Automotive02.06.2022

Tanken in Duitsland? Neem tijd én geduld mee!


Accijnzen en BTW op benzine en diesel bij onze oosterburen weer fors omlaag

1 juni was het zover. Voor de derde keer in drie maanden tijd kunnen autorijders die dicht bij de grens in het oosten of zuiden van ons land wonen profiteren van de daadkrachtigere overheden van onze buurlanden. Nadat België en Duitsland in maart de als een raket omhoog schietende benzineprijzen al eens gecompenseerd hadden, voordat Nederland in april volgde, is het nu opnieuw Duitsland dat haar automobilisten flink tegemoet komt. Waarom? Omdat de brandstofprijzen sinds de vorige compensatieronde, in maart en april, zijn blijven stijgen. Zoveel dat de (tijdelijke) korting van eerder dit jaar al weer zo goed als teniet gedaan is.

40 tot 50 cent goedkoper dan in Nederland

De accijnzen en BTW op benzine en diesel werden nogmaals verlaagd, respectievelijk met zo’n 35 en 17 cent per liter. Daardoor kan iedereen die aan de Nederlandse kant van de Duitse grens woont nu zijn of haar benzinetank vullen voor een literprijs die tussen de 40 en 50 cent lager ligt dan bij ons. Ik heb in de loop van de middag en avond diverse tankstations bezocht. De prijzen die ik tegenkwam, voor Euro95 (E10) varieerden van 1,79 tot 1,88. Aan de Nederlandse kant van de grens kostte een liter Euro95 (E10) tussen de 2,24 en 2,28. Let wel, dat waren allemaal, zowel in Nederland als Duitsland tankstations die buiten de autosnelwegen liggen. Net als bij ons zijn de prijzen voor benzine en diesel in Duitsland op autosnelwegen ook 10 tot 20 cent duurder.

Het prijsverschil tussen Nederland en Duitsland leidde op de eerste dag van de prijsverlaging meteen tot ellenlange rijen bij de tankstations net over de grens. De rijen stonden er de hele dag, met wachttijden die op konden lopen tot meer dan een uur en auto’s die honderden meters voor de inrit van een tankstation al in de rij moesten aansluiten. Dat zorgde voor nogal wat verkeersoverlast, zonder dat het uit de hand liep overigens, voor zover ik dat heb kunnen zien op mijn rondje langs de Duitse ‘tankvelden’.

Tegen het eind van de dag zorgde de enorme toeloop van Nederlandse klanten, die vaak niet alleen hun auto voltankten maar ook een of meerdere jerrycans vulden, ervoor dat bij diverse tankstations de Euro95 (E10) op was. Dat leidde tot heel wat zure gezichten van klanten die een half uur, of langer, in de rij gestaan hadden. Hen restte niets anders dan naar een ander tankstation te rijden, en daar weer in de rij te gaan staan, of te kiezen voor een iets duurdere benzine, Super (E5) die 3 tot 5 cent duurder was of de nog duurdere Super Plus (10 tot 12 cent duurder).

Borden met `Vanaf hier nog 30 minuten` zouden niet misstaan hebben.
Borden met `Vanaf hier nog 30 minuten` zouden niet misstaan hebben.

Nog slimmer: ’s avonds tanken!

In de avonduren, wanneer de benzineprijzen in Duitsland doorgaans het goedkoopst zijn, werden de rijen op sommige plaatsen zowaar nóg langer. Uhm, nóg goedkoper? Ja, veel Duitse tankstations passen gedurende de dag de prijzen meerdere keren aan. Door het bot genomen zijn de prijzen voor benzine en diesel ’s ochtends het hoogst. In de avonduren, grofweg ergens tussen 18u00 en 21u00, kun je het voordeligst tanken. Gemiddeld genomen daalt de prijs gedurende de dag, al willen sommige tankstations de prijzen tussen de middag (tussen 12 en 15 uur) nog even omhoog schroeven.

Er zijn diverse redenen waarom tankstations dat doen. Het spreiden van de klandieze, en drukte, is er één van, al heeft dat op dit moment, met alle Nederlanders die massaal naar de Duitse pomp rijden, weinig zin. Een andere reden is dat mensen die ’s ochtends, op weg naar het werk, haast hebben en móeten tanken, door tijdsgebrek minder scherp op de prijs letten. Ook de concurrentie onderling speelt een rol, evenals de het lokken van klanten op momenten dat de kans groter is dat ze ook andere producten, uit de shop meenemen.

Heel wat `grenstankers` namen extra jerrycans mee.
Heel wat `grenstankers` namen extra jerrycans mee.

België ook goedkoper, maar Duitsland spant de kroon

Voordat de benzineprijzen, voor de tweede keer in drie maanden, in Duitsland verlaagd werden, was België wekenlang het goedkoopste alternatief voor grensstreek automobilisten. Daar ligt de gemiddelde prijs van een liter Euro95 (E10) tussen de 1,90 en 1,95. Scheelde ook nog altijd 30 tot 40 cent met Nederland. En daar zijn de rijen nu korter dan in Duitsland.

Pomphouders in de grensstreken van Nederland klagen al vele jaren over de veel goedkopere brandstof in Duitsland en België, voornamelijk veroorzaakt door de hoge accijnzen bij ons. Voor hen is het er de afgelopen weken en maanden niet bepaald beter op geworden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

In de automotive industrie is de behoefte aan efficiënte en effectieve reinigingsmethoden belangrijker dan ooit. Met de voortdurende evolutie van voertuigtechnologieën en de toename van complexe componenten, biedt ultr...

Lifestyle09.04.2024

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

Innovatieve producten voor een grondige schoonmaak
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Ze waren opvallend geel, ze hebben een vorm die we verder nog nooit hebben gezien en ze waren er om je te helpen bij pech en nood: de praatpalen van de ANWB. Veel Europese landen hebben ze nog, de praatpalen, maar in 201...

Automotive11.03.2024

​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Als je afbeeldingen van mensen genereerd met AI, dan kom je vaak teleurgesteld uit: het is een complexe taak om een mens mooi te maken met normale oren, ogen, tanden en handen. Echter leert de AI steeds meer en zul je oo...

Online28.02.2024

Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?