Building te worden
Gaming27.03.2024
Netflix Games-review: Into the Dead 2: Unleashed is fijn
Entertainment22.03.2024
Netflix weekend-kijktip: 3 Body Problem komt heel dichtbij
Verder lezen over Streaming
Entertainment22.04.2024
Formule 1 blijft nog vele jaren bij Viaplay: prijs weer omhoog
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Entertainment05.04.2024
Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Entertainment21.03.2024
HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment13.03.2024
Dit geeft de gemiddelde Nederlander uit aan streaming
Verder lezen over Video on Demand
Entertainment14.03.2023
NLZiet duurder, tenzij je een jaarabonnement neemt
Entertainment10.03.2022
HBO gaat films en series niet meer versneld afspelen
Video05.01.2022
CES 2022 Samsung introduceert The Freestyle portable projector
Projector, sfeerverlichting en luidspreker in éénNieuws08.12.2021
Dit zijn de Formule 1 plannen en abonnementen van Viaplay
Grand Prix van Zandvoort komende drie jaar op open net bij de NOSVideo12.10.2021
Lineaire tv is eindig, maar streaming is uiteindelijk duurder
Amerikaans model, met Amerikaanse prijzen, is alleen in Amerika voordeligerEntertainment13.08.2021
Disney+ maakt ondanks een verdubbeling van het aantal abonnees nog geen winst
Video23.04.2021
Sony start trial met PlayStation Plus Video Pass in Polen
Wordt dit de vervanger voor de verdwijnende video content in de PlayStation Store?Entertainment06.11.2020