27.06.2025
Automotive

Zo staat de Tesla robotaxi ervoor na een kleine week

By: Laura Jenny

BlogAutomotive

Tesla heeft in het staartje van juni de test met zijn zelfrijdende taxi het startsein gegeven. De plek van de test is Austin in Texas. Diverse influencers hebben al een ritje kunnen ervaren en inmiddels is er op Reddit zelfs een lijst verschenen met wat er allemaal mis lijkt te gaan. Dat is namelijk nogal wat: jammer genoeg, want als de Tesla robotaxi het goed doet, dat kan dat positieve gevolgen hebben voor mensen met een Tesla die ook meer zelfrijdende mogelijkheden willen kunnen gebruiken. Maar first things first: hoe is het na de eerste dagen met de Tesla robotaxi?

Tesla robotaxi

Het is goed om te beseffen dat de robotaxi van Tesla niet hetzelfde is als de Cybercab: de Cybercab is een speciaal gemaakte bolide voor taxiritten, terwijl de vloot waarmee nu wordt gereden een gewone Model Y is met wat extra’s erop. Ook wordt het vrij lang getest in Austin. Er worden mogelijk pas in 2026 andere steden aan toegevoegd en pas eind 2026 is de Tesla taxidienst officieel, zo is de planning volgens Musk. 

Dan de lijst op Reddit. Het grootste probleem werd waargenomen toen een Robotaxi op de andere weghelft reed voor een momentje. Het is niet voor niets dat Musk de belofte dat je helemaal alleen in de auto zit heeft moeten breken: er zitten veiligheidsmensen in de auto om te checken of alles oke gaat en die hebben ook echt wat te doen. Zo was er een rider die vroeg of de taxi wilde stoppen op een uitstapplek, waarna hij midden op een kruispunt stilstond en het verkeer ophield. Ook zijn er veel momenten geweest waarop robotaxi’s te hard reden of plotseling remden. Een andere Tesla-taxi zag niet dat een pakketbezorger achteruit reed. 

Plotseling remmen

Er is dus nog zeker wel werk aan de winkel en het ene probleem is groter dan het andere. Aan de verkeerde kant van de weg rijden is zeker geen goed idee. Het remmen om niks kan ook een probleem worden, zeker als iemand achterop knalt. Het is volgens sommige experts een dieper probleem: zo zou dat het grote probleem zijn dat Tesla alleen maar camera’s gebruikt om het verkeer te ‘zien’: het ziet soms schaduwen of markeringen op de weg aan voor een object.

Verder schijnt de app ook niet alles te zijn: je kunt bijvoorbeeld niet de locatie aanpassen van waar je wordt opgehaald. Je kunt ook de specifieke plek waar je afgezet wil worden niet beïnvloeden. Tegelijkertijd zijn er ook mensen die juist alleen maar positieve verhalen melden. Alles loopt op rolletjes, het is comfortabel, enzovoort. Tesla deelt zelf geen informatie over de test, maar net als nog steeds bij de Waymo-taxi’s in onder andere San Francisco gebeurt, wordt zo’n bijzonder ritje in een zelfrijdende auto natuurijk wel flink op social media gedeeld: en daar kan de hele wereld zien hoe je rit verliep. Reden voor Reddit om dat in de gaten te houden en te posten in de lijst. 

Tesla heeft niet zomaar voor Texas als testplek gekozen: er is geen verplichting tot het rapporteren van incidenten en Tesla hoeft ook niet met de regering aldaar data te delen. Echter is er wel een nieuwe regel van kracht in de staat, die voorschrijft dat als de zelfrijdende auto’s een veiligheidsrisico blijken te zijn, de staat het recht is voorbehouden om de vergunning in te trekken.

Tesla’s robotaxitest bestaat uit 10 tot 20 voertuigen, maar het moeten er uiteindelijk duizenden worden. Musk spreekt zelfs over ‘misschien wel een miljoen’ tegen het einde van 2026. Het is dus een heel belangrijke factor voor Tesla, wat we ook al opmaakten uit het feit dat sommige nieuwe auto’s helemaal moesten wijken voor dit project. En daarbij bedoelen we nieuwe auto’s in de fabriek van Tesla. Wanneer er echte auto’s moeten gaan wijken voor robotaxi’s, dan lezen we dat ongetwijfeld terug op Reddit.

Share this post