Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?


Wie denkt aan Abarth denkt aan een sportieve, strak sturende auto met Italiaans design. En vooral de fel grommende motor, want iedere keer als je het gaspedaal intrapt maakt een Abarth een geluid dat enorm geliefd is bij de fans van het merk. Daarom was het best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth? Je leest het hier.

 

Design

Als je die Abarth 600e ziet staan, zie je meteen dat dit een sportievere auto is dan de standaard Fiat. Aan de voorkant heeft het merk met slechts een paar veranderingen de schattige cross-over van Fiat omgetoverd tot een stoere, sportieve snoet. Zo is de neus niet meer zo plat aflopend, maar krijgt deze een scherpere hoek die doet denken aan de voorkant van een haai. Daarnaast zit er een grote matzwarte “grille” op die een stuk meer imponeert dan dan de Fiat waarop deze Abarth gebaseerd is.

Ook de zijkant en achterkant zijn aangepakt om het geheel een stuk agressiever te maken. Zo staat de 600e op 20 inch diamond cut velgen met wat lijkt op een centerlock moer. Aan de achterkant vinden we een grote diffuser, die ook weer in het zwart is uitgevoerd. Overal om en in de auto zijn de Abarth-schorpioenen te vinden en zo ook op de grille en diffuser. En op zijn typisch Italiaans is er ook een knipoog naar de racegeschiedenis van het merk. Zo is de spoiler (waar ook weer een schorpioen op staat) afgeleid van de Abarth’s van vroeger waarbij de achterklep open stond tijdens het racen. Dit zorgde voor meer downforce en een betere koeling van de motor.

De Abarth 600e komt in twee smaken: de Turismo met 240pk en de Scorpionissima met 280pk. Behalve de motor en de output in pk’s is de Scorpionissima net nog iets completer in opties en in design. Zo heeft deze Scorpionissima de mogelijkheid tot een unieke kleur paars, wat hem overigens heel goed staat. En ook zijn bij deze versie de grote Alcon-remklauwen uitgevoerd in een soort giftig groen wat er juist tegen het paars echt uitspringt.

Vanbinnen gaat het feestje verder bij de Scorpionissima. Ten opzichte van de Turismo-versie is deze uitgevoerd met andere interieurdelen en hele mooie Sabelt-kuipstoelen. De Turismo-versie heeft ook prima sportstoelen, maar deze Sabelt-stoelen alleen al zijn de upgrade naar de gelimiteerde Scorpionissima meer dan waard. Verder heeft de 600e een sportief stuur met alcantara, geperforeerd leer, en een 12 uurs markering uitgevoerd in hetzelfde giftige groen als de remklauwen. Deze Scorpionissima uitvoering is wel gelimiteerd op 1949 exemplaren, een knipoog naar het oprichtingsjaar van Abarth.

Techniek en Specificaties

In beide gevallen is de 600e voorzien van een 54 kWh batterij. De Turismo heeft een actieradius van 332 kilometer, versus 321 kilometer (WLTP) voor de Scorpionissima. Beide modellen kunnen snelladen tot 100kW. Abarth weet van eigen ervaring dat de beste manier om snelheid te winnen op het circuit verbeteringen aan het chassis zijn. Hier heeft het merk dan ook extra zijn best op gedaan (en dat is te voelen ook). Zo is de auto voorzien van een Torsen mechanisch sperdifferentieel en staat de Abarth 25mm lager dan de standaard Fiat. Ook is hij voorzien van 380mm grote Alcon-remschijven en remklauwen, en zijn alle onderdelen in samenwerking met het Abarth raceteam specifiek getuned voor performance. Zelfs de batterij heeft een koelingssysteem geïnspireerd door de techniek die gebruikt wordt in de Formule-E. Om het geheel af te maken staat de 600e op speciaal ontwikkelde Michelin Pilot Sport-banden voor de ultieme prestaties op de weg of op het circuit. Er is dus wel degelijk een hoop van de basis van de auto veranderd voordat hier een schorpioen logo op mocht. En voor het laatste sportieve zetje is de Scorpionissima uitgerust met een sound generator in de hoop de traditionele Abarth-liefhebbers ook over de streep te trekken.

Hoe rijdt dat?

Als je dan gaat rijden is de Abarth 600e alles wat je van en elektrische cross-over kunt verwachten. Met drie verschillende rijmodi kan je kiezen voor een wat meer relaxte rijbeleving of juist wat sportiever, maar dan sta je natuurlijk wat eerder bij de laadpaal. Meestal als een merk een auto ontwikkelt om zo sportief mogelijk te zijn, gaat dat ten koste van de dagelijkse gebruiksvriendelijkheid. Maar ondanks dat de Abarth 600e vrij stug geveerd is, is het een fijne auto om de dagelijkse dingen mee te doen.

