Advertising22.09.2009

Google Display Ad Exchange, wat vinden de experts (2)?


google-display-ad-exchange-wat-vinden-de-1.jpg
google-display-ad-exchange-wat-vinden-de-1.jpg

Afgelopen vrijdag lanceerde Google het nieuwe DoubleClick Ad Exchange. Dit DoubleClick Ad Exchange programma biedt iedere adverteerder van klein tot groot via een veilingsysteem de mogelijkheid Display advertenties te kunnen inkopen.

De eerste reacties wereldwijd zijn zeer verdeeld. Sommige geloven dat dit Google miljarden gaat opleveren en de markt volledig doet openbreken. Anderen zeggen dat het zo’n vaart niet zal lopen. Gisteren publiceerde we de reacties van WebAds en Adlink, beide toonaangevende bureaus in de markt van Display advertising. Vandaag reacties van SEM deskundigen. Aan het woord komen respectievelijk Joost de Valk (Orangevalley), Wolter Tjeenk Willink (Traffic-builders) en Arturo Ronchi (Tribal-im)

Joost de Valk partner bij Orangevalley : “Ik heb er natuurlijk nog niet mee gewerkt, maar het lijkt veel belovend.  Ik ben vooral benieuwd hoe de media bureau’s hier mee om gaan, die verliezen toch wel steeds meer hun “plekje” in dit eco-systeem rondom display ads. Daarnaast ben ik benieuwd in hoeverre dit de positie van sales mensen bij websites gaat veranderen, in feite neemt Google nu die sales “baan” over, het zou zo maar kunnen dat ook wat van die mensen hun baan hierdoor kwijt raken. Aangezien beide kanten mijns inziens onnodige overhead in het systeem zijn is dat op zich een goede ontwikkeling.

De ultieme vraag is wat mij betreft: gaat dit adverteerders helpen om te zien wat de ROI van hun campagne is, en gaan ze bewuster inkopen. Doordat ook kleine partijen mee kunnen gaan bieden zou de vraag op bekende sites wel eens omhoog kunnen gaan, en daarmee ook de prijzen, of dat uit kan qua conversie moet daarna weer blijken“.

Wolter Tjeenk Willink, manager bij Traffic-builders : “Op de eerste plaats denk ik dat Google Ad Exchange een goede, logische stap is voor Google om een groter share of budget te krijgen onder adverteerders. Daarbij komt dat display ads een belangrijke driver zijn van Search als kanaal en dat ze elkaars effectiviteit enorm beïnvloeden. Zo bleek laatst uit onderzoek door eMarketer nog dat een banner view minstens net zo vaak leidt tot een zoekopdracht als tot een klik. Bij eigen Adwords campagnes die onderdeel vormen van cross-mediale acties zien we het effect van display ook duidelijk terug in de vorm van een stijging van het aantal vertoningen en kliks.

Google Ad Exchange zal naar mijn verwachting zeker gevolgen hebben voor de display markt en in mindere mate ook voor andere vormen van (online) marketing gelet op budget. Enerzijds wordt dit veroorzaakt doordat het inkopen van display advertising door Google Ad Exchange toegankelijker wordt en daarmee dus een groter bereik sorteert onder adverteerders. Denk bijvoorbeeld aan alle bedrijven uit het midden- en klein bedrijf die normaliter niet heel snel de stap zullen zetten naar een advertentienetwerk als AdLink of WebAds. Als bestaande Adwords adverteerder zet deze groep nu wellicht makkelijker de stap naar display.

Maar een belangrijker gevolg zal zijn dat display advertising effectiever en efficiënter kan worden ingekocht. Geen CPC of CPM tarieven meer voor zeer uiteenlopende websites binnen een specifiek channel, maar gewoon per banneruiting, website/publisher site en bannerpositie op die publisher site inkopen en bijsturen op eCPM. Ik verwacht dat veel bureaus hierdoor slimmer gaan inkopen en campagnes effectiever kunnen maken. Deze toename in effectiviteit zal er in sommige gevallen toe leiden dat budget verschoven wordt van andere (online) marketing kanalen naar display. Het is simpelweg een kwestie van “the biggest bang for your buck” krijgen o.b.v. de campagnedoelstellingen”.

Arturo Ronchi
, Head of SEO bij Tribal-im : “Ik verwacht geen grote landverschuivingen van adverteerderbudgetten van Adwords naar DoubleClick Ad Exchange. Die verschuiving zal eerder plaats vinden in het wegsnoepen van adverteerders en Publishers van andere advertentie netwerken zoals Valueclick en Right Media (Yahoo) door Google. Als alle adsense publishers nu ook displays ads gaan draaien is Google’s markt immers inmens groot.
 
Tevens doet Google goed zijn best om het zo makkelijk mogelijk te maken voor adverteerders om een de ad te kunnen samenstellen. Met behulp van hun Display Ad Builder (http://www.google.com/adwords/displayadbuilder/) kan men redelijk simpel professionele banners samenstellen. Kies een template, vul een paar velden in en voila je hebt een banner gemaakt! Er zijn dus geen dure bureaus meer nodig om een set (simpele) banners te maken. Ik denk dat het enige nadeel is dat website bezoekers mogelijk “blind” zullen worden voor deze templated banners.
 
Alles wat Google aanraakt verandert in goud de laatste tijd, maar of dat betekent dat we op elke website banners ipv adsense zullen zien, valt nog te bezien
“.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken