Kona Hybrid in praktijk
De Kona Hybrid heeft naast de benzinemotor een elektromotor met een accu van 2 kWh. Deze twee werken letterlijk naadloos samen waardoor je niet merkt welke motor in gebruik is. Dat je dit wel merkt aan de benzinepomp is wel duidelijk want de Kona Hybrid rijdt opmerkelijk zuinig. Veel hangt wel af van het soort gebruik (stedelijke omgeving versus snelweg maakt wel uit). De zestrapsautomaat schakelt soepel.
Je kunt kiezen uit een comfortstand en sportstand. Bij normaal gebruik kun je echter het beste kiezen voor de eco-stand onder de noemer zuiniger kan het niet. De sportstand bied je net wat meer maar erg functioneel is die verder niet. Hij blijft net zo rustig rijden al voelt de besturing in de marge iets zwaarder aan. De vering is opmerkelijk comfortabel maar de stoelen blijven zoals bij alle modellen aan de korte kant. Dat laatste is waarschijnlijk een knipoog naar het land van afkomst, zo kun je er ook naar kijken.
Kona Hybrid Interieur design
Het interieur van de nieuwe Kona is duidelijk een doorontwikkeling zoals we die in eerdere (en andere) modellen van Hyundai hebben gezien. Alles oogt weer net wat meer doordacht. Het lijkt het meest functionele ontwerp tot nu toe. Dat betekent dat waar het handig is om een functietoets te gebruiken deze ook aanwezig is. Het doceert het zoeken naar instellingen op het 12.3 inch grote infotainmentscherm. Geen zoektocht naar in vele lagen diep verscholen functies. De menustructuur is duidelijk verbeterd en lijkt niet langer te zijn ontworpen door programmeurs die hun eigen keuzes mochten maken. Het raadplegen van een gebruikershandleiding lijkt niet meer nodig. Deze zou sowieso beter in de vorm van een app mogen worden aangeboden i.p.v. een boekwerk.
Het veel ruimere interieur (77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de tweede zitrij), mede dankzij een 60 mm langere wielbasis, geeft je een prettig en ruimtelijk gevoel wat voor alle inzittenden duidelijk merkbaar is. Dit wordt mede veroorzaakt door een vlakke vloer en de slank gevormde stoelen, die 30 procent minder dik zijn.
Kona Hybrid connectiviteit en handige gear
Steeds meer technologie in nieuwe auto’s is onzichtbaar. De Kona is de eerste Hyundai met de nieuwe Connected Car Navigation Cockpit waarin vanaf nu software-updates ‘over-the-air’ worden uitgevoerd zodra deze beschikbaar zijn. Je krijgt hier alleen een melding van in de app.
Je kunt je nieuwe Kona nu ook met een Digital Key op je smartphone of smartwatch vergrendelen en ontgrendelen met behulp van NFC-technologie (Near Field Communication). Een aanrader, autosleutels vergeet je wel eens, je smartphone echter nooit. Handig en fraai is de Surround View Monitor waarmee je als bestuurder 360 graden zicht hebt rond de auto.
De nieuwe KONA is uitgerust met de nieuwste versie van Hyundai Smart Sense en heeft een overdosis aan geavanceerde rijassistentiesystemen (ADAS). Die zorgen voor meer veiligheid en gebruiksgemak. Die lijst wordt overigens alleen maar langer en langer.
Tja, wen er maar alvast aan
We schrijven het toch maar een keer op. Volgens de Europese wetgeving is vastgelegd dat nieuwe (nieuw ontworpen) auto’s sinds 6 juli 2022 met een Intelligent Speed Assistant moeten zijn uitgerust. Vanaf 7 juli 2024, moeten alle nieuw verkochte voertuigen een ISA aan boord hebben. Het betekent dat dus de nieuwe Kona piept en sputtert als je een km te hard rijdt. Net als bij Lane Assist, veilig voor lange ritten maar je wordt er gek van op landelijke wegen waar tegenwoordig links en rechts gekleurde rijstroken zijn voor fietsers. De kracht waarmee je (onterecht) wordt teruggeworpen naar het midden van de weg is zelfs gevaarlijk.
Het is te hopen dat fabrikanten deze ADAS systemen goed blijven evalueren. Ze werken pas echt als ze zorgen voor extra veiligheid. Je auto starten en dan eerst een aantal functies uitzetten zou niet moeten. Tja, het is wennen, dat is duidelijk.