Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
1 juni was het zover. Voor de derde keer in drie maanden tijd kunnen autorijders die dicht bij de grens in het oosten of zuiden van ons land wonen profiteren van de daadkrachtigere overheden van onze buurlanden. Nadat België en Duitsland in maart de als een raket omhoog schietende benzineprijzen al eens gecompenseerd hadden, voordat Nederland in april volgde, is het nu opnieuw Duitsland dat haar automobilisten flink tegemoet komt. Waarom? Omdat de brandstofprijzen sinds de vorige compensatieronde, in maart en april, zijn blijven stijgen. Zoveel dat de (tijdelijke) korting van eerder dit jaar al weer zo goed als teniet gedaan is.
40 tot 50 cent goedkoper dan in Nederland
De accijnzen en BTW op benzine en diesel werden nogmaals verlaagd, respectievelijk met zo’n 35 en 17 cent per liter. Daardoor kan iedereen die aan de Nederlandse kant van de Duitse grens woont nu zijn of haar benzinetank vullen voor een literprijs die tussen de 40 en 50 cent lager ligt dan bij ons. Ik heb in de loop van de middag en avond diverse tankstations bezocht. De prijzen die ik tegenkwam, voor Euro95 (E10) varieerden van 1,79 tot 1,88. Aan de Nederlandse kant van de grens kostte een liter Euro95 (E10) tussen de 2,24 en 2,28. Let wel, dat waren allemaal, zowel in Nederland als Duitsland tankstations die buiten de autosnelwegen liggen. Net als bij ons zijn de prijzen voor benzine en diesel in Duitsland op autosnelwegen ook 10 tot 20 cent duurder.
Het prijsverschil tussen Nederland en Duitsland leidde op de eerste dag van de prijsverlaging meteen tot ellenlange rijen bij de tankstations net over de grens. De rijen stonden er de hele dag, met wachttijden die op konden lopen tot meer dan een uur en auto’s die honderden meters voor de inrit van een tankstation al in de rij moesten aansluiten. Dat zorgde voor nogal wat verkeersoverlast, zonder dat het uit de hand liep overigens, voor zover ik dat heb kunnen zien op mijn rondje langs de Duitse ‘tankvelden’.
Tegen het eind van de dag zorgde de enorme toeloop van Nederlandse klanten, die vaak niet alleen hun auto voltankten maar ook een of meerdere jerrycans vulden, ervoor dat bij diverse tankstations de Euro95 (E10) op was. Dat leidde tot heel wat zure gezichten van klanten die een half uur, of langer, in de rij gestaan hadden. Hen restte niets anders dan naar een ander tankstation te rijden, en daar weer in de rij te gaan staan, of te kiezen voor een iets duurdere benzine, Super (E5) die 3 tot 5 cent duurder was of de nog duurdere Super Plus (10 tot 12 cent duurder).
Nog slimmer: ’s avonds tanken!
In de avonduren, wanneer de benzineprijzen in Duitsland doorgaans het goedkoopst zijn, werden de rijen op sommige plaatsen zowaar nóg langer. Uhm, nóg goedkoper? Ja, veel Duitse tankstations passen gedurende de dag de prijzen meerdere keren aan. Door het bot genomen zijn de prijzen voor benzine en diesel ’s ochtends het hoogst. In de avonduren, grofweg ergens tussen 18u00 en 21u00, kun je het voordeligst tanken. Gemiddeld genomen daalt de prijs gedurende de dag, al willen sommige tankstations de prijzen tussen de middag (tussen 12 en 15 uur) nog even omhoog schroeven.
Er zijn diverse redenen waarom tankstations dat doen. Het spreiden van de klandieze, en drukte, is er één van, al heeft dat op dit moment, met alle Nederlanders die massaal naar de Duitse pomp rijden, weinig zin. Een andere reden is dat mensen die ’s ochtends, op weg naar het werk, haast hebben en móeten tanken, door tijdsgebrek minder scherp op de prijs letten. Ook de concurrentie onderling speelt een rol, evenals de het lokken van klanten op momenten dat de kans groter is dat ze ook andere producten, uit de shop meenemen.
België ook goedkoper, maar Duitsland spant de kroon
Voordat de benzineprijzen, voor de tweede keer in drie maanden, in Duitsland verlaagd werden, was België wekenlang het goedkoopste alternatief voor grensstreek automobilisten. Daar ligt de gemiddelde prijs van een liter Euro95 (E10) tussen de 1,90 en 1,95. Scheelde ook nog altijd 30 tot 40 cent met Nederland. En daar zijn de rijen nu korter dan in Duitsland.
Pomphouders in de grensstreken van Nederland klagen al vele jaren over de veel goedkopere brandstof in Duitsland en België, voornamelijk veroorzaakt door de hoge accijnzen bij ons. Voor hen is het er de afgelopen weken en maanden niet bepaald beter op geworden.
Verder lezen over Auto
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024