
Renault en Airbus willen batterijen beter maken
Samen op zoek naar meer opslagcapaciteit en minder gewicht
Tijdens de Airbus Summit die deze week gehouden wordt heeft de Franse vliegtuigbouwer een bijzondere samenwerking aangekondigd met een ander groot en bekend Frans bedrijf, autofabrikant Renault om precies te zijn. Doel van deze samenwerking tussen de luchtvaart- en auto-industrie is het delen van elkaars kennis en kunde om zo de elektrificatie van de producten van beide merken te versnellen.
Hybride vliegtuigen en betere EV-accus’s
Voor Airbus betekent dit een boost voor de ontwikkeling van hybride vliegtuigen. Daar is de vliegtuigbouwer al volop mee bezig, maar elke hulp en samenwerking op dat gebied is meer dan welkom. Dat geldt ook voor Renault. Zij kijken bij deze samenwerking vooral ook uit naar de ontwikkeling van nieuwe, betere, oplossingen voor de opslag van elektrische energie. Simpel gezegd gaat dat over de ontwikkeling van nieuwe, lichtere, accu’s met meer opslagcapaciteit en een nog langere levensduur.
Een van de ontwikkelingen op dit gebied is het vervangen van de lithium-ioncellen die tegenwoordig nog standaard gebruikt worden in accu’s van elektrische voertuigen. Renault en Airbus streven ernaar om nog voor 2030 solid-state accu’s te introduceren die dubbel zoveel energie kunnen opslaan dan de huidige li-ion accu’s.

Levenscyclus en CO2-footprint
Een belangrijke factor waar in deze samenwerking ook aandacht voor ingeruimd wordt, is de volledige levenscyclus van toekomstige accu’s. Denk daarbij onder andere aan het stroomlijnen van het productieproces, vanaf de eerste stappen in de productie tot en met de recycling aan het eind van de levensduur. Daarbij zal ook terdege rekening gehouden worden met de impact die accu’s gedurende hun hele levensduur hebben op het klimaat, zoals de CO2-footprint.
“De luchtvaart is een veeleisende industrie op gebied van zowel veiligheid als energieverbruik, net als de auto-industrie. Bij Renault Group geeft onze ruim tienjarige ervaring met elektrische voertuigen een immense praktijkkennis op gebied van batterijmanagementtechnologie. Met gelijke ambities voor innovatie en het reduceren van de CO2-footprint wisselen onze technische teams kennis en ervaringen uit met die van Airbus. Zo ontstaan technologieën die zowel hybride vliegtuigen als de elektrische auto’s van morgen ten goede komen,” zegt Gilles Le Borgne, EVP, Engineering, Renault Group.
“Deze meer dan industriebrede samenwerking met Renault Group helpt ons bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie batterijen voor de elektrificatieplannen van Airbus,” voegt Sabine Klauke, Airbus Chief Technical Officer, daar aan toe.

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...