Automotive04.04.2019

Volkswagen start in Hamburg met het testen van autonome auto’s


Volkswagen is in Hamburg (Duitsland) begonnen met het testen van level 4 autonome auto’s. Deze tests vinden plaats op een traject van 3 kilometer lang en worden uitgevoerd met 5 speciale e-Golfs. De wagens zijn onder meer uitgerust met laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radars. Resultaten van de tests zullen door Volkswagen Group Research gebruikt worden voor verschillende onderzoeksprojecten rondom het autonoom rijden.

Testtraject in Hamburg

Momenteel wordt er in Hamburg ook gewerkt aan een nieuw testtraject dat 9 kilometer lang is en dat volgend jaar in gebruik wordt genomen. Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de infrastructuur en auto én de auto en de infrastructuur mogelijk is. Volkswagen en Hamburg zetten zo de eerste stappen om verkeersstromen in de stad te stroomlijnen en autonoom rijden mogelijk te maken.

<i>Autonoom rijden.</i>
Autonoom rijden.

Rekenkracht

De zelfrijdende e-Golfs zijn uitgerust met 11 laserscanners, 7 radars en 14 camera’s. Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is dan ook een computer weggewerkt met de kracht van zo’n 15 laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.

De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet in een complexe situatie alle relevante objecten waarnemen en daar correct op reageren zonder vals alarm te slaan. Het systeem maakt daarvoor gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen indien nodig.

Doel: level 5 autonoom rijden op de openbare weg

Volkswagen Group Research werkt voor dit project samen met alle merken en alle relevante afdelingen van de Volkswagen Group. Het doel is om in de toekomst autonoom rijden tot Level 5 op de openbare weg mogelijk te maken. De uitkomsten van het testprogramma in Hamburg worden toegepast in verdere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Zelfrijdende auto’s gaan in de toekomst bijdragen aan een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid. Voor autonome voertuigen zonder menselijke bestuurder zijn wel veranderingen in de wet en de infrastructuur nodig.

5 niveaus van autonoom rijden

Level 1: Assistentie. De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control.

Level 2: Gedeeltelijk autonoom. De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist.

Level 3: Semi-autonoom. De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist.

Level 4: Verregaand autonoom. De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren.

Level 5: Volledig autonoom. De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

...

Verder lezen over Volkswagen

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Groot robotaxibedrijf Cruise stopt ermee

GM houdt zijn afdeling autonoom rijden wel, maar verschuift de focus naar persoonlijke bolides in plaats van autonome taxi’s. 

Automotive12.12.2024

Groot robotaxibedrijf Cruise stopt ermee

Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch

Cybercab is een zelfrijdende taxi die moet gaan concurreren met onder andere Uber, maar ook het openbaar vervoer. 

Automotive11.10.2024

Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Tesla staat op het punt om zijn Cybercab te onthullen in de studio’s van Warner Bros. De robotaxi zou in oktober worden onthuld na enige vertraging.

Automotive24.09.2024

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Robottaxi's blijken vrij capabel: robottaxi’s zouden 73 procent minder ongelukken veroorzaken dan auto’s met menselijke chauffeur.

Automotive11.09.2024

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Zelfrijdende taxi's doen het best goed in San Francisco, maar wat deze bolides in hun vrije tijd doen maakt sommige inwoners van de stad helemaal gek.

Automotive19.08.2024

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Tesla lijkt het met zijn Robotaxi niet vlekkeloos te vergaan: de geplande aankondiging van de vloot wordt verplaatst.

Automotive12.07.2024

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Er zijn dan minder ongelukken en je komt sneller op je bestemming aan met een zelfrijdende auto. Klopt dat?

Automotive20.06.2024

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Een race zoals de Formule 1, maar dan iets langzamer, iets minder auto's en zonder coureurs. Hoe? De zelfrijdende race-auto's uit de A2RL.

Automotive29.04.2024

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd