Automotive04.04.2019

Volkswagen start in Hamburg met het testen van autonome auto’s


Volkswagen is in Hamburg (Duitsland) begonnen met het testen van level 4 autonome auto’s. Deze tests vinden plaats op een traject van 3 kilometer lang en worden uitgevoerd met 5 speciale e-Golfs. De wagens zijn onder meer uitgerust met laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radars. Resultaten van de tests zullen door Volkswagen Group Research gebruikt worden voor verschillende onderzoeksprojecten rondom het autonoom rijden.

Testtraject in Hamburg

Momenteel wordt er in Hamburg ook gewerkt aan een nieuw testtraject dat 9 kilometer lang is en dat volgend jaar in gebruik wordt genomen. Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de infrastructuur en auto én de auto en de infrastructuur mogelijk is. Volkswagen en Hamburg zetten zo de eerste stappen om verkeersstromen in de stad te stroomlijnen en autonoom rijden mogelijk te maken.

<i>Autonoom rijden.</i>
Autonoom rijden.

Rekenkracht

De zelfrijdende e-Golfs zijn uitgerust met 11 laserscanners, 7 radars en 14 camera’s. Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is dan ook een computer weggewerkt met de kracht van zo’n 15 laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.

De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet in een complexe situatie alle relevante objecten waarnemen en daar correct op reageren zonder vals alarm te slaan. Het systeem maakt daarvoor gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen indien nodig.

Doel: level 5 autonoom rijden op de openbare weg

Volkswagen Group Research werkt voor dit project samen met alle merken en alle relevante afdelingen van de Volkswagen Group. Het doel is om in de toekomst autonoom rijden tot Level 5 op de openbare weg mogelijk te maken. De uitkomsten van het testprogramma in Hamburg worden toegepast in verdere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Zelfrijdende auto’s gaan in de toekomst bijdragen aan een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid. Voor autonome voertuigen zonder menselijke bestuurder zijn wel veranderingen in de wet en de infrastructuur nodig.

5 niveaus van autonoom rijden

Level 1: Assistentie. De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control.

Level 2: Gedeeltelijk autonoom. De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist.

Level 3: Semi-autonoom. De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist.

Level 4: Verregaand autonoom. De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren.

Level 5: Volledig autonoom. De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Volkswagen

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Volkswagen maakte meer dan 75 jaar geleden de eerste uitvoering van haar welbekende busje. De T1, T2 en al diens opvolgers – inclusief de camper-uitvoeringen - waren, zijn en blijven ongekend populair onder hippies, su...

Automotive17.10.2023

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]

UPDATE (7-9, 12u00): De oorspronkelijke berichtgeving, dat gisteren in diverse media verscheen, wordt door de CEO, Thomas Schäfer op zijn eigen LinkedIn kanaal weerlegd. "Ondanks onnauwkeurige berichten in sommige med...

Automotive06.09.2023

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Een race zoals de Formule 1, maar dan iets langzamer, iets minder auto's en zonder coureurs. Hoe? De zelfrijdende race-auto's uit de A2RL.

Automotive29.04.2024

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Het is eigenlijk geen nieuws meer dat we in het verkeer uiteindelijk steeds meer zelfrijdende auto’s en vrachtwagens gaan tegenkomen. De grootste struikelblokken zijn het aanpassen van de wegenverkeerswetten, de aanspr...

Automotive09.01.2024

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond Phoenix
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Het gaat er ooit toch echt aankomen, volledig zelfrijdende auto’s in steden en op snelwegen. Tesla roept, bij monde van opperbaas Elon Musk, al jaren dat de EV’s van het bedrijf er in principe al klaar voor zijn. En...

Automotive27.12.2023

Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen worden
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

General Motors haalt al zijn zelfrijdende auto’s van de weg. Ze hebben zo vaak ongelukken dat het niet langer verantwoord is om ze de weg op te sturen. Diverse initiatieven van andere bedrijven rondom zelfrijdende taxi...

Automotive16.11.2023

Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

Hier in Nederland, en veel andere landen ter wereld, duurt het nog wel even voordat zelfrijdende auto’s ook echt de weg op mogen. Er wordt her en der wel al mee getest, maar de wetgeving is nog lang niet zover, in tege...

Automotive25.09.2023

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California