Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Afgelopen vrijdag lanceerde Google het nieuwe DoubleClick Ad Exchange. Dit DoubleClick Ad Exchange programma biedt iedere adverteerder van klein tot groot via een veilingsysteem de mogelijkheid Display advertenties te kunnen inkopen.
De eerste reacties wereldwijd zijn zeer verdeeld. Sommige geloven dat dit Google miljarden gaat opleveren en de markt volledig doet openbreken. Anderen zeggen dat het zo’n vaart niet zal lopen. Gisteren publiceerde we de reacties van WebAds en Adlink, beide toonaangevende bureaus in de markt van Display advertising. Vandaag reacties van SEM deskundigen. Aan het woord komen respectievelijk Joost de Valk (Orangevalley), Wolter Tjeenk Willink (Traffic-builders) en Arturo Ronchi (Tribal-im)
Joost de Valk partner bij Orangevalley : “Ik heb er natuurlijk nog niet mee gewerkt, maar het lijkt veel belovend. Ik ben vooral benieuwd hoe de media bureau’s hier mee om gaan, die verliezen toch wel steeds meer hun “plekje” in dit eco-systeem rondom display ads. Daarnaast ben ik benieuwd in hoeverre dit de positie van sales mensen bij websites gaat veranderen, in feite neemt Google nu die sales “baan” over, het zou zo maar kunnen dat ook wat van die mensen hun baan hierdoor kwijt raken. Aangezien beide kanten mijns inziens onnodige overhead in het systeem zijn is dat op zich een goede ontwikkeling.
De ultieme vraag is wat mij betreft: gaat dit adverteerders helpen om te zien wat de ROI van hun campagne is, en gaan ze bewuster inkopen. Doordat ook kleine partijen mee kunnen gaan bieden zou de vraag op bekende sites wel eens omhoog kunnen gaan, en daarmee ook de prijzen, of dat uit kan qua conversie moet daarna weer blijken“.
Wolter Tjeenk Willink, manager bij Traffic-builders : “Op de eerste plaats denk ik dat Google Ad Exchange een goede, logische stap is voor Google om een groter share of budget te krijgen onder adverteerders. Daarbij komt dat display ads een belangrijke driver zijn van Search als kanaal en dat ze elkaars effectiviteit enorm beïnvloeden. Zo bleek laatst uit onderzoek door eMarketer nog dat een banner view minstens net zo vaak leidt tot een zoekopdracht als tot een klik. Bij eigen Adwords campagnes die onderdeel vormen van cross-mediale acties zien we het effect van display ook duidelijk terug in de vorm van een stijging van het aantal vertoningen en kliks.
Google Ad Exchange zal naar mijn verwachting zeker gevolgen hebben voor de display markt en in mindere mate ook voor andere vormen van (online) marketing gelet op budget. Enerzijds wordt dit veroorzaakt doordat het inkopen van display advertising door Google Ad Exchange toegankelijker wordt en daarmee dus een groter bereik sorteert onder adverteerders. Denk bijvoorbeeld aan alle bedrijven uit het midden- en klein bedrijf die normaliter niet heel snel de stap zullen zetten naar een advertentienetwerk als AdLink of WebAds. Als bestaande Adwords adverteerder zet deze groep nu wellicht makkelijker de stap naar display.
Maar een belangrijker gevolg zal zijn dat display advertising effectiever en efficiënter kan worden ingekocht. Geen CPC of CPM tarieven meer voor zeer uiteenlopende websites binnen een specifiek channel, maar gewoon per banneruiting, website/publisher site en bannerpositie op die publisher site inkopen en bijsturen op eCPM. Ik verwacht dat veel bureaus hierdoor slimmer gaan inkopen en campagnes effectiever kunnen maken. Deze toename in effectiviteit zal er in sommige gevallen toe leiden dat budget verschoven wordt van andere (online) marketing kanalen naar display. Het is simpelweg een kwestie van “the biggest bang for your buck” krijgen o.b.v. de campagnedoelstellingen”.
Arturo Ronchi, Head of SEO bij Tribal-im : “Ik verwacht geen grote landverschuivingen van adverteerderbudgetten van Adwords naar DoubleClick Ad Exchange. Die verschuiving zal eerder plaats vinden in het wegsnoepen van adverteerders en Publishers van andere advertentie netwerken zoals Valueclick en Right Media (Yahoo) door Google. Als alle adsense publishers nu ook displays ads gaan draaien is Google’s markt immers inmens groot.
Tevens doet Google goed zijn best om het zo makkelijk mogelijk te maken voor adverteerders om een de ad te kunnen samenstellen. Met behulp van hun Display Ad Builder (http://www.google.com/adwords/displayadbuilder/) kan men redelijk simpel professionele banners samenstellen. Kies een template, vul een paar velden in en voila je hebt een banner gemaakt! Er zijn dus geen dure bureaus meer nodig om een set (simpele) banners te maken. Ik denk dat het enige nadeel is dat website bezoekers mogelijk “blind” zullen worden voor deze templated banners.
Alles wat Google aanraakt verandert in goud de laatste tijd, maar of dat betekent dat we op elke website banners ipv adsense zullen zien, valt nog te bezien“.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024