Is de Alfa Romeo Junior 280 Veloce de leukste Italiaanse auto van dit moment? Misschien wel. Wat ons betreft is het sowieso de eerste elektrische auto waar je je cappuccino (wel voor 11:00 uur) van gaat morsen door een glimlach die niet van je gezicht af te branden is.
De Alfa Romeo Junior 280 Veloce is veel meer dan een nieuwe telg in het Alfa-geslacht: het is een elektrisch bommetje met flair. En misschien is het zelfs het bewijs dat je ook in het EV-tijdperk nog steeds hartstochtelijk verliefd kunt zijn op het Italiaanse merk. Je kunt er maar mee zijn opgegroeid.
De naam ‘Junior’ doet misschien vermoeden dat dit een braaf, stads lichtgewichtje is. Maar vergis je niet: deze Junior is als een driedubbele espresso en veegt in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u het schoolplein leeg. (vooral jongeren duiden een espresso aan als ‘una bomba’, puur vanwege de kick)
Onderhuids schuilt een 280 pk sterke elektromotor met 345 Nm koppel, speciaal voor Alfa Romeo aangepast met een eigen DNA-injectie waardoor hij beschikt over verschillende rijmodi, te selecteren via de Alfa D.N.A. drive selector. Het onderstel is daarbij ook nog eens met 25 mm verlaagd ten opzichte van de Junior. Deze bomba staat dan wel op het STLA Small-platform wat hij deelt dit met onder andere de Abarth 600e en Jeep Avenger maar is door een onschuldig prikje een tamelijk stukkie sneller.
Wat maakt ‘m dan net nog even meer Alfa dan zijn Fiat-Abarth familielid? Die is zelfs voor mij simpel uit te leggen. Alfa heeft niet alleen de motor gekieteld, maar ook het chassis, de vering en de besturing aangepast. Stuggere stabilisator stangen, een breder spoor, een snellere stuurverhouding (dat ga je zeker voelen), en vier sportbanden van 20 inch die doen alsof ze rechtstreeks uit Monza zijn komen rollen. En dat alles met passie en die typische Italiaanse overgave, allemaal lekker net iets té fel, iets té direct, en daarom juist precies onweerstaanbaar.
Het ESP laat wat meer speelruimte, de demping is sportiever, en de stuurinrichting geeft je net wat meer feedback dan bij de Abarth 600e. Of in simpele woorden: als de Abarth een shot limoncello is, dan is deze Veloce een heerlijke fles rode wijn op een Toscaanse avond, met achter de heuvels een rood gekleurde ondergaande zon. Van beide wordt je vrolijk, maar de één heeft wel net iets meer klasse.
De prestaties zijn serieus: 0-100 km/u in 5,9 seconden is in dit segment gewoon snel. Ter vergelijking: de Abarth 600e zit rond de 6,0 seconden, met 240 pk. Alpine heeft de A290, goed voor 220 pk, maar dan in een lichter jasje. Alfa’s verschil zit ‘m in die Italiaanse mix van bravoure en iets meer finesse: je kúnt er hard mee, maar het hoeft niet. Zelfs stilstaand is hij best cool. En dat is knap voor een elektrische hatchback.
Visueel klopt het plaatje daarom wel. De nieuwe interpretatie van de klassieke Scudetto-grille is strak en herkenbaar. De achterzijde is compact en gespierd. Binnenin krijg je kuipstoelen, alcantara accenten en een digitaal dashboard dat gelukkig niet eruit ziet alsof het een iPad is. Alles voelt en oogt sportief.
Alfa heeft zelfs een eigen ‘Sound machine’ ontwikkeld voor artificiële motorgeluiden. Puristen zullen ongetwijfeld gruwelen, maar wie het geluid hoort in deze Veloce, snapt dat het niet om imitatie gaat. Dit is geen soundbar, dit is theater.
De vergelijking met de Abarth 600e is logisch, want ze delen het platform, de batterij en zelfs een deel van de binnenruimte. Maar het karakter verschilt. Waar de Alfa je charmeert met Italiaanse flair, probeert de Abarth je te intimideren met zijn gifkikker-look. De Abarth heeft 240 pk, is lichter, korter en feller. Daardoor misschien iets meer kartgevoel, maar ook wel minder subtiel. Je koopt een 600 Abarth als je altijd te laat bent, en daar dan ook nog trots op bent tot ergenis van anderen. Soms is een een blog echt persoonlijk.
De Alfa Romeo junior 280 Veloce koop je omdat je te laat bént, maar dan in stijl, met een Ray-Ban zonnebril op en Eros Ramazzoti uit de speakers. In een tijd waarin alles elektrisch en efficiënt moet zijn, is de Alfa Romeo Junior Veloce een welkome uitzondering. Hij is snel, eigenzinnig, stijlvol en een tikje theatraal. Precies wat je hoopt van een Alfa. Hij is net wat volwassener dan zijn Abarth-broertje en net wat frivoler dan de Franse concurrentie uit Dieppe.
Is het de leukste Italiaanse auto van dit moment? Als je het mij vraagt: ja. Omdat hij meer is dan een auto. Hij is een humeur op wielen (zie de brede glimlach uit de eerste alinea) en verrassend sportief. Alfa Romeo het is liefde die nooit meer over gaat.