Automotive09.02.2023

Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving


Zoals alle autofabrikanten zal ook Ferrari uiteindelijk af moeten stappen van de ‘ouderwetse’ brandstofmotor. De Italiaanse supercar merken lobby’en nog wel om dat moment zo lang mogelijk uit te stellen, maar het is onvermijdelijk dat we over een aantal jaren geen ‘turbo jankende’ bolides met 8, 10 of 12 ‘ronkende’ cilinders meer kunnen horen. Nu is Ferrari al volop bezig met de ontwikkeling van een hybride, maar de supercar fabrikant heeft mogelijk nog iets leuks in petto voor het post-ICE tijdperk. Door luchtdruk aangedreven ‘raketten’ die voor meer acceleratie, snelheid én een betere wegligging moeten zorgen.

Patentaanvraag voor ‘luchtdruk’ aandrijving

Ferrari heeft onlangs een patentaanvraag ingediend voor een technologie waarbij gebruik gemaakt wordt van luchtdruk om hun bolides straks mede voort te stuwen. Het lijkt een beetje, maar dan ook echt maar een beetje, op de technologie van een luchtdrukpistool waarbij een object (kogeltje) onder grote druk door een kleine opening weggeschoten wordt. Het systeem voor de ‘gasstuwraketten’ waar Ferrari aan werkt is natuurlijk ietwat complexer. Daarbij wordt gebruik gemaakt van meerdere ‘stuwrakketten’ die allemaal vijf uitlaatstukken hebben, elk met een andere diameter.

Wanneer de luchtdruk in de ‘raket’ hoog genoeg is, kan deze via het systeem met een kracht van ongeveer 5000 Newton (ca. 510 kg) naar buiten gestuwd worden. Die ‘luchtdruk boost’ kan gebruikt worden om de auto sneller te laten accelereren of rijden, maar ook om de wegligging te verbeteren door de luchtstroom tussen de auto en het wegdek – het zogenoemde grondeffect – te ‘jagen’. De ‘spuitopeningen’ van de luchtdruk aangedreven raketten zitten in het ontwerp daarom niet alleen aan de achterzijde van de auto, maar ook aan de voorkant, zijkant, in het dak en de bodem.

Lijkt op Tesla’s stuwraketten, maar dan anders

Helemaal nieuw is het systeem dat Ferrari ontwikkelt overigens niet. Jaren geleden bedacht Elon Musk een vergelijkbare technologie voor de Tesla Roadster. Toch zitten er wel degelijk significante verschillen tussen het stuwraketsysteem van Tesla en dat van Ferrari.

Het systeem van Tesla werkte bijvoorbeeld met een elektrische compressor. Het systeem van Ferrari doet dat niet. De Italiaanse fabrikant gebruikt een compressor die mechanisch is gekoppeld aan de voor- of achteras en samenwerkt met een warmtewisselaar om de luchtdruk op te bouwen en op peil te houden. Met dit systeem kan de compressor worden gebruikt als systeem voor het terugwinnen van kinetische energie, tijdens het remmen bijvoorbeeld.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Ferrari

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Onthulling van de Ferrari 296 Challenge

Tijdens de Finali Mondiali op het Mugello-circuit heeft Ferrari de gloednieuwe 296 Challenge onthuld, die zijn entree zal maken in het Ferrari Challenge-seizoen van 2024. Het is het negende model dat Ferrari in de geschi...

Automotive29.10.2023

Onthulling van de Ferrari 296 Challenge

Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie

Met de SP-8 heeft Ferrari vandaag zijn nieuwste model in de One-Off-serie onthuld. De SP-8 maakt deel uit van het Special Projects-programma van het merk en is ontworpen door het Ferrari Styling Centre onder leiding van...

Automotive24.10.2023

Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie

Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari

Wanneer je als cybercrimineel op zoek bent naar een database met veel klantgegevens die je kunt gebruiken voor grootschalige phishing aanvallen, dan ben je bij de systemen van Ferrari waarschijnlijk aan het verkeerde adr...

Cybercrime22.03.2023

Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari

Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug

Betaal je een paar ton voor een handgemaakte bolide, is er alsnog iets mis mee. Menig Ferrari-rijder moet met zijn auto naar de garage, want bijna elke Ferrari die na 2004 is verkocht heeft een probleem. Het gaat om een...

Automotive10.08.2022

Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug

​5 dingen die je gaat doen als je 120 miljoen euro wint

120 miljoen euro: heb je ooit zo’n hoge jackpot gezien in een loterij? Het is moeilijk voor te stellen hoeveel geld het is, laat staan dat je het allemaal zou willen uitgeven. Je houdt bij alles wat je wil kopen wel ge...

Online05.04.2022

​5 dingen die je gaat doen als je 120 miljoen euro wint

​Ferrari zet team op voor NFT’s, vooralsnog niet voor Formule-E

Ferrari zet een team op, maar niet om in de Formule-E te gaan rijden. Het wil onderzoeken wat het kan betekenen in het metaverse en stort zich op NFT’s. Dat kan erg tof zijn voor fans van het racemerk, maar tegelijkert...

Metaverse03.02.2022

​Ferrari zet team op voor NFT’s, vooralsnog niet voor Formule-E

Duur, niet duurzaam
Prototype hybride Ferrari ingekort op Duitse platteland

Dat Ferrari ook werkt aan de ontwikkeling van hybride en volledig elektrische modellen is geen nieuws meer. Wanneer er eentje, nog ver voordat hij officieel aan de wereld getoond gaat worden, op het Duitse platteland een...

Automotive24.11.2021

Prototype hybride Ferrari ingekort op Duitse platteland

Het steigerende paard was nog gehuld in camouflagekleuren