De doelgroep voor de Renault Rafale moet hem nog gaan vinden
Als we deze blauwe Renault Rafale even parkeren en overstappen naar de toekomstige uitvoeringen is het de vraag welke consument hem als eerste gaat omarmen. Er zijn uitdagers, met name uit Azië die dit herkennen. Het is een consument die wel van groot houdt met en de modellijn van een SUV niet wil loslaten. Het is makkelijk om te wijzen naar de buren in eigen land, zeker omdat de designtaal van Franse automerken dezelfde taal spreken maar de Rafale heeft wel degelijk z’n eigen signatuur.
De technologie van de Rafale is inmiddels bekend. Je kiest hier voor een model waarbij de prijs heel bepalend kan zijn. Gaat deze concurrerend zijn maar tegenover wie? Hij mag niet te duur zijn omdat hij dan binnen het merk te veel afstand neemt. Ergens moet deze Rafale het topje zijn van de modelreeks van Renault met als uitzondering zijn blauwe uitvoering.
De Renault Rafale heeft geen stekker
Het struikelblok, het dilemma en het tegenargument van de Renault Rafale is het ontbreken van een stekker. Is het de Franse eigenwijsheid in een land zonder al te veel snelladers. Tot 2023 dan want wie nu de autoroute pakt kan zich verheugen op een grote aanwezigheid van snelladers. Ionity en Total Energies met tegenwoordig ook Fastned maken elektrisch rijden in Frankrijk eenvoudig. Dat ga je ook tegenkomen bij hotels en in steden. Frankrijk heeft op straat duidelijk de EV weten te omarmen.
Je zult er alleen geen Renault Rafale of Espace zien staan. Deze modellen hebben geen (of ze er ooit een gaan krijgen is een ander onderwerp) stekker en staan op het CMF-C/D-platform. Dat betekent iets meer dan alleen mild hybrid met opvallend lage verbruikscijfers. Het is een soort tegenmodel van elektrische auto’s wat moeiteloos 2030 gaat passeren. Het is een serieus alternatief waarbij je je alleen afvraagt waarom dit zo uniek is.
Is dit dan keuze voor een bestaande doelgroep, zij die niet makkelijk uit de voeten kunnen met een stekker. Koffiedik kijken is moeilijk en al helemaal in Frankrijk. Het dunne laagje zwarte koffie is lastig te beoordelen. Praten we straks over het gelijk van Renault of wordt er toch in de achtergrond hard gewerkt aan een volledig elektrisch platform voor deze modellen. Dat is net zo voorspelbaar als dat er nog meer nieuwe modellen komen die wel voorzien zijn van stekker.
Wat je verder moet weten
De Rafale zit net als de Espace vol met moderne technologie wat betreft connectiviteit en rijveiligheid zoals je deze vandaag mag verwachten. De aandrijving is identiek aan die de Espace en bestaat uit heeft een E-Tech full hybrid-aandrijflijn met een vermogen van 147 kW (200 pk). Er kan ook gekozen worden voor de nieuwe high-performance E-Tech 4×4 met 220 kW (300 pk), die later in het jaar gaat uitkomen..
De nieuwe Renault Rafale krijgt vijf carrosseriekleuren, waaronder twee nog niet eerder uitgebrachte kleuren: blanc perle satin en bleu Alpine. Het blanke satijn heeft een beschermend laagje tegen Uv-straling en te ruwe wasstraat borstels. De Rafale is als eerste model van Renault beschikbaar in de kleur bleu Alpine (zie boven). De drie andere beschikbare kleuren zijn rouge flamme, noir étoilé en een mat grijze uitvoering die er ook mag wezen in combinatie met 20 of 21 inch zwarte velgen. Iedereen zijn smaak.
Renault Rafale, het antwoord is aan de consument
Op de Paris Air Show is dat te midden van supersonische vliegtuigen, raketten, drones en ‘Elektrische Vertical Take-Off and Landing’ vliegtuigen die als een helikopter kunnen opstijgen en landen, afgekort als eVTOL, even geen vraag. Dat is het echter wel buiten deze wereldtentoonstelling in Parijs. De blauwe Renault Rafale heeft ons hier wel weten te overtuigen. Het antwoord is nu aan de consument.