Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Hyundai Motor Group (HMG) heeft een roadmap gepresenteerd waarbij auto’s vanaf 2025 tot Software Defined Vehicles worden getransformeerd en dat allemaal voor een betere ervaring en mobiliteit voor hun klanten.
Voor toekomstige bezitters van een Hyundai of Kia zal die nieuwe benaming van hun auto weinig uitmaken. Het grote verschil is het onzichtbare deel van de auto, de software. Nu auto’s elektrisch worden en ze eigenlijk nog maar bestaan uit een beperkt aantal componenten met een overdosis aan software is dat laatste juist wat vraagt om een nieuwe benadering.
In de ‘the good old days’ van benzine snuiven moest je voor ieder akkefietje naar de garage. Dat kost tijd, veel geld en blij worden werd je er niet van. Hedendaagse auto’s komen sowieso al veel minder in de garage, en ook de garantietermijnen (zeker bij Kia en Hyundai) zijn opgeschroefd. Het betekent dat de kwaliteit van auto’s is toegenomen. Elektrische auto’s gaan meer dan waarschijnlijk nauwelijks nog een garage van binnen zien. Wat blijft staan is dat wel software volop in ontwikkeling is en vrijwel constant om updates vraagt en dat zou je dus ook gewoon ‘over-the-air’ kunnen doen. Al of niet real time zonder dat je er als bestuurder ook maar iets van merkt. Het is misschien wel goed om deze updates altijd te melden via een alert per e-mail of whatsapp.
Software Defined Vehicles
HMG is inmiddels volop bezig om de de mobiliteits- en software-technologie verder te ontwikkelen en wil ervoor zorgen dat alle modellen van Kia en Hyundai, ook reeds verkochte exemplaren, te allen tijde up-to-date blijven. Daardoor kunnen belangrijke functies van de auto voor veiligheid en beveiliging, comfort, connectiviteit en prestaties worden opgewaardeerd via deze ‘over-the-air’ software-updates. Dit doen ze middels een zelf ontwikkelt voertuigbesturingssysteem (connected car Operating System). Tegen 2025 moeten alle voertuigen met deze technologie zijn uitgerust en zijn het vanaf dat moment dus SDV’s, oftewel Software Defined Vehicles.
Technisch is alles mogelijk, nu nog de regelgeving
HMG verwacht dat tegen 2025 wereldwijd zo’n 20 miljoen auto’s zijn aangesloten bij de door hun ontwikkelde connected car services. Verbonden voertuigen die zijn uitgerust met telecommunicatie functies en bieden extra meerwaarde met o.a. gepersonaliseerde diensten, zoals abonnementen op software. Deze Connected car data moet gaan netwerken en communiceren met toekomstige mobiliteitsoplossingen waaronder robotaxi’s en robots. Al lijkt dat laatste nog ver weg, niet wat betreft technologie maar meer door krampachtige regelgeving. In Nederland struikelen we bijv. nog steeds over e-steps terwijl die een prima aanvulling kunnen zijn op stedelijke mobiliteit.
Features on Demand en gepersonaliseerde dienstverlening
HMG biedt vanaf volgend jaar ook FoD-services aan (Features on Demand). Dat biedt klanten de mogelijkheid om functies en diensten te kopen die aan hun persoonlijke behoeften voldoen. Daarmee hebben ze de vrijheid om hun auto nog beter aan te passen aan hun persoonlijke lifestyle. Wat dat precies gaat betekenen en welke functies dit zijn is op dit moment nog niet geheel duidelijk. Evenals de integratie van een smartphone, die voor bovenstaande ambities echt noodzakelijk lijkt.
Op basis van de gegevens van naar verwachting 20 miljoen aangesloten auto’s kan HMG vervolgens de gepersonaliseerde dienstverlening verder uitbreiden. HMG wil gepersonaliseerde diensten bieden die aan de persoonlijke wensen van de klant voldoen en die extreem snel en betrouwbaar alle big data van auto’s kunnen verwerken.
Technologie voor een nieuw tijdperk van mobiliteit
De ambities van HMG zijn torenhoog en eigenlijk een logisch gevolg van wat software en big data kan toevoegen aan de toekomst van mobiliteit.
Duidelijk is dat HMG de transformatie van mobiliteit aan te laten sluiten op de toekomstige behoeften van de klant. Het lijkt misschien allemaal veel toekomstmuziek en eenvoudig gezegd, maar automerken die hiertoe in staat zijn zullen zich wel degelijk gaan onderscheiden. Dat software hierbij een belangrijke rol speelt is een vanzelfsprekendheid. En dat toekomstige auto’s technisch een Software Defined Vehicle worden is dat ook. We kijken er naar uit!
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Hyundai
Tech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023
De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat
Automotive04.11.2023
Het succes van Hyundai komt voort uit de dna en cultuur van het land
Verder lezen over Kia
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopTech in Asia02.01.2024
CES 2024: Kia lanceert nieuw Platform Beyond Vehicle
Automotive15.12.2023
Kia Charge gaat over jouw EV en de toekomst van thuisladen
Tech in Asia05.12.2023
Kia komt met Uniwheel een Universal Wheel Drive System voor de toekomst
Automotive08.11.2023
Eerste rit met de Kia EV9, een unieke elektrische SUV
Verder lezen over mobility
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigGadgets09.11.2023
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive25.10.2023
Dit is de Ligier Myli: een volledig elektrische citycar uit Frankrijk
Gadgets24.08.2023
Dit is de nieuwe Acer E-step 5
Technology24.06.2023
Voor Wallbox is je auto als thuisbatterij niet langer een vraag
Verder lezen over Software
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
DC Business14.02.2024
4 tips om als ZZP’er professionele facturen te maken
Online12.02.2024