De rijke uitrusting draagt hier aan bij. Zo is de Turismo uitgerust met elektrisch verstelbare buitenspiegels, LED-verlichting rondom, parkeersensoren achter, digitale tellers, een audiosysteem met zes speakers en een 10,25” touchscreen radio met Uconnect, Bluetooth, DAB, Apple CarPlay en Android Auto.

Ook qua veiligheidssystemen zit de Abarth goed in de spulletjes, want adaptieve cruise control, Lane departure warning, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsherkenning en Intelligent Speed Assist zijn allemaal standaard. En als je voor de Scorpionissima gaat krijg je daar ook nog eens 360-graden parkeersensoren, autonoom rijden level 2, Blind Spot Monitoring en een grootlichtassistent bij. Je hoeft bij beide modellen dus niet nog allemaal extra opties aan te vinken.

Geen boodschappenauto

Maar je koopt geen Abarth om er alleen maar boodschappen mee te doen. Sportiviteit zit in het merk, en op papier stond de auto natuurlijk al 1-0 achter, want je moet van goede huize komen als je de liefhebbers van het merk Abarth wilt bekeren tot de elektrische auto. Al het werk dat Abarth gedaan heeft aan het onderstel is echt te merken. De auto voelt zeer lichtvoetig aan en heeft een fijn direct stuurgevoel Het lijkt wel alsof Abarth er in geslaagd is om ons alleen de voordelen van het elektrisch rijden te geven. De lineaire directe acceleratie uit de bochten is zeer welkom, en het sperdifferentieel doet goed zijn werk om al die pk’s aan de weg te zetten. Met het remmen en het insturen voelt het net alsof je in een niet-elektrische auto rijdt. Zo is er bijna geen onderstuur in te krijgen en het rempedaal voelt hard aan, de overgang tussen remmen op de elektromotor en de echte remmen is niet te merken.

Tijdens het testen op het circuit merkten we dat de sound generator toch wel fijner is om aan te zetten voor net dat beetje extra gevoel. Dit alles resulteert tot een zeer geslaagde hothatch en de Abarth 600e is het logo van de schorpioen meer dan waard en heeft hem naar onze mening dan ook echt verdiend. Elektrisch of niet, de Abarth 600e is een geslaagde en vooral hele leuke auto om mee te rijden.

De Turismo is nu te bestellen vanaf 45.990 euro en de gelimiteerde Scorpionissima uitvoering is er vanaf 49.990 euro. De verwachte levering voor allebei de modellen is begin 2025.

Avatar foto
Nick Maassen

Nick is zodra het wettelijk gezien mocht op de motor gestapt en er niet meer vanaf gekomen. Voor DutchCowboys reviewt hij alles wat op twee wielen staat. En, niet geheel onbelangrijk: snel is.

...

Verder lezen over Auto

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Het zal in sommige gevallen ongetwijfeld toeval zijn (en het jaar is nog niet voorbij…), maar de politie durft al voorzichtig te stellen dat het schrijven van een rake brief helpt.

Automotive04.12.2024

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Het merk, dat je toch snel associeert met zakenmannen die veel geld te spenderen hebben, slaat duidelijk een andere weg in. Eentje waardoor je bijna zou denken dat Jaguar gehackt is.

Automotive03.12.2024

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

Gezien hoe de F1 zich de laatste jaren ontwikkelt is het een heel logische keuze dat het ultra-Amerikaanse Cadillac zijn intrede doet.

Automotive26.11.2024

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Een museum met alleen maar Alfa Romeo's, hoe groot zou dat zijn? Heel groot, zo blijkt, want in het Alfa Romeo Museum zijn honderden auto's te zien.

Automotive23.10.2024

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Vanaf vandaag is de nieuwe Lexus RZ 300e te zien bij Nederlandse Lexus-dealers. Deze voorwielaangedreven versie van de batterij-elektrische Lexus RZ is leverbaar in 6 verschillende uitrustingsniveaus. De Lexus RZ 300e vormt het nieuwe startpunt voor de RZ line-up, zonder daarbij in te leveren op de kenmerken die het batterij-elektrische model zo bijzonder maken. Elke Lexus RZ 300e beschikt over dezelfde 150 kW/204 pk sterke en efficiënte aandrijflijn. Met zijn netto batterijcapaciteit van 64 kWh beschikt de Lexus RZ 300e over een WLTP-range van maximaal 480 kilometer.

Automotive04.09.2024

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Verder lezen over Fiat

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk

De Italiaanse automerken lijken langzaam te ontwaken uit een winterslaap die decennia lijkt te hebben geduurd. Alfa Romeo is inmiddels al een paar jaar wakker, al heeft het nog geen lef genoeg om iedereen eens goed de mo...

Automotive27.02.2024

Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Abarth 500e: de magie van een elektrische schorpioen

In Italië houden ze van design, stijl, uitstraling en imago. Dat zie je in alles terug en zeker in de Italiaanse auto-industrie, die bol staat van modellen die allemaal een eigen podium verdienen. De kleinste van al die...

Automotive27.06.2023

Abarth 500e: de magie van een elektrische schorpioen