Meta pusht al jaren voor meer videocontent en het heeft op Instagram natuurlijk grote successen bereikt met de reels. Het is daar zelfs zo tevreden over, dat het heeft besloten dat alle video’s op Facebook daar nu onder vallen. Het kopje ‘video’ verdwijnt en maakt plaats voor ‘reels’.
Dat is niet voor niks, want alle video’s worden ook reels. Daarnaast verandert het Amerikaanse social mediabedrijf namelijk iets aan hoe je video’s kunt delen op het platform. Nu kun je de video als video of als reel delen, maar straks is die keuze er niet meer: dan kun je alleen nog maar reels uploaden, zo schrijft Meta in een blog. Je kunt nog steeds allerlei typen video kwijt op het platform, dus lang, kort en livevideo’s, maar het worden wel allemaal reels genoemd.
Meta wil het makkelijker maken om video’s te maken en te delen op Facebook, waarschijnlijk omdat het social medium op dat gebied wat achterloopt op zijn zusje Instagram. Het schrijft: “Voorheen moest je een video uploaden naar Feed of een reel posten met verschillende creatieve workflows en tools voor elk formaat. Nu brengen we deze ervaringen samen in een vereenvoudigde publicatieworkflow die je toegang geeft tot nog meer creatieve tools. We geven je ook controle over je doelgroepinstellingen, zodat je kunt bepalen wie je content te zien krijgt.“
Naast dat het nu overgaat naar de nieuwe naamgeving, haalt Facebook ook de duur van de video’s af. Ze mogen op dit moment maar anderhalve minuut duren, maar dat is straks ongelimiteerd. Het benadrukt ook dat het feit dat alles straks reel heet, niet wil zeggen dat de content ook shortform moet zijn, iets waar reels wel bekend mee zijn geworden (als kopie van TikTok).
Ook zegt Meta niks te veranderen aan welke video’s er worden aangeraden: er wordt blijkbaar niet aan dat algoritme gemorreld. Zuckerberg wil Facebook meer terugbrengen naar hoe het was, waardoor het bijvoorbeeld eerder dit jaar al met een tijdlijn-optie kwam waarin je de updates van je vrienden ziet en verder niet allemaal gedoe tussendoor. Ook is het vorig jaar met een nieuwe, grotere videospeler gekomen voor mobiel, waardoor je nu in volledig scherm Facebook-video’s kunt kijken op je smartphone. Of nou ja, reels dus.