Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Volgens cijfers uit Smart Car Monitor voelt 91% van de Nederlanders niets voor een volledig zelfrijdende auto. Voornaamste redenen zijn gebrek aan vertrouwen en de wens om zelf controle te houden. De vraag is of we daar in de toekomst nog een keuze in hebben. Boeiend onderzoek, zeker voor autofabrikanten.
Nederland telt 7,5 miljoen controlfreaks
UIt het door Multiscope gehouden onderzoek voor de Smart Car Monitor blijkt dat Nederlanders niet graag de controle over hun auto overdragen aan de intelligentie van de auto. Het merendeel voelt zich alleen op het gemak in een auto zonder assistentie (16%) of met beperkte assistentie (38%) zoals cruise control. Dit komt neer op 7,5 miljoen Nederlanders. Slechts één op de tien Nederlanders (9%) voelt zich op het gemak bij een volledig zelfrijdende auto. Deze laatste groep bestaat vaker uit mannen (13%) en 18- tot 49-jarigen (12%) dan uit vrouwen (5%) en 50-plussers (7%).
Weinig toekomst voor zelfrijdende auto
Maar twee op de vijf (38%) Nederlanders denken dat zelfrijdende auto’s ooit de norm zullen worden. Deze groep bestaat vaker uit vrouwen (44%) en 50-plussers (45%) dan uit mannen (33%) en 18- tot 49-jarigen (32%). Slechts 31% denkt dat de zelfrijdende auto binnen 15 jaar gemeengoed is. Een kleine groep (5%) denkt dat dit binnen 5 jaar al realiteit is. Gemiddeld genomen denken we dat het nog wel 20 jaar duurt. Met dat beeld lijkt er wat de Nederlanders betreft weinig toekomst voor de zelfrijdende auto.
Volop kans voor technologiebedrijven
Nieuwe technologie zorgt voor kansen voor potentiële toetreders op de automarkt. Ongeveer één op de drie Nederlanders (36%) zou een volledig zelfrijdende auto overwegen van een technologiebedrijf. Dit zijn bijna 5 miljoen Nederlanders. Deze groep bestaat voornamelijk uit 18- tot 34-jarigen en mannen. De populairste merken zijn Apple (14%), Daimler / Bosch (14%) en Samsung (13%). Zelfrijdende auto’s van Sony (8%), Google (7%), Lightyear One (5%) en Uber (3%) worden minder vaak overwogen.
Opmerkelijk is dat Tesla in het onderzoek niet meer wordt gezien als technologiebedrijf maar als een notoire autofabrikant, net als een groot aantal nieuwe Chinese intreders en niet te vergeten BMW. Zelfrijdende auto’s zijn duidelijk nog de ‘ver van mijn bed show’ voor ons maar één ding is zeker. Er komt echt een moment dat je geen keuze meer hebt en zal er altijd een ‘self-driving’ mode aanwezig zijn in de auto. Of je die gaat gebruiken is waarschijnlijk nog lang de keuze van de bestuurder zelf. Maar zelfs dat kan ook zomaar in de toekomst veranderen. We gaan het meemaken want in Europa zijn er al zelfrijdende bussen, treinen en ook zelfrijdende vrachtwagens. Zelfrijdende auto’s komen er echt aan en sneller dan je denkt.
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023
Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California
Automotive15.06.2